Pienoismallit.net

Caudron G3 Tutankhamon

Kiva jos kuvista on apua. Valitettavasti minun atk-taidot loppuu siinä kohtaa että osaisin jakaa näitä johonkin julkiseen palveluun nähtäväksi. Viittaan tuohon Juuson kommenttiin tuossa ylempänä.
Eräs kirja, en muista sen nimeä, koska sitä ei minulla ole, vaan ainoastaan värikopioita sivuista. Olisiko kirjan nimi ollut jotain "ilmavoimien lentokoneiden ohjaamot?" tai jotain sinne päin. Sen kirjan sivuilla 15-17 on värivalokuvia Hallinportin ilmailumuseon Caudron G.3 1E18:n ohjaamosta ja muutenkin. "Tutankhamon" yksilö on sattanut olla samanlainen.
Löytyihan se:
Kirjan nimi on: R. Myllymäki: Ohjaamot, Suomen sotilaslentokoneet, ja sivut 14-17
Joo, valitettaavaa on että museokoneen ohjaamo ei vastaa alkuperäistä, se on restauroitu väärin =(
Nostetaampa keskustelua värikysymyksellä: mikä sävy mahtaisi olla lähellä totuutta kun etsitään Suomi-Caudronien vaaleanharmaata/sinistä(?) sävyä? Copperstate Models antaa ohjeissaan vain väriksi sinisen ja alumiinin sekoituksen, mutta oliko sävy enemmän sininen vai harmaa, vai peräti vaalea metallinhohto sininen?
Sävy on enemmänkin mittakaavassa 1/32 helmiäismäinen. Metallisävyjen pigmentti liian karkeaa, MRP:n metallic saattaa toimia. Itse käytän sävynä RLM 76 väriä.
Jari B. Miettinen Miettinen kirjoitti:
Sävy on enemmänkin mittakaavassa 1/32 helmiäismäinen. Metallisävyjen pigmentti liian karkeaa, MRP:n metallic saattaa toimia. Itse käytän sävynä RLM 76 väriä.
Kiitos!
Tuli tehtyä värimäärityksiä alkuperäisten Caudronin (1.E.18) rättien avulla ja päädyin RAL Design värikartan sävyihin 180 30 05 Amazonasgrün ja 180 40 05 Erdgrün jotka olivat hyvin lähellä yläpuolen sinivihreää sävyä.

Alapuolen siniharmaa sävy oli lähinnä 220 70 05 Temperiertgrau ja 220 80 05 Pastellblau.
Molempiin, ylä- ja alapuolen maaleihin on sekoitettu alumiinijauhetta.

Nämä olivat siis käytössä Ilmailutelakan & Varikon valmistamissa koneissa.

Antti ymmärsin että kyse oli kokonaan vaaleansinisistä koneista.
Jari B. Miettinen Miettinen kirjoitti:
Antti ymmärsin että kyse oli kokonaan vaaleansinisistä koneista.
Niinpä taitaa ollakin. Suomeen tulleiden koneiden väreistä ei ole jäänyt mitään todisteita.
Ainoastaan yhden Suomessa maalatun yksilön väri on tiedossa (Kiitos Raimo Heikkiselle)
Kellukkeilla varustettu kone 1.B.4 on ollut 2.10.1922 tehdyn tilauskirjeen mukaan vaaleanharmaa, tai ainakin tilatun maalin perusteella (väripigmentit sinkkivalkoinen ja kimröökki). Ranskalaisia koneita maalattiin vaalean siniharmaalla värillä, joten Suomeen tulleissa koneissa on saattanut olla sama väritys. Ensimmäisen maailmansodan aikana otettiin muutamia Lumièren veljesten kehittämiä (no pun intended) autochrome-värivalokuvia Caudron-koneista joissa väri toistuu siniharmaana.
Kävin asiasta taannoin keskustelua Copper State Modelsin Edgar Liepinshin kanssa, hän on koittanut selvitellä väriasiaa enemmänkin mutta mitään 100% todisteita ei ole löytynyt.