Pienoismallit.net

Ensimmäinen projekti, Tamiyan Yamaha Virago - saa neuvoa

Moikka!

Joskus vuosikymmeniä sitten, siis tenavana tuli tehtyä joitakin koottavia lentokoneita. Nyt iski palava halu koota Tamiyan Yamaha Virago XV1000. Katsoin muutaman youtube videon kasaamisesta. Pari kysymystä mielessäni:
- maaleista; onnistuu projekti ilman maaliruiskua? Onnistuuko ihan ok noilla Tamiyan purkkimaaleilla?
- mistä kannaittaisi ostaa maaleja / ruiskuja ym?
- minkälaista liimaa
- mitä muuta ohjetta haluaisit sanoa ukkelille, joka yrittää kasata palasia kokoon ensimmäistä kertaa?

Kiitoksia jo etukäteen :)
Kiva kuulla että innostus on herännyt uudelleen! Ensimmäistä mallia varten ei varmaankaan kannata lähteä hifistelemään ja ostamaan maaliruiskua ym tarvikkeita. Varmasti mitkä tahansa maalit kelpaa ja Revellin liima marketista on hyvä valinta.

Kaikkein tärkeintä on että sulla on hyvä fiilis, ja saat sen ekan mallin rakennettua loppuun saakka. Muista että lopputuloksen ei tarvitse olla täydellinen eikä niin hieno kuin mitä tällä sivustolla tai museoissa näkee. Jos ekan mallin rakennus sujuu hyvin ja tuntuu että innostus jatkuu, niin sitten voit harkita maaliruiskua ja parempia maaleja ym. toista mallia varten :)
Edellisen kanssa olen samaa mieltä että ensimmäisen mallin kohdalla kannattaa ehkä ennemmin vain tehdä ja nauttia perusvälinein ennen kuin haalii sadoilla euroilla työkaluja. Jos innostus jatkuu seuraaviin malleihin, niitä työkaluja alkaa pikkuhiljaa kertyä puolivahingossakin.

Itse moottoripyöriä paljon rakentelevana on helppo ottaa kantaa Viragon osalta: perushelppo sarja, ei mitään ihmeellistä mutta ihmeellisiä haasteitakaan ei pitäisi olla tiedossa.

Maalit: projekti onnistuu kyllä ilman ruiskua ja tamiyan X- ja XF- alkuiset purkkimaalit on varsin toimivia siveltimelle. Vesiohenteisina eivät myöskään haise juuri miltään. Hankittavien sävyjen määrä riippuu omasta halustasi ja käytettävissä olevasta budjetista. Toki toisen mallin kohdalla tarvitsee hankkia vähemmän värejä mitä ensimmäisen kanssa.

Kaupat: KPRT-models ja Mallisto ovat olleet omia vakiokauppoja joissa molemmissa saatavuus on kattava ja toimitusaika lyhyt.

Liimat: itse käytän loctiten pikaliimaa 3 gramman pikkutuubissa sekä erikeeperiä. Revellin neulaliimaa moni tuntuu suosittelevan mutta itse en ole koskaan kokenut sitä järin helpoksi käyttää. Vika lienee tosin enemmän käyttäjässä koska kaikki muut sitä tuntuu tosiaan suosittelevan.

Muita tarvikkeita: veitsi on ehdoton. Apteekeista saa kirurginveitsiä 2€/kpl, näitä käytän itse. Myös mattopuukko, pieniteräinen puukko tms. käy myös hyvin, tärkeintä on että se on terävä. Pienet sivuleikkurit helpottaa osien irrottamista, mutta eivät ole mielestäni ehdottoman pakollisia ensimmäisen mallin kohdalla jos sellaisia ei löydy jo valmiiksi.

Siveltimiä on hyvä olla muutamaa eri kokoa, siveltimien lisäksi itse käytän esimerkiksi hammastikkuja pieniin yksityiskohtiin. Hammastikulla on myös helppo annostella liimaa tarkemmin ja vähemmän mitä suoraan purkista.

