Pienoismallit.net

Ikkunoiden maskeeraaminen

Hellerin Renault 4 työn alla ja kauhukseni huomasin että auton kaikki 4 ovea ja takapaneeli ovat irtonaisia osia ja kokonaan kirkasmuovia eli ikkunat ovat paikallaan ovineen päivineen. Edessä on siis neljän kirkasmuovisen oven ja takapaneelin pohjamaalaus ja spraymaalaus. Mikä on paras ja helpoin tapa maskeerata ikkunat suojaan etteivät mene aivan sotkuun?

Maskiteippi on siis itsellä mielessä mutta ikkunat ovat myös pyöreitä muotoja omaavia joten onko helpompaa tapaa ehdottaa?
Kapealla ja tarvittaessa joustavalla maskiteipillä lasien reunat siltä osin kuin niihin ei leveä teippi taivu. Keskiosa sitten nestemäisellä maskiaineella. Esim. VMS Liquid mask toimii hyvin.
Reilusti maskausteipillä yli ja rajaaminen leikkaamalla erinomaisella kirurginveitsellä ja uudelle terällä.
Kyllä mullakin oli samaisessa mallissa ihan tavallista leveää maalarinteippiä ja hyvällä veitsellä leikaten niin hyvä tuli.
Mulla on Tamiyan kapeaa valkoista maskiteippiä, "Masking Tape for Curves" tai jotain sinnepäin. Sillä ainakin saa melko helposti teippailtua kurveja, joten itse varmaan käyttäisin sitä. Ja lasin keskelle leveämpää Tamiyan teippiä, tai tavallinen maalarinteippikin toimii.

Tuollaista, mut mun on kapeampaa kuin tämä:
Jari B. Miettinen Miettinen kirjoitti:
Reilusti maskausteipillä yli ja rajaaminen leikkaamalla erinomaisella kirurginveitsellä ja uudelle terällä.
Minä olen kokenut ongelmaksi, että mistä saa "erinomaisia" kirurginveitsiteriä. Ne mitä myydään mallikaupoissa ovat kyllä yleensä liian tylsiä. Kauan sitten kun olin lääkiksessä työssä, niin sieltä saattoi saada riittävän teräviä ylijäämämäteriä, mutta sitä optiota ei enää ole minulla. Voisko niitä saada vaikka apteekista (kalliita?)?

PS. Jos joku tarjoaa TODELLA teräviä veitsiä, jotka soveltuvat hentoon maskiteipin viiltämiseen, niin tilaan kyllä välittömästi. Nuo Guilletten terät, jotka ovat kyllä riittävän teräviä, mutta menettävät terävyytensä tosi nopeasti ja ovat aika hentoja raamien viiltämiseen, ovat ollet minun työkaluja maskauksessa vimeaikoina.

Tuossapa kuva gilette-viritelmästä, jota olen viimeaikoina käyttänyt. Terää pitää vaihtaa aika tiheästi

Viimeksi muokattu 6.1.2022 23:51
Mika Kauranen kirjoitti:
Minä olen kokenut ongelmaksi, että mistä saa "erinomaisia" kirurginveitsiteriä.
Googlaa Swann & Morton. Merkin kirurgiveitset ovat hyviä ja halpoja, niin että terä tulee kyllä vaihdettua aina kun se tylsyy. Ainakin yksi jo lopettanut suomalainen mallailukauppa myi niitä, mutta niitä saa melkein mistä tahansa muualtakin, kuten

www.tayttotarvike.fi…FI/?ObjectPath=/Shops/2016121903/Categories/Tyoekalut/Kirurgin_veitset

En ole kysynyt, mutta voisi ehkä olla jopa apteekkitavaraa.
Itselle ei ole vielä vastaan tullut kohdetta jossa ihan tavan pienoismalliliikkeistä ostetuilla "kirurgin" veitsen terillä olisi pärjännyt. Maskiteipin leikkaamiseen aina varalla uusi tai uudehko terä, kuluneemmalla voi sitten jyrsiä ja raaputella kaikkea muuta. Toki apteekistakin voi niitä hankkia jos haluaa maksaa hieman enemmän, löytyy hakusanoilla skalpelli tai leikkausveitsi.

Nuo Nikon mainitsemat "kurviteipit" ovat kyllä hyviä loiviin mutkiin, mutta tiukat kurvit on syytä tehdä ihan normi kabukiteipillä leikkaamalla itse kaaren muoto. Nimittäin jos liian tiukkaan kurviin yrittää taivuttaa niin tulee vuotamaan aivan varmasti. Itsellä jäänyt tästä syystä käyttö aika vähäiselle.
Apteekit myyvät kiruginveitsiä, hinta on 1-2 euroa kpl. Pitää pyytää myyjältä erikseen, eivät (ainakaan oman kokemuksen mukaan) ole hyllyillä esillä.
Instrumentariumista ostin aikonaan tuhannen terän paketin 75€.