Pienoismallit.net

Ukrainan sodan pienoismallit?

En ole huomannut tällä saitilla keskustelua helmikuussa 2022 alkaneen Ukrainan sodan pienoismalleista.
En tiedä, onko brutaalia etsiskellä tai tuunata käynnissä olevan sodan pienoismalleja samaan aikaan, kun ihmisiä tapetaan tuossa maassa kuin kärpäsiä.
Kysyn silti: onko täällä muita, joita Ukrainan sodan pienoismallit kiinnostavat? Millaisia ratkaisuja olette malleihinne tehneet?
Yksi Mi-24 on ollut vaiheessa sodan alkuhetkistä lähtien.
Tulee alasammuttu versio.

En tiedä onko se sen brutaalimpaa tehdä käynnissä olevan sodan pienoismalleja, kuin muidenkaan rähinöiden.
Nyt on ainakin mahdollisuus joko tehdä kantaaottavia malleja, tai sitten dokumentoida tulevaa historiaa tilanteessa, jossa lähdemateriaalia vielä riittää.
Olisi myös tarkoitus jossain vaiheessa alkaa kasailemaan helikopteria aiheeseen liittyen. Mutta tuosta saattaa tulla pitkällinen projekti, lisäosat on vielä tulossa maalimalta, ja näillä keleillä ei oikein projektit muutenkaan etene.

Mitä tuohon brutaalisuuteen tulee, olen Timon kanssa samaa mieltä. Sota on aina brutaalia, niin itse en näe sen brutaalimpana tehdä käynnissä olevan sodan malleja, kuin muidenkaan sotien. Lienee jokaisen omantunnonkysymys, miten asiaan suhtautuu.

PS; miksi helkkarissa yksikään mallivalmistaja ei tee Kamov Ka-52 ja/tai Mil Mi-28 koptereita mittakaavassa 1:48?
H-J Kesäpuisto kirjoitti:
PS; miksi helkkarissa yksikään mallivalmistaja ei tee Kamov Ka-52 ja/tai Mil Mi-28 koptereita mittakaavassa 1:48?
Kitty Hawk oli lupaillut julkaisevansa nuo, mutta nyt firmaa ei enää ole. Neomegalla on muunnossarja Kamoville. Lisäksi tarvitaan Italerin Ka-50.
Karjalan Arska kirjoitti:
H-J Kesäpuisto kirjoitti:
Kitty Hawk oli lupaillut julkaisevansa nuo, mutta nyt firmaa ei enää ole. Neomegalla on muunnossarja Kamoville. Lisäksi tarvitaan Italerin Ka-50.
Jep, Italerin Ka-50 löytyy, ja NeoMega lupasi, että ehkä kuukauden päästä tekee lisää muunnossarjoja (eli tämä nimenomaan se, jota ajattelin projektiksi). Tuo Kitty Hawkin lopettaminen harmittaa juuri noiden suunniteltujen mallien takia.
Minä tein pienen dion aiheeseen liittyen muutama vuosi sitten. Oliko ennustus tai jotain tuo dion nimi… Löytyy minun kuvista. Samaa mieltä siitä että en näe eroa onko sota käynnissä vai historiaa,yhtä julmaa ja raakaa on aina ollut.
Useilla ulkomaisilla saiteiilla on myös aihe "Tee pienoismalli Ukrainassa tehdystä mallisarjasta". Ukrainassa toimii todella monta mallisarjavalmistajaa. En viitsi tähän nyt laittamaan listaa. Kaikki varteenotettavat mallarit tietävät kyllä sen listan. Tästä voisi tulla ihan hyvä ryhmärakentelu?
Mika Kauranen kirjoitti:
Useilla ulkomaisilla saiteiilla on myös aihe "Tee pienoismalli Ukrainassa tehdystä mallisarjasta". Ukrainassa toimii todella monta mallisarjavalmistajaa. En viitsi tähän nyt laittamaan listaa. Kaikki varteenotettavat mallarit tietävät kyllä sen listan. Tästä voisi tulla ihan hyvä ryhmärakentelu?
Aiheeseen sinänsä varmaan liittymätöntä, mutta itse tilasin Ukrainalaisen pajan resiiniosia Ukrainalaisesta (verkko)kaupasta tuota Hokum B projektia varten.

Itse olen niin uusi täällä, että vaikea kommentoida tuota ryhmärakentelua. Mutta näin äkkipäätä ajatellen, niin varmaan huonompiakin aiheita moiselle voisi olla…
Mika Kauranen kirjoitti:
Ukrainassa toimii todella monta mallisarjavalmistajaa…
Ukrainan malliyhteisön koostama mallikas ja tuore 100 sivuinen mallarikirja luettelee joitakin maan yrityksistä:

Kirjasta kiinnostuneille lisätietoja:
www.insidethearmour.com/product-page/models-for-ukraine-book
Tuo ryhmärakentelu olisi hyvä. Hyllystä löytyy monta potentiaalista sarjaa.