Yksi tai kaksi hiomapaperia on hyvä olla siisitimiseen, luokkaa P800 - P1600. Esimerkiksi vaimon vanha kynsiviila käy tässä ihan hyvin jos budjetti on tiukka.

Lopuksi, käytä hyödyksi youtubea ja nettiä, täältä saa myös kysyä, itse vastaan vaikka yksityisviestiin. Kaikkein tärkeimpänä tosiaan: pidä hauskaa. Kiirehtimällä ei usein tule hyvää ja taidot karttuu tekemällä. Tsemppiä!
Mega kiitokset vastauksista! Tosi hyviä neuvoja, joista on hyvä lähteä liikkeelle ja maltillisella budjetilla. Minulla on ollut tarkoitus hankkia ihan oikea Virago ja se on inspiraation lähde. Youtubella ehdin jo katsomaan pari Viragon kokoamispätkää ja sieltä tuli lisää infoa & innoitusta. On ne vaan makeen näköisiä valmiina. Nuo Tamiyan pienoismallit vaikuttaa aika lailla hienoilta. Tuon omani ostin muutama vuosi sitten ja hintaa oli peräti 16 e.. ajatus kokoamisesta syttyi näemmä aika hitaasti.. mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Itse käytän 90% Revellin neulaliimaa. Lähinnä sen vuoksi että sitä saa ihan "marketista", ei ehkä niinkään ylivoimaisten ominaisuuksien puolesta. Mallailu-urani alkuaikoina 30 - 40 vuotta sitten käytin Humbrolin tuubiliimaa. Täytyy sanoa, että kyllä nestemäinen liima on monessa kohtaa kätevämpää, vaikka tarttuu hitaammin ( = lue: osia täytyy pystyä pitämään kauemmin paikoillaan ennen kuin liima "ottaa kiinni" )
Veitsenä käytän askarteluveitseä, malliltaan taitaa olla Magnum MGB-30 ?`sekä kirurgin veitseä. Olen siinä erityisasemassa, että kirurgin veitsiä saa joskus töistä, kun on keretty jo paketti avata ja homma jostain syystä peruuntuu eikä ole seuraavaa heti samalle päivälle tulossa. Olisivat särmäroskiin menossa.
Moottoripyöristä en muuten osaa sanoa. Olen lähinnä ilmailu- ja sotilaskalustomallari.
Tosin valmistuihan tässä juuri Tamiyan 1/35 U.S. Military Police set, joka pitää sisällään Harley Davidson WLA -moottoripyörän.
Edellisiin helppo yhtyä. Itse tein harrastukseen "paluumallin" kanssa todella minimaalisilla varustehankinnoilla. Kynsiviilaa, kynsisaksia osien irottamiseen, pikalimaa jne. mitä löytyi jo nurkista ja revellin purkkimaaleja Prismasta. Taiteilijan arkyylivärituubien maalejakin tuli käytettyä. Eli aika pienelläkin budjetilla ja kotikutoisella setillä pääsee alkuun ja saa mallin rakennettua. Kärsivällisyys ja ei kiirehtimällä rakentaminen varmaan parhaat työkalut.

Vesiohenteisista akryylimaaleista pensselillä levitettäessä tykkään enemmän AK:n 3rd Generation maaleista kuin tamiyan. Niillä tuntuu saavan helpommin tasaista pintaa, kun vähän ohentaa vedellä. Tamiyalla tahtoo ainakin minulla jäädä pensselin jälkiä helpommin. Tamiyaan on tosin saatavilla kuivumisen hidastinta, joka auttaa pensselillä maalausta. AK:n perusvärit on myös mattapintaisia ja tarvitsee lakan pintaan, jos tarvii kiiltävämpää pintaa.
Ilman maaliruiskua sujuu tosiaan vallan mainiosti, tasaisen maalipinnan saaminen vaatii vaan aikaa ja huolellisuutta. Etenkin siviilikalustomallarille varteenotettava vaihtoehto ovat myös spraymaalit. Pienoismallikäyttöön tarkoitettuja on ainakin Tamiyalla ja usein niihin viitataan Tamiyan ohjeissakin. Tamiyan purkkimaaleja en itse koskaan saanut toimimaan hyvin siveltimellä vaan maali kuivui liian nopeasti. Toisaalta tiedän muiden käyttävän niitä ongelmitta. Hyvä vain tiedostaa jos maalaaminen tuntuu hankalalta, niin voi miettiä vaihtoehtoja.

Liimoista nykyinen suosikkini on Tamiyan ns. vihreäkorkkinen eli extra thin, mutta esim. Revellin neulaliimallakin pärjää oikein hyvin. Perinteistä tuubiliimaa en voi nykypäivänä varsinaisesti suositella, vaikka sillekin varmasti käyttökohteensa ja puoltajansa löytyy.

Kaikki kotimaiset kauppiaat ovat oman kokemukseni mukaan nopeita kunhan tilaa varastossa olevaa tavaraa, joten tilauksen voi hyvin tehdä sieltä mistä haluttuja tuotteita löytyy. Omia ykkössuosikkejani ovat KPRT, HPNS ja Sisu. Toki jos sattuu asumaan jossain missä on kivijalkaliike, niin se voi olla helpoin vaihtoehto. Ainakin Helsingin liikkeissä saa myös tarvittaessa vinkkejä ja suosituksia.

Veitsen lisäksi suosittelen kyllä myös pieniä sivuleikkureita, helpottaa osien siistiä irrottamista olennaisesti. Kannattaa tosin katsoa mitä ostaa, esim. jokaisesta työkaluja myyvästä kaupasta pikkuhiluilla löytyvät sivuleikkurit tuppaavat kärsimään siitä, että leikkaava pää levenee terästä voimakkaasti, mikä johtaa siihen, että leikkurin sivut ottavat muoviin kiinni ennen terää ja repivät osan irti eli leikkurista ei ole juuri hyötyä. Itse ostin lopulta Tamiyan leikkurit ja se on ollut yksi parhaista työkaluhankinnoistani.
Vielä yber kiitokset mahtavista ohjeista ja vinkeistä. Tänään projekti nytkähti jo askeleen eteenpäin, kun tilaamani tuotteeet tulivat; maaleja, pensseleitä, liima etc. Virittelin jo työtasonkin. Ehkä jo huomenna voisi aloitella. Hitaasti edeten ja aika näyttää, että syntyykö tästä Yamaha Virago vai jotakin muuta? :)

ps. yritin lisätä kuvaa tuosta työpöydästäni.. mutta en näemmä onnistunut. Pitääpä tutkia tätäkin asiaa..

Viimeksi muokattu 29.12.2022 11:10 +
  • Kuvan lisääminen Erx
Erx kirjoitti:
Vielä yber kiitokset mahtavista ohjeista ja vinkeistä. Tänään projekti nytkähti jo askeleen eteenpäin, kun tilaamani tuotteeet tulivat; maaleja, pensseleitä, liima etc. Virittelin jo työtasonkin. Ehkä jo huomenna voisi aloitella. Hitaasti edeten ja aika näyttää, että syntyykö tästä Yamaha Virago vai jotakin muuta? :)

ps. yritin lisätä kuvaa tuosta työpöydästäni.. mutta en näemmä onnistunut. Pitääpä tutkia tätäkin asiaa..

Johtuu siitä, että linkki osoittaa kuvan sisältävälle sivulle, ei itse kuvaan. Oikean linkin saat helpoiten kuvapankissa klikkaamalla vasemmalla sivulla olevaa "Kopioi koodi" -linkkiä, jonka voi sitten liittää viestiin.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Erx kirjoitti:

Johtuu siitä, että linkki osoittaa kuvan sisältävälle sivulle, ei itse kuvaan. Oikean linkin saat helpoiten kuvapankissa klikkaamalla vasemmalla sivulla olevaa "Kopioi koodi" -linkkiä, jonka voi sitten liittää viestiin.
Kyllä, tuo ohje auttoi välittömästi. Kiitoksia!