Pienoismallit.net

Tärkeää asiaa kilpailuista

Nyt korona-ajan "jälkeen" haluaisin nostaa yhden itseäni hyvin vaivaavan asian esiin. Nimittäin tuomaroinnin. Olisin aloittanut keskustelun jo aikaisemmin, mutta koronan vuoksi aihe tuntui etäiselle.

Tuomarointi kilpailuissa järjestetään yleensä "kokeneiden" mallareiden kootusta joukosta. (Uutena hyvänä ratkaisuna on tullut kilpailijoiden oma äänestys.)
Tämä on nostanut mielestäni valitettavan ongelman esiin. Nimittäin mallarin nimen vaikutuksen.
Olen seurannut ongelmaa jo usean vuoden ajan. Olen keskustellut asiasta useiden kollegoiden kanssa ja tiedän että muutkin näkevät tämän ongelman. Ongelmana on että kilpailuissa mallin ulkonäön sekä muiden arviointikriteerien lisäksi vaikuttaa myös rakentaja, eli mallin vierellä olevassa informaatiolomakkeessa oleva nimi.

Nimen ei tulisi vaikuttaa malliin tai sen tuomarointiin millään tavalla. Mutta kuitenkin koen sen vaikuttavan useasti liian suuresti arviointiin. Näin kokee monet muukin mallari, nimiä mainitsematta. Itse esiinnyn tässä myös anagrammi käyttäjällä, välttääkseni stigmaantumisen näiden tuomaroinnista vastaavien herrasmiesten silmissä. Avoimesti omalla nimellä en kirjoita myöskään siksi, koska en halua että tämä vaikuttaa omaan palautteeseen kilpailutilanteissa.

Mutta minulla olisi ongelmaan yksi ratkaisu. Mallarit nimettäsiin kilpailuun numeroilla, ilmoittautumis järjestyksen mukaan. Tuomaristolla ei olisi nimiä ollenkaan tiedossa, vain pelkät numerot. Kun pisteet on annettu ja laskettu, yhditetään numero kisaajaan.
Tällä vältetään ikävät ongelmat siitä, kuinka nimi vaikuttaa kisoissa tuomarointiin.

Toivon tämän kirjoituksen herättävän keskusteltua. Toivon avointa palautetta, enkä syyttelyä kuvitellusta ongelmasta. Puhun nyt siis muutamistakymmenistä eri mallarista, kenen kanssa olen asiasta puhunut. Ongelma on siis läsnä ja oikea. Mallien arviointi on vaikeaa, jokainen kokee asiat subjektiivisesti. Mallien arviointia ei voida myöskään strukturoida, joten pisteissä on aina pientä heittoa ja eroa. Kauneus on katsojan silmässä?

Järjestäjille toivoisin edes pilotointia tällaisesta toimintamallista. Ihan vain vaikka kokeilumielessä. Näin ei tarvitse miettiä, vaikuttiko nimi tuomarointiin vai ei. Muutos ei olisi suuri ja parantaisi huomattavasti läpinäkyvyyttä mallien arvioinnissa ja tuomaroinnissa. Jos toimintaa halutaan kehittää eteenpäin, tämä voisi olla seuraava validi askel.

Hyvää tulevaa vappua, tästä neuvoksi seuraavaan tapahtumaan?
Enkä kirjoituksella syytä siis ketään. Tällainen ongelma syntyy, kun arviointi kroonistuu eikä järjestelmää uusita tarpeeksi. En myöskään syytä yksittäsiä tapahtumia, tai tuomareita. Pienoismallipiirit ovat Suomessa kuitenkin suhteellisen pienet, eikä aktiivisia kävijöitä tapahtumissa ole paljoa. Eli tämä on ihan normaali haittapuoli / vaikutus siitä, kun piirit käyvät yksinkertaisesti liian tutuiksi.
Lukekaa rauhassa ja vastatkaa vielä rauhallisemmin.
Nähdään seuraavissa tapahtumissa.

Ja hei, vaikka moni sanoo ettei näyttely / kilpailu ole tapahtuman pääasia, on siitä tullut keskeinen tekijä monelle. Kuten itselle.
Arvostelulajeja on todella vaikeaa muuttaa objektiivisiksi, koska kukaan ihminen ja sitä kautta tuomari, ei ole objektiivinen. Mallit eivät synny tyhjiössä vaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa elävän elämän kanssa. Pyrkimys objektiivisuuteen on paras mihin pystymme. Numerointi voisi joskus ehkä toimia, mutta miten erotamme mallit, mallarit ja tuomarit toisistaan niin, ettei kenelläkään ole mitään ennakkokäsitystä aiheesta?
Tuomaroin tuossa pari viikoa sitten 08 openissa tukholmassa. Siellä ei ole rakentajan nimeä malli lapuissa mutta silti tunnistin monet tuomaroitavat mallit ja tiesin kenen tekemiä olivat.
Ainakin omalta osalta ei tuo mallarin tieto vaikuta vaan ainoastaan malli.
Michael sanoi jo sen mitä itse ajattelin jo lukiessani aloitusta. Kun näitä malleja on viitisentoista vuotta tehnyt ja katsellut, tunnistaa monen mallin rakentajan jo työnjäljestä vaikka lappua ei olisi ollenkaan mallin vieressä. Ongelma tämä on etenkin näin pyöräpuolella, jossa näyttelyissä käyvät rakentajat on laskettavissa yhden käden sormin, rakentajat oppii tunnistamaan nopeasti vaikkei edes yrittäisi.

Eikä tämä ole vaikuttanut tuomarina toimiessa arviointiin. Toki alitajuisesti varmasti jossain määrin, yksikään ihminen kun ei voi olla 100% puolueeton. En halua vähätellä nimien näkyvyyttä, mutta itse olen kokenut ongelmallisemmaksi joutua arvioimaan jokaista mallia samoin kriteerein. Samassa luokassa saattaa periaatteessa olla umpiruosteinen huonosta sarjasta rakennettu malli ja hyvästä sarjasta tehty huippukiiltävä malli ja molemmat pitäisi pystyä arvioimaan samalta viivalta.
Ihan kuin olisin joskus ennenkin nähnyt keskusteluketjuja tuomaroinneista…

Niin kauan kuin kyse on arvostelulajista, niin täysin objektiivisia arviointeja ei voi saada aikaiseksi. Jos hyväksytään se, että pienoismallinrakennus on jossain määrin kuvataiteen laji, niin taiteessa aina nimi on vaikuttanut. Nimeä taas on saatu (yleensä) laadukkailla töillä.

En ole itse nähnyt ongelmaa tuossa suhteessa kilpailujen arvioinneissa. Jopa minulla on Model Exposta yksi mitalli kaapissa, ja minä en todellakaan ole millään asteella nimekäs rakentaja. En nähnyt ongelmia myöskään silloin kun ensimmäisissä näyttelyissä sijoituin 15 huonommalle puolelle. Näinhän itsekin, että ne parhaat mallit olivat oikeasti hyviä.

Entä jos rakentajan nimi ei olekkaan se mikä vaikuttaa, vaan se että samat rakentajat tekevät kerta toisensa jälkeen hienoja malleja?
Jos nimen tuntee vaikuttavan liikaa, niin ei muuta kuin kasaamaan itselleen nimeä.
Meiltä sentään puuttuu se taidemaailman riesa, että jos olet oikeissa piireissä ja oikeat koulut käynyt, niin saat näyttelyitä arvostettuihin paikkoihin ja niitä kehutaan riippumatta siitä mitä roskaa työnnät esiin. Mallimaailmassa sentään mallin pitää olla hyvä.

Ja ainahan voi jättää kisat väliin.
En minäkään kehtaa edes tänne laittaa mallejani kuin harvoin, kun katson tason olevan niin kova, etten vain halua omia räpellyksiäni niiden sekaan.
Mallien rakennus on nykyään ja valitettavasti aikuisten henkilöiden harrastus.
Voiko olla niin, että aikuinen mallari tekee malleja jonkun viiden euron pytyn saanti silmissään?

Pitääkö mallitapahtumassa siis aina olla joku kisa, jonka tuomaroinnista tulee aina sanomista…
Timo Rissanen kirjoitti:
Pitääkö mallitapahtumassa siis aina olla joku kisa, jonka tuomaroinnista tulee aina sanomista…
Ei tietenkään, järjestäjä tekee juuri sellaisen näyttelyn kuin itse haluaa, mutta ainakin itse olen sen verran perfektionisti ja samalla kilpailuhenkinen että haluan kilpailla. Jos näyttelyssä on "vain näyttelyssä" ilman kilpailua, en itse ala riskeeraamaan kuljetusvaurioita sadan työtunnin jälkeen vaan jätän mallit vitriiniin ja lähden vain jauhamaan tyhjää muiden kanssa. Mallit näkee kuvistakin esimerkiksi täältä, vain sen takia ei tarvitse enää lähteä näyttelyyn. Samalla toki tiedostan ettei näyttelyä ole ilman että jotain on myös näytillä.
Viimeksi muokattu 24.4.2022 20:07
Joissain kilpailuissa yleisö tulee katsomaan malleja nimenomaan sen mallinrakentajan nimen vuoksi. Nimitieto kilpailuissa on yleisölle, ei kanssa mallareille, saati tuomareille. Tuomarit ovat suurimman osan kilpailuissa olevista malleista jo internetin ihmemaassa nähneet ihan rakentajan omassa profiilissa tai harrastajaryhmissä, joten nimitieto lapussa ei tuomaria hetkauta suuntaan ei toiseen. Itse olen tuomaroinut vuodesta 1982 kotimaassa ja ulkomailla ja rakentajan nimi ei kyllä ole vaikuttanut, vaan itse malli. Tänään24.04.2022 päättyneessä Suuri & Snadi tapahtumassa Tampereella tuomareita oli 10 kappaletta ja nuorin heistä 12 vuotias. Ensin valittiin luokasta 5 parasta ja sen jälkeen noista viidestä kolme parasta. Kolmen parhaan palkintamalli perustui järjestäjän eli Tampereen Messujen toiveeseen. Kannustimena joka luokassa jaettiin kaksi pronssia. Ja se että malli on suurikokoinen ei tarkoita sitä että se voittaa…
arto.mannisto kirjoitti:
Nimen ei tulisi vaikuttaa malliin tai sen tuomarointiin millään tavalla. Mutta kuitenkin koen sen vaikuttavan useasti liian suuresti arviointiin. Näin kokee monet muukin mallari, nimiä mainitsematta. Itse esiinnyn tässä myös anagrammi käyttäjällä, välttääkseni stigmaantumisen näiden tuomaroinnista vastaavien herrasmiesten silmissä. Avoimesti omalla nimellä en kirjoita myöskään siksi, koska en halua että tämä vaikuttaa omaan palautteeseen kilpailutilanteissa.
Hmmm…kirjoitus salanimellä ja kilpailut salanimillä? Mitähän mieltä tästä oikein pitäisi olla? Salatiedettä ei kait mallitapahtumat saisi kuitenkaan olla?

No, muutamissa mallitapahtumissa vierailleena tässä vuosien varrella, en moista ongelmaa ole tunnistanut. Se ei tietenkään poista sitä seikkaa etteikö kyseinen ongelma joidenkin mielestä olisi. Kuten täällä jo todettiinkin, monen mallarin kädenjäjen tunnistaa kyllä muutenkin oli siten lippusia tai lappusia lainkaan. Samoin varmaankin 80-90% esillä olevista näyttelymalleista on sitä ennen ollut esillä jo täällä PMnetissäkin, joten ei se tekijä sitä kauttakaan enään "piilossa" ole.

Minä katsojana ( en tuomaroijana ) olen nähnyt kuitenkin hyväksi sen että malllin tekijän nimi on esillä. Enempi karsastaisin sitä että on vain numerolappuja, eikä tietoa kuka on mallin takana. En ole oikein vakuuttunut siitäkään että tuomarit tuijottaisivat niitä tekijöitä siitä lapusta, eiköhän se huomio ole siinä mallissa.

Mielestäni parhaat on pääasiassa aina palkittu ja hyvä niin, mutta arvostelulajista kun on kysymys niin rajanveto voi joskus olla vaikeaa kun on niin eri tavalla tehtyjä malleja samassa gategoriassakin, toiset puhtoisia, toiset voimakkaasti säistetty jne.

Pidän kuitenkin nykykäytännöstä enkä näe siinä ylitsepääsemättömiä ongelmia. On eri kategorioita, on myös mahdollisuus tuoda mallinsa pelkästään näytille jos ei kilpaileminen kiinnosta.