Pienoismallit.net

Keskeneräisiä valmiiksi III -ryhmärakentelu

Timo-Matti H kirjoitti:
Ilmeikkään ja luontevan oloinen pää. Missä mittakaavassa ollaan?
Mittakaava on 1:9 ja valmistaja Polar Lights.
Nyt on tehty Capronin alasiipien sovitusongelmakorjaus rungon kanssa. Lisäksi on lisätty piuhoja. Niitä pitää vähän vielä lisätä ennen kuin voi ruveta ajattelemaan yläsiiven asennusta. Seuraavaksi rupean suunnittelemaan yläsiiven rakentelua ja erityisesti sitä, että kuinka sen saa alasiiven päälle oikeassa kulmassa. Unohtamatta sitä, että kuinka saa takiloinnin toteutettua. Toivotaan, että se jotenkin ratkeaa.

On ihan mahdollista, että tämä valmistuu ennen Juhannusta. Sehän kai oli se takaraja?

Mallailuterveisin!

Mika

Kypärän valu on tehty aika tarkoilla toleransseilla ja takaosa on paikoin läpikuultava, joten liimasin runsaahkolla pikaliimalla tueksi palan puuvillaa.

Nyt on työn alla Capronin yläsiipeen takilointilankojen kiinnityspisteiden poraus. Niitä on aika monta.

Mika Kauranen kirjoitti:
Nyt on työn alla Capronin yläsiipeen takilointilankojen kiinnityspisteiden poraus. Niitä on aika monta.
Liimaatko langat suoraan noihin reikiin, vai tuleeko niihin joku osa vielä väliin?
Jarmo P. kirjoitti:
Liimaatko langat suoraan noihin reikiin, vai tuleeko niihin joku osa vielä väliin?
Kyllä liimaan. Vanttiruuvit 1/72 skaalassa on jo minulle liikaa.
Mika Kauranen kirjoitti:
Jarmo P. kirjoitti:
Kyllä liimaan. Vanttiruuvit 1/72 skaalassa on jo minulle liikaa.
Miten nuo saa kiristettyä, tuo vaijerihan ei taida olla venyvää?
Jarmo P. kirjoitti:
Miten nuo saa kiristettyä, tuo vaijerihan ei taida olla venyvää?
Alasiivessä on läpiporatut reijät. Siima läpi ja kiristys ja sitten tippa pikaliimaa.

Tämäkin etenee… Korona iski, onneksi lievät oireet joten nyt on aikaa rakentaa
Hei kaikki!

Olen lopultakin saanut aloitettua Capronin yläsiiven asennusprojektin. Kaksi ensimmäistä tappia on asennettu. Mallisarja on vaan sellainen, että mitään ohjeistusta tappien asennukseen ei ole ja on vaan tappien aihiot. Niiden kaikkien mitat pitää tarkistaa ennen asennusta. Ainoa konsti mittojen tarkistukseen on referenssipiirrustukset. Onnneksi on olemamassa Windsock datafile n:o 145 "Caproni Ca.3 at War", josa on hyvät mittakaava piirokset konetyypistä 1/72 mittakaavassa. Koneyksilö, jota mallailen on kyllä Ca.1, mutta siihenkin löytyy julkaisusta hyvät piirrokset ja myös se kuinka jäähdyttimet tulee asentaa. Ne ovat Ca1:ssä erilailla kuin Ca3:ssa. Joka tapauksessa noiden tukien asennus ei ole mahdollista ilman Windsockin kuvia ja niiden avulla tehtyjen leikattujen paperi-kopiokuvien avulla tehtyä jigitystä, joita olen joutunut käyttämään noiden kahden ensimmäisen tapin kohdalla. Kuva kertoo, että seuraavien kahden tapin kanssa joudun käyttämään samaa kopiokuvaa:

Muiden siipitappien asennuksessa joudun ottamaan uudet kopiokuvat ja joudun käyttämään niitä sitten niiden tappien mitoituksessa ja asennuksessa.
Varoitus ja ystävän neuvo: Jos olette hommanneet Choroszy Modelbudin resiinisen WWI 1/72 mallisarjan, niin hommatkaa myös siihen liittyvä Windsock-julkaisu tai vastaava. Olen tehnyt kaksi kyseisen valmistajan resiinisarjaa ja kolmas on nyt tekeillä. Kaikissa näissä on tullut ilmi, että pahoja muotovirheiä löytyy ja oikeannäköisen mallin saamiseksi tarvitaan referenssejä.

Voi tietysti olla niin, että minulla on ollut vain huono tuuri, ja olen valinnut heidän valikoimastaan ne huonoimmat tapaukset, ja muissa mallisarjoissa olisi sitten mitat ja muodot paljon paremmin?
Esitimpä nyt vain pikku varoituksen. Hommatkaa ne referenssit ennenkuin ryhdytte Charoszyn mallien kimppuun. Choroszyn ansioksi täytyy tietysti lukea se, että he ovat tehneet mallisarjoja sellaisista aiheista, joihin mikään muu mallisarjavalmistaja ei ole viitsinyt kiinnittää huomiota. Häpeätköväät muut mallivalmistajat?
Viimeksi muokattu 19.3.2022 23:27