Pienoismallit.net

1:35 T-26 osa pulma

Elikk ostin Hobby bossin Mod.1933 T-26:sen mutta siinä ei ole lokasuojien päälle laitettavia varuste laatikoita eikä ajovalon suojaa (sarjassa ei tule niitä muutenkaan). Ja sitten kun vaunun esikuvassa ne olisi. Niin onko kellään jäänyt ylimääräiseksi niitä osia tai sitten ehdotuksia mistä ne voisi tehdä.
Ajovalonsuojan voisi muotoilla greenstaffista varsinkin silloin jos se on suljettuna lampunsuojaus asentoon, avonaisena se on melko haastava tehdä kotikonstein…

varustelaatikon kaltevan alaosan voisi myös tehdä greenstaffista, mutta laatikon kansi kannattaa tehdä esim. evergreen muovilevystä tai etsiä vaan joku sopian ohut levy mitä on helppo leikata/liimata…koko laatikon voi toki tehdä myös kokonaan tuosta muovilevystä…liimaukseen suosittelen pikaliimaa…
Kiitos vinkistä. Paljonkos tuo greenstuff maksaa ja mistä sitä saa?
Green Stuffia löytyy vaikkapa Pienoismallimarketista (kertoo Google) ja varmaan monesta muustakin kotimaisesta mallikaupasta. Vilkaise tuota Kauppoje ilmoitukset -palstaa, sieltä löydät linkkejä kauppojen verkkosivuille. Ja sitten vaan kärsivällisyyttä ja onnea - harjoittelu tekee mestarin! On noita osia löytynyt kyllä valmiina resiiniosinakin, mutta kalliiksi tulee!
Noin 5-10€ itse ostelen sitä turkulaisesta roolipeli liikkestä…saa varmasti monesta paikaista, googlettemalla löytyy varmasti paikkoja mistä voi ostaa…se on siis ikäänkuin muovailluvaha joka pysyy pitkään muovailtavissa ja kovettuu noin vuorokaudessa kovaksi, sitä voi kovettumisen jälkeenkin leikellä/viilellä mattoveitsellä sekä hioa hienolla hiomapaperