Pienoismallit.net

Paras pikaliima resiinille (hartsille) 2022

Eli mikä olisi tänä päivänä sellainen huippumerkki (tai voi niitä olla useitakin), jolla resiini/hartsi -mallien kokoaminen olisi mahdollisimman vaivatonta, ja että se liitos oikeasti pitää.

Olen ollut yleensä tavattoman pettynyt pikaliimojen toimintaan, mutta onneksi kohteet ovat olleet melko vähäosaisia tms. Nyt on tullut ostettua aika isoja (ja kalliita) mecha nk. garagekittejä, joihin sopisi käyttää vain sitä "parasta tuotetta".

Olisi myös erittäin toivottavaa, että tätä ihmetuotetta saisi ihan suomalaisistakin kaupoista tai helposti euroopasta. Voihan se olla ns. teollinenkin tuote, kunhan sitä vain saa.

Saa myös vapaasti esittää erilaisia kikkoja, joilla sitä pitoa saa lisää. Toki osien pesu ja pinnaaminen ovat tuttuja asioita, mutta ehkä jotain muutakin. Olisiko joku hyvä lisäaine paikallaan?
Tämä voisi olla hyvä.

hpns.eu…olutions-vms-cm08-vms-flexy-5k-ca-contact-adhesive-for-resin-parts-and-models-25-ml

Ainakin saman valmistajan pikaliimat etsiosille ovat loistavia, ja liitos on kestävämpi kuin perinteisillä pikaliimoilla.
En ole kovin montaa liimaa koetellut, mutta mulla on ollut käytössä Ripmaxin Grip-liimoja: https://www.combatmodels.fi/tuote/19157810 ja tärkeimpänä Bilteman superliima-paketti: https://www.biltema.fi/rakentaminen/kemikaalit/liimat/superliima-2000024289 koska mukana tuleva kiihdytin toimii muihinkin CA-liimoihin ja on halpaa.
Aluksi tykkäsin sinipurkkisesta ohuesta Grip-liimasta, koska hyvin juoksevana se leviää tasaisesti eikä tarvitse pyyhkiä ylimääräisiä liimoja pois. Ohennus toisaalta heikentää liimauksen voimakkuutta ja parin vuoden jälkeen liimani ei ole enää niin juoksevaa. Zap-pikaliimohin olen suhtautunut varauksella.
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
VMS FLEXY 5K CA vaikutti lupaavalta, niin piti mennä tilaamaan. Lankesin mainokseen :D
Ääni VMS:n liimoille. Ja muillekin saman lafkan tuotteille.
Kylkeen suosittelen vielä VMS:n debonderia, saa helposti siistittyä liimasaumat.
Debonder siistimiseen ja kicker eli kiihdytin liiman vielä nopeampaan kuivumiseen. Itse koitan välttää pikaliiman käyttöä hartsisarjoissa mahd pitkään ja käyttää mieluummin hitaampaa kaksikomponentti-epoksiliimaa, se ainakin kestää, toisin kuin pikaliimat joihin joutunut pettymään monesti. Tietty joka pikkuosaan tms epoksiliima ei ole sopiva vaihtoehto.
Onko kukaan kokeillut UV kovetteisia liimoja? Niitäkin alkanut ilmestymään pikaliimojen viereen kaupoissa.
Esko Koskinen kirjoitti:
Debonder siistimiseen ja kicker eli kiihdytin liiman vielä nopeampaan kuivumiseen. Itse koitan välttää pikaliiman käyttöä hartsisarjoissa mahd pitkään ja käyttää mieluummin hitaampaa kaksikomponentti-epoksiliimaa, se ainakin kestää, toisin kuin pikaliimat joihin joutunut pettymään monesti. Tietty joka pikkuosaan tms epoksiliima ei ole sopiva vaihtoehto.
Miten nuo debonderit käytännössä toimivat? Onko se jokin esikäsittelyaine?

En olekaan juuri miettinyt noita kaksikomponettiliimoja, vaikka niitäkin voisi kyllä kokeilla. Onko niitä jotain suosituksia?
Timo Sorsa kirjoitti:
Miten nuo debonderit käytännössä toimivat? Onko se jokin esikäsittelyaine?

En olekaan juuri miettinyt noita kaksikomponettiliimoja, vaikka niitäkin voisi kyllä kokeilla. Onko niitä jotain suosituksia?
Mulla on Zap Z-7 debonder ollut vähän käytössä. Sitä on levitetty kovettuneen ca-liiman päälle, jolloin liima pehmenee ja sen pystyy raaputtamaan tikulla pois. Se tosin liuottaa kaikki maalitkin pois. Ei sovi mielestäni liimasauman siistimiseen.

Kaksikomponenttiliimana Loctiten 60min epoksiliima on hyvä, sillä sen työskentelyaika on tuo 60 minuuttia. Yleisemmät 5min epoksitkin toimivat, mutta niillä liimatessa voi tulla kiire.
Jani S kirjoitti:
Onko kukaan kokeillut UV kovetteisia liimoja? Niitäkin alkanut ilmestymään pikaliimojen viereen kaupoissa.
Kerran ostin BISON BOOSTER LED-LIGHT Korjausliiman mallin antennin liimaukseen.
Kun liimaushetki tuli ja avasin paketin ja tuubin, huomasin että avaamattoman alumiinituubin sisältö oli kovettunut kivikovaksi. :( Liimaus piti sitten hoitaa perinteisellä pikaliimalla.

www.tuontitukku.fi…light-korjausliima-3g-erittain-nopea-ja-vahva-pikaliima/p/8710439279220/