Pienoismallit.net

Spray-pohjamaali ja emalimaali

Ikävä kyllä omakohtaista kokemusta spraypohjamaalin ja emalimaalin yhdistelmästä minulla ei ole. Täällä saattaa tulla isoja keskusteluita todella pienistäkin asioista;). Jos nyt sitten maalaat ilman pohjamaalia, niin muista kuitenkin ohentaa se maali kunnolla. Ensimmäisten parin kerroksen jälkeen voi näyttää siltä, että eihän tästä hommasta tule mitään, mutta kyllä se usealla ohuella kerroksella alkaa peittymään tasaisemmin ja tasaisemmin. Kärsivällisyyttä siinä kyllä vaaditaan ja sitä, että muistaa antaa pinnan kunnolla kuivua kerrosten välillä. Kävinkin tuolla gallerian puolella mulkaisemassa maalauskohdettasi. Lycka till ja pistähän sitten lisää projektikuvia kun homma on edennyt.
Sen verran minäkin "teelusikkaani" tähän soppaan työnnän että käytän pohjamaalia malleissani, mutta spraymaaleista ei ole kokemusta koska minulla on ruisku käytössä. Ja syy miksi pohjamaalia käytän on siinä että tulee käytettyä aina enemmän tai vähemmän etsi ja resiini osia mallissa, niin maalausta aloitettaessa onkin sitten kohtalaisen kirjava lähtökohta. Sitä tasoitaakseni ruiskutan ensin pohjamaalin ja sen jälkeen vasta varsinaiset värikerrokset. Onko sitten pakko tehdä näin, en varmuudella voi väittää, mutta ainakin sillä pohjamaalilla saa neutraalin lähtokohdan maalaukselle. Maalina aikaisemmin käytin Testorsin pohjamaalia, nyt olen käyttänyt Humbrolin 64 harmaata.

T. Hessu
sprayn päälle voi maalata emalimaaleilla jos pohjaväri on kuivunut erittäin hyvin (n.24h).
mutta jos spraytä maalaa emalin päälle niin se alkaa kuplimaan. näin ainakin minulla on käynyt, en sitten tiedä miten muilla on kokemuksia. ja tosin myös liima saa spray maalin kuplimaan vaikka onkin kuiva, eli ei maalia liimaus kohtiin!