Pienoismallit.net

Dioraaman lakkaus

Oletteko laittaneet dioraamojenne maastoon lopuksi suojaavan lakan ja mitä tuotetta suosittelette tähän? Osa "normaaleista" pienoismallilakoista tuntuu reagoivan pigmenttien kanssa. Osa tuntuu käyttävän myös himmeää hiuslakkaa.
Lakka pigmentin päälle = ei hyvä idea, tärvelee efektin.
Olen laitanut dioraaman vaikka kylppärin lattialle ja suihkutellut aika korkealta ihan halpaa tukkalakkaa spayna.
Ensin vaikka suoraan ylhäältä ja sitten sivuilta. Suojannut sanomalehdellä ne paikat, joihin lakkaa ei tarvita, kuten esim. figuurit, ellei niissä ole jotain pigmenttiä tai vaikka muuta kamaa, joka ei pysy kiinni ilman lakkaa.

Toiminut hyvin ja pigmenttienkään väri ei ole kärsinyt yhtään.
Eikä myöskään Weathering Setistä Tamiyan pölyt, jotka hangataan hieman kiinni mukana tulleella vaahtomuovitöpöttimellä.
Myös nurmikkoon, jonka olen tehnyt vaikka kuivasta tillistä morttellissa vielä hienontamalla, olen suihkuttanut hiuslakan päälle varovasti, niin nurmikon vihreät tillit pysyvät paremmin kiinni ja säilyttävät värin paaaaljon kauemmin.
Lakka siis toimii aivan mainiosti pigmenttien ja muiden hienojakoisten pintakäsittelyaineiden päälle.
Kannattaa kokeilla, koska muuten pigmentit lentelee ajan mittaan pois ja iso plussa on myös, että kun dioraama kuitenkin pölyyntyy, niin hiuslakan päältä saa pölyn pois isolla pensselillä tai vastaavalla.
Kiitos vastauksista. Kokeilen tuota hiuslakkaa. Tähän tarkoitukseen ei ilmeisesti ole markkinoilla mitään varta vasten olevaa tuotetta?
-JK- kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Kokeilen tuota hiuslakkaa. Tähän tarkoitukseen ei ilmeisesti ole markkinoilla mitään varta vasten olevaa tuotetta?
Ei käsittääkseni. Muista suojata vaikka ihan toisessa kädessä olevalla paperilla ne paikat, joihin et lakkaa tarvitse laittaa. Ja lakka on vesiliukoista, eli mullakin on lipsahtanut sitä joihin maleihin tai ainakin dioraaman kehyksiin, niin niistä se on helppo pyyhkiä märällä vanupuikolla tai vastaavalla pois.
Tein eilen tulevaan dioraamaan toisen kerroksen lakkaa ja nyt pysyy pigmentit ja tillit nurmikkona hyvin kiinni.

Olen aina sanonut, että mallarin maailma on täynnä keksimättömiä ideoita.
Mietin tuota pelkän maastopinnan lakkausta ja jos se pitäisi käsitellä en käyttäisi kuitenkaan hiuslakkaa, voi jäädä tahmeaksi, vaan kokeilisin mielummin taidetarvike liikkeistä saatavaa vernissaa sen aineen mukaan jolla maalaus on tehty. Jos on maalattu akryylimaaleilla, pigmenteillä ja paljon pölytystä kokeilisin akryylimaali vernissa, sumuttaen riittävän kaukaa ohuesti ja pienellä paineella. Jos taas on todella paljon puuteria pinnassa kokeilisin akryyli fiksatiivia taidetarvikkeista sillä se on tarkoitettu pastelli liiduille joka on vastaava ainetta kun pigmenti jauheet. Noi on suunniteltu värien päälle kuivumisen jälkeen käytettäväksi "pinnan tulee olla täysin kuiva", ne tasaa-, suojaa värejä, maalauspintaa, jne. Jos alla öljyvärit niin niille sopiva vernissa ( liuvotin aineet on aina oma juttunsa/riskinsä ). Ihan vain siksi että noi kuivuu, ei pitäisi vaikuta väreihin, ei reagoi kosteuden kanssa, tai kellastu vanhetessaan. On saatavilla kirkasta, satiinia ja mattaa tarpeen mukaan, spray ja nesteenä ja jos olen käsittänyt oikein nestemäistä voi käyttää kynäruiskussakin … mutta kuten minkä tahansa vastaavan kikkailun kanssa aina pitää kokeilla johonkin testikappaleeseen eikä suoraan lopulliseen työhön kuinka reagoi ja toimii jos ei ole täysin varma … kun koskaan ei tiedä mitä voi käydä kun sotkee eri aineita. **Noi on ainakin tarkoitettu erinlaisten maalaustöiden suojaamiseen, viimeistelyyn ja väriaineiden sidostamiseen erinlaisilla materiaali pinnoilla, paperista kankaaseen ja massoista aina porsliiniin joten maastopohjan viimestelyyn noi voisi toimia hyvinkin.
Vernissa on minulle pensselimallarille aivan uusi asia. Ruiskulla kun en tosiaan maalaa mitään, kun ei ole ruiskua ja sille sopivaa tilaa.
Voi olla varteenotettava asia, mutta varmasti työläämpi ja hintavampi kuin joku Pirkka-tuotteen hiuslakka.

Hiuslakka on aluksi tahmeaa, mutta tahmeus poistuu muutamassa tunnissa, eli siitä ei ole haittaa.

Kaikkea kannattaa kokeilla ja mielellään kertoa lisää täälläkin, niin tulevaisuudessa muillekin olisi hyötyä asiasta.
Ihan niin kuin P.Lankinen tuossa kirjoitti fiksatiivilakoista. Olen käyttänyt usein puulaivamalleissa maalausten ja jopa tervausten viimeistelyyn väritöntä fiksatiivia spraypullosta - esim. Hanart väritön lakka. Käytin sitä aikaisemmin paljon esim. kuvataideluokkalaisten hiili-, akryyli- ja pastellitöiden suojaukseen. Haittapuoli on melkoinen katku ruiskutusvaiheessa.
Viimeksi muokattu 6.11.2022 00:53
Akryylimaaleja käytän ja pigmenttejä. Hiuslakka ainakin tällä hetkellä näyttää toimivan mutta tuollainen akryylivernissa olisi varmasti paras ratkaisu. Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla.
Testorsin Dull Cotella olen lakannut myös dioraamat siltä osin kuin tarvetta lakkaamiselle on. Olen ohentanut lakkaa reilusti Tamiyan Lacquer Thinnerillä ja levittänyt sen hyvin ohuina kerroksina ruiskulla.