Pienoismallit.net

Keltaisen maalausjärjestys

Missä järjestyksessä keltainen väri (esim. itärintamatunnukset) maalataan?

Perinteisesti maalausohjeena on ollut aloittaa vaaleammasta ja edetä siitä tummempia värejä kohti, jolloin keltainen olisi heti alussa. Mutta jotenkin se tuntuu hankalalta. Onnistuuko peitto tumman, esim. Suomalainen sotamaalaus, päälle jos vetäsee valkoisen ensin pohjalle. Entä jääkö tällöin ohut valkoinen reuna näkyviin jos valkoisen ja keltaisen ruiskuttaa samalla maskilla?
Minä maalaan pensselillä. Huomasin aikoinaan, että jos maalaa sotamaalauksen päälle, tahtoo varsinkin DN-värin ja yläpuolen suojamaalauksen raja kuultaa läpi vielä kolmannenkin maalikerroksen läpi, vaikka on valkoinen alla. Nykyisin peitän runkojuovan kohdan maskiteipillä, samoin mahdollisen keulan keltaisen alueen rajaan, samoin siiven kärkien alapuolet. Sitten maalaan alapuolen värin ja suojamaalauksen. Lopuksi sitten keltaiset itärintamatunnukset. Alimmaiseksi kerrokseksi joko valkoinen tai vaaleanharmaa. Siltikin joutuu usein maalaamaan keltaista kahteen kertaan.
Kuulemma kokokeltaiset koneet on pohjamaalattu pinkillä, niin yksi kerros keltaista riittää maaliruiskulla. En tiedä, miten tuo toimii itärintamatunnusten kanssa.
Ruiskumaalajan kommentti. Itse olen maalannut itärintamatunnusten tapaisia keltaisia alueita juurikin noin, että keltainen ensimmäisenä ja sitten niille teipit pintaan muiden värien maalauksen ajaksi.
En nyt ihan näe miten tuo olisi yhtään hankalampaa kuin keltaisen viimeisenä maalaaminen. Itse asiassa minusta pikemmin se vähemmän hankala tapa. Tuolla tapaa keltaisen voi maalata vapaalla kädellä kun ei ole vielä muita värejä pinnassa, tulee takuulla tasainen ja 'askelmaton' pinta, ja samalla pienempi riski että keltaisten alueiden rajoille tulee askelmia, kun sen jälkeen tulevat muut värit ovat käytännössä kaikki takuuvarmasti paremmin peittäviä kuin se keltainen. Plus siinä maskattavien keltaisten alueiden mittailun sun muun zoomailun ja teippien asettelun kanssa ei tarvitse huolehtia muiden värialueiden sörkkimisestä ja kolhimisesta vahingossa mallia käsitellessä. Ja tietty vielä sekin, että keltaisen ensin maalaamalla ei tule mallin pintaan ylimääräisiä maalikerroksia noille alueille. Tuon vaikutuksen mahdolliseen vakavuuteen toki vaikuttaa maalaustapa ja -tyyli, muiden värien tummuus, ja se kuinka hienovaraista pintadeltajointia työn alla olevassa mallissa on. Vähän krouvimpi ura nyt ei pienestä lisämaalista ole moineskaan, mutta joidenkin valmistajien detaljointi on semmoista, ettei niiden tukkoon maalaamista tahdo riskeerata.
Itärintamatunnukset maalaan muun värityksen jälkeen. Ensin valkoinen, sitten keltainen päälle maskiteippejä poistamatta. Aivan viimeiseksi vielä valkoinen ympyrä kansallisuustunnusta varten (siipien alapinnoille), muuten DN-värin ja keltaisen raja kuultaa läpi.

Aina ruiskulla. En koskaan maalaa pensselillä.
Itse olen antanut myös Saksalaisen "sotamaalauksen" jäädä jonkin verran kuultamaan
keltaisen läpi, tämä siis Suomessa maalatuissa itärintamatunnuksissa, mersussa.
Olen valokuvista ollut näkevinäni että näin olisi ollut, joissain kuvissa.
Yt.Jyrki Sihvonen.
Jep, tuo ”vapaalla kädellä” häivyttämällä taitaa olla se avain. Olen turhaan yrittänyt rajata kahtapuolen ja silloin juurikin tulee noita ”askelmia”. Ehkä kuvittelin että kun keltainen peittää huonosti, niin se myös peittyy huonosti:)
Tämä oli näitä aloittelijan harhaluuloja. Kiitoksia opastavista hyvistä kommenteista.

Edit. Kun kirjoitin tätä vastausta tuli puoltoja päinvastaisestakin menettelystä, kiitos niistäkin:)
Nyt sitten omia kokemuksiani siitä, että keltainen ensin ruiskulla vapaalla kädellä.
Kyllä se vaan niin on, että keltainen myös peittyy tosi huonosti. Ja kun keltainen on keskiharmaan muovin kaverina, on näiden väriero todella suuri, tulee näiden päälle vaaleilla väreillä vaikeuksia saada tasainen ja yksivärinen peitto.

Teen kyllä seuraavaksi jonkinlaisen sinitarramato -rajauksen kahtapuolen vaalean pohjan ja keltaisen väliin. Tummalla yläosalla en usko vaikeuksia olevan. Ja jos taas keltainen saa olla läpikuultava, niin silloinhan luonnollisesti se maalataan lopuksi, kuten ”mersumaalarit” tekee.
Joo, olen tehnyt rajauksen keltaisella maskiteipillä Saksalaisen "sotamaalauksen" päälle, niin kuin ovat tehneet alunperinkin, ja olen maalannut vähitellen kerrosta päälle, ja pyrkinyt jättämään keltaisen hiukan läpikuultavaksi, sen verran että rlm. 74 ja 75 hiukan kuultavat keltaisen alta. Jos maskiteippien reunalle kertyy "kynnystä", olen sen poistanut aivan kevyesti hiomalla 1000-1500 hiomapaperilla. Kun "kynnystä" ei enää
näy eikä tunnu, olen ruiskuttanut kiiltävää lakkkaa ohuen kerroksen hiotulle aluelle.
Se palauttaa hionnassa haalistuneen maalin sävyn takaisin. Jos koneesta olevissa
valokuvissa ei läpikuultavuutta ole havaittavissa, voinee sen jättää tekemättäkin.
Itse väsäilen lähinnä 1:32 malleja.
Yt. Jyrki Sihvonen.
Olet tehnyt omin malleihini sekä maalamalla ensin keltaisen ja sen jälkeen maskaamalla, että myös jälkikäteen rajaamalla.

Minulle taitaa toimia parhaiten keltaisten teko jälkikäteen, jolloin teen maskauksen jälkeen ensin valkoisella ohuet pohjat, ja sen jälkeen keltaisella lopullisen pinnan. Ohuelti kun maalaa, niin ei juuri maalirajojen kynnystä ole tullut.