Pienoismallit.net

Staattisen ruohon levitin?

Morjens, onko porukoilla noista paristokäyttöisistä staattisen ruohon levittämiseen tarkoitetuista härpättimistä? Niillä pitäisi saada ne 'ruohonkorret' jotakuinkin pystyasentoon staattisen sähkön avulla… Suomessa saatavuus hiukka kehno, Nochin kohtuullisen hintavaa (150 euron paikkeilla) systeemiä on jossain saatavilla, sitten Amazon yms. myy noita kiinanihmeitä parilla kympillä.

Itsellä on vaan semmoinen Nochin 'puffer'-pullo, joka muka saa aikaan staattista varausta kun vähän ravistelee. Kokeilut on kuitenkin vähemmän onnistuneita. Pitänee vielä kokeilla…kun ei tarvitsisi hirveätä ruohokenttää tehdä, niin halu sijoittaa rahaa on himppa rajoitettua.
Mulla on tämä sama ongelma ja ratkaisuna olen päättänyt rakentaa staattisen ruohon levittimen itse halvasta sähkökärpäslätkästä ja teepallosta. Pitäis vielä jaksaa kolvailla ja liimailla, niin sitten pystyisin kertomaan kokemuksista.
www.combatmodels.fi/tuote/23158477

Em lehdestä löytyy pitkä juttu aiheesta.
Pari vuotta tuollaisella Kiinan ihmeellä pärjätty, tuli tosin Englannista ja maksoi pari kymppiä posteineen, hyvin on kestänyt tähän asti, käyttöä tietysti ei joka päivä ole mutta ajaa asiansa mulla ainakin.
Ok, kiitos. Oletan, että artikkelin lopputulos on 'laadusta pitää maksaa'? Combat Modelsilla ei taida valikoimassa olla levittimiä?

Katselin myös youtubesta vähän vertailua, esim: tuossa www.youtube.com/watch?v=dM7O1X1eftk

Saksan Amazonissa on useampia noita kiinalaisia siinä 30 eurosta ylöspäin. Ei tulisi tulleja ainakaan sieltä tilatessa. Sitten tuommoisen World War Scenicsin sais siinä 70 euron paikkeilla ja siitä ylöspäin, plus postikulut ja tullit jos tilaa suroaan Englannista. Green Scenen pikkasen halvempi…Sitten on noi kalliimmat vekottimet, jotka maksaa pitkästi yli 100 euroa ja Suomestakin löytyy (Noch & Woodland Scenics). Jos ajattelee mitä sillä tekee, niin rupeaa herkästi miettimään mitä muuta summalla saisi, esim uuden maaliruiskun…
Green stuff world myy omalla merkillään ruohon levitys laatikkoa. Laitteen käytöstä ei minulla ole kokemusta. www.greenstuffworld.com/en/working-tools/2416-grass-flock-applicator-box.html
YouTube on täynnä videoita aiheesta. Itse tein ensin kärpäslätkästä oman version mutta pakko se oli pistää rahat NOCHin grassmasteriin. Kunhan patterissa virta riittää niin myös toimii. Kannattaa myös lukea loistavia Petteri Sallisen tarinoita tämän ihmevärkin käytöstä.
Sain muuten tehtyä ruohon sirottimen sähkökärpäslätkästä. Kyllä se jotenkin toimi, mutta vaatinee ehkä lisää harjoittelua.