Pienoismallit.net

Siirtokuvat ja lakkaus

Tätäkin asiaa on varmaan täällä puitu jo monet kerrat mutta kysympä vielä, kun en löytänyt vastausta vanhoista keskusteluista.
Elikkäs kuinka te toimitte siirtokuvien ja lakkauksen kanssa ? maalin päälle siirtokuva ja sitten lakka ?? vai maalin päälle lakka, sitten siirtokuva ja vielä lakka päälle ?? vai ilman lakkaa ?? Entä nämä itte tehryt kuvat mitkä on ensin käsitelty Liquid decal film aineella, niin reagoiko ne "paukkupullo" lakan kanssa ??
Sillä ei varmasti ole suurta merkitystä onko decalin alla maali vai lakka, kunhan pinta on kiiltävä, että decali tarttuu kunnolla joka kohdasta. Eli mattamaalin ollessa kyseessä decalien kohdalle lakkaa. Siis jos "hyvän" haluaa.

Itsekin aina vähän arastellen lakkailen decalien päälle paukkupullolakalla, niistä kun ei koskaan tiedä. Joskus oon saanu sulamaan, viime aikoina olen onnistunut välttymään epäonnistumisilta. Varsinkin kun taitaa Mastoninkin lakassa lukea notta "akryylilakka", eli ei ihan niin tanakkaa tavaraa ole kuin joskus.

Mutta kannattaa decalien päälle lakatessa vetää muutama ihan ohut kerros lakkaa, ettei paksun lakkakerroksen kuivuminen vedä decaleita ruttuun tai muuta vastaavaa.
Eka maalit, sitten kiiltävälakka merkit ja mattalakka. Näin minä olen ainakin aina tehnyt…
Mitä on paukkupullolakka?

Itelläni on seuraavanlainen protokolla:

1. Maalin päälle lakkaus johnsonin lattiavahalla.
2. Siirtokuvat.
3. Toinen lakkaus Johnsonin vahalla.
4. Litkutukset yms.
5. Mattalakka.
6. Pastellit pintaan.
7. Hyvin ohut kerros mattalakkaa (vain pastellien kiinni sitomista varten).
Minun tapani:
1. Johnsonin lattiavahaa sille maalatulle alueelle, johon siirtokuva tulee(annan kuivua hyvin).
2. Siirtokuvan alle Micro Set -litkua, siirtokuva paikalleen, siirtokuvan päälle Micro Solia.
3. Mattalakka
4. Litkutukset
5. Pastellit
6. Ihmettelyä
Mikko J kirjoitti:
Mitä on paukkupullolakka?
Paukkupullo = Paukkumaali eli spraymaali.

Kiitoksia !! Eiköhän näillä tiedoilla jotakin uskalla lähteä soheltaan :)

Toi Johnssonin lattiavaha jäi mietityttään, eli millä te sitä levitätte ? pensselillä vai suihkimalla ?? kun ei ole minkään laista hajua minkälainen purkki on kyseessä (oletan, että tyyliin 1l purkki jossa korkki. Sisältäen nestemäistä litkua ??)
Itse asiassa 0,5 litran pullo :) Nestemäistä, lähestulkoon vettä. Itse kokeilin myös vasta ekaa kertaa Chevelleen, ihan kyllä pensselillä levitin. Sen verran juoksevaa, että saa helposti tasaisen pinnan, huolehtii vaan ettei tule / jää kauheasti valumia. En tiedä saako tuolla Johnssonilla mitenkä puunatun pinnan, elikkäs "peilipinnan", siitä ei ole vielä kokemuksia. Hölmöyspäissäni ja kokemattomuuttani, kun maalasin mustan värin, niin se jäi hieman "karheaksi", niin sitä se lattiavaha ei tasoita. Tai en ainakaan vielä ole onnistunut :)

Mutta harjoitellaan, harjoitellaan.
Tommo kirjoitti:
Toi Johnssonin lattiavaha jäi mietityttään, eli millä te sitä levitätte ? pensselillä vai suihkimalla ?? kun ei ole minkään laista hajua minkälainen purkki on kyseessä (oletan, että tyyliin 1l purkki jossa korkki. Sisältäen nestemäistä litkua ??)
Nestemäistä litkua se sisältää, mutta 0,5l putelissa. Pensselillä minä olen levittänyt, vaikka voihan sen levittää ruiskullakin.
OK. Täytynee käyrä ostoksilla ja kokeilla.
itte olen levittänyt tuota muovilattiavahaa ruiskulla ja useampi kerros kerrallaan kyllä saa mallin kiiltämään vaikka miten kirkkaasti.