Pienoismallit.net

Litkutus

millä värillä/aineella kannattaa litkuttaa ww2 figuja???
Sopiva väri riippuu aivan siitä, millainen väri on pohjalla ja/tai millaista efektiä värihuuhtelulla halutaan saada aikaiseksi. Onko tarkoitus korostaa valo- ja varjokohtia, tehdä vaikkapa pölyefektejä tai jotain aivan muuta?

Itse tykkään käyttää värihuuhteluihin pääasiassa öljyvärejä+lakkabensiiniä.
itse olen kyllä ohentanut öljyvärejä hajuttomalla tärpätillä ,nekö voi sekoittaa myös lakkabensiiniin?…onkohan tuo tärpätti ollut väärä aine,ainakin on hyvin toiminut minulla,no tekevää sattuu.
Myös hajuton tärpätti toimii, mutta ainakin omasta mielestäni kehnommin. Kuivumisaika on turhan pitkä ja ainakin molemmat kokeilemani tuotemerkit ovat jossain määrin puurouttaneet pigmentit, jolloin lopputuloskaan ei ole yhtä hyvä.

Myös apteekin bensiini on käsittääkseni hyvä vaihtoehto, mutta itse en ole sitä toistaiseksi kokeillut.

Osaisiko joku muuten sanoa onko lakkabensiinin ja apteekin bensiinin välillä minkälaista eroa hajun suhteen? Hajuhaitoiltaan vähäisempi tuote ei olisi pahitteeksi.
Tikru kirjoitti:
onkohan tuo tärpätti ollut väärä aine,ainakin on hyvin toiminut minulla
Vastasitkin jo itse kysymykseesi :).
Kuinka se voisi olla väärä aine, jos se toimii hyvin??
niin taisinpa vastata itselleni :0)
mutta olen jotenkin ihastunut etenkin figuureissa käyttämään tuubimaaleja ja öljytuubimaalit olen tähänasti sekoitellut tuohon tärpättiin koska olen niin luullut että se olisi niille oikea juttu,otankin neuvoistanne vaarin ja ensikerralla kokeilen nuita lakkabensiiniä ja etenkin apteekin bensaa jolla olen tavannut sekoittaa humbrolin,revelin ja molakin emalimaaleja ruiskukäyttöä varten,pitäisi vaan postista tulla ne kauan tilaamani pegaso modelin Belly ja Angie jotta pääsis kokeilemaan.

Mainonnan puolesta tunnustan että tekemäni chinese lady oli maalattu Maries akryylituubimaaleilla ja Maries öljytuubimaaleilla.

Apteekin bensa ainakin on tyrmäävää hajuhaitoiltaan ja taatusti saa nupin sekaisin jos sitä suoraan joutuu haistelemaan sillä ohennetulla maalilla maalatessa,tuuletus ja hengityssuojain on tarpeen.

Timo"tikru"Vuokila
Viimeksi muokattu 4.10.2007 20:30
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Sopiva väri riippuu aivan siitä, millainen väri on pohjalla ja/tai millaista efektiä värihuuhtelulla halutaan saada aikaiseksi. Onko tarkoitus korostaa valo- ja varjokohtia, tehdä vaikkapa pölyefektejä tai jotain aivan muuta?

Itse tykkään käyttää värihuuhteluihin pääasiassa öljyvärejä+lakkabensiiniä.
pohjana on saksalainen kenttä harmaa ja ajatuksena saada valo-ja varjo efekteja
onnistuuko humbrolin emaleilla?
Tikru kirjoitti:
Apteekin bensa ainakin on tyrmäävää hajuhaitoiltaan ja taatusti saa nupin sekaisin jos sitä suoraan joutuu haistelemaan
Totta, mutta on siinä huonotkin puolensa.

vitsi vitsi;) mutta tuota apteekin bensaa olen käyttänyt niin maalien/lakkojen kuin öljyvärien ohentamiseen ja minulle se toimii paremmin kuin esim. Humbrolin ohenne, joka sekään ei ole huono.