Pienoismallit.net

Lacquer maalit ja akryylimaalit

Moro! Olen aloittelija joten olkaa kärsivällisiä kanssani. Alla olisi kysymyksiä joihin toivoin saavani täältä osaavan käden apua. :)

1. Voiko Tamiyan Semi Gloss Clear akryylimaalia kynäruiskulla ruiskuttaa decallien päälle suojaksi? Luin Tamiyan sivuilta että thinnerit ja lacquer maalit tuhoaa decalleja. Mietin vain sitä kun tuota akryyli maaliakin ohennetaan tuolla Tamiyan omalla X-20A-thinnerillä.

2. Haittaako vaikka käyttää akryylimaalia esim. auton rungossa Lacquer maalin sijaan? Mulla olisi tuota body-väriä akryylinä niin meinasin sillä ton auton rungon vetää. Mikä ero tässä tapauksessa näiden maalien ja lopputuloksen välillä on?

3. Onko ok laittaa decalleja Tamiyan Semi Gloss Clearin päälle vai pitäisikö olla kunnon Gloss Clearia ennen kuin laittaa decalleja. Luin netistä että Semi Gloss Clearista ei tule tarpeeksi tasainen pinta johon decallit ei välttämättä tarttuisi kunnolla tai että pinta ei ole tarpeeksi tasainen.

4. (Liittyy ylempään kysymykseen) Ja mitä kunnon Gloss Clearia olette käyttäneet pienoismalleissanne sillä Tamiyalla ei ilmeisesti ole kuin tuo Semi Gloss Clear?
Tamiya on kautta aikojen varoitellut ohjeissaan lakan saattavan vaurioittaa siirtokuvia. Ruiskulla oikein lakattuna (pari ohutta harsoa alkuun) en ole koskaan saanut yhtään siirtokuvaa pilalle, millään lakalla. Spraylakoilla olisin varovainen, niiden ohenteet on yleensä aika kovia.
Tamiyalla on kiiltävä lakka, X-22. Itse en sitä käytä, koska sen kovettuminen käsittelyä (hikisiä sormia) kestäväksi vie tolkuttomasti aikaa.
Kiiltävä lakka siirtokuvien alla vähentää mahdollisuutta kuvien hopeointiin, tosin osa mallareista pitää lakkaa tarpeettomana. Itsekin olen jotain automalleja siirtokuvittanut suoraan värimassan päälle. Massat usein antavat puolikiiltävän pinnan.
Kannattaa huomata ero käsitteillä "tinneri" (suomen kieltä), joka on todella tuju aine, ja "thinner" (englannin kieltä), joka tarkoittaa yleisesti ohennetta. Tamiyan akryylit ovat maaleja, joita voi ohentaa tinnerillä ja thinnerillä, Tamiyan ohenne X-20A ei ole tinneriä.

Tinneriohenteisia maaleja ja lakkoja ruiskuttaessa olen pystynyt ruiskuttamaan niitä jopa emalimaalien päälle, samoin kuin dekaalien, kunhan vain aloittaa ohuilla kerroksilla ja antaa niiden kuivahtaa ensin, niinkuin Tervo tuossa yllä kertoo.

Tamiyan ja Gunzen akryylit ovat hieman eri tavaraa kuin esimerkiksi Vallejon, Lifecolorin tai Xtracrylicsin maalit, kun niitä voi ohentaa sekä Tamiyan omalla ohenteella kuin tujummalla tinnerilläkin, sillä millä lacquer-maalejakin ohennetaan. Vallejo, Lifecolor ym. ovat enemmän sellaisia perinteisiä akryylejä.
Laquer ohennin on sen verran kovaa kamaa että Laquer Gloss lakan jos sillä ohentaa niin saattaa siirtokuva reagoida. Siis ei siirtokuvien päälle ohennettua Laquer lakkaa.
Se on varminta näin niinkuin Jari tuossa kirjoittaa. Välttämättä ei tarvitse mennä edes niihin väkevimpiin aineisiin vaan tyytyy Tamiyan omaan akryyliohenteeseen. Niillä tulee ihan hyvää jälkeä.

Muistaa vaan, että samat akryylien ohenteet eivät sovi ristiin käytettäväksi. Tamiyan ohenne (käy myös Gunzeen) ei sovi käytettäväksi Lifecolorin, Vallejon, Italerin, Xtracrylicsin tai AKANin akryyleihin eikä päinvastoin. Sen sijaan esimerkiksi Lifecolorin ohenne käy hyvin vaikka Xtracrylicsin tai varmaan myös Vallejon ohenteeksi.

Huomattava myös, että Tamiyalla on sekä akryylituotelinja että uusia lacquermaaleja. Lacquerit vaativat sen tinneripohjaisen ohenteen. AKANilla myös on näin, samoin kuin Hatakalla. Hatakan akryyleja en ole koskaan käyttänyt, mutta AKANin akryylit ovat näitä Lifecolor etc. -tyyppisiä.
Kiitos oikein paljon vastauksista! Tutkiskeltuani asiaa ja kyseltyä muualtakin samaa asiaa sanoivat. :) Ja suuri kiitos infota että tuo Tamiyan Thinner ei ole "tinneriä"! :)
Hyviä neuvoja ja ihan tarpeellista kertausta nuo neuvot.
Itse maalaan pääasiassa Tamiyan akryyleilla. Olen ohentanut niitä Sinolilla, akkuvedellä ja apteekista ostetulla desinfiointiaineella. Kaikilla olen onnistunut, mutta en tietenkään voi luvata ja taata, että kaikissa muissa tapauksissa nuo muut ohenteet toimivat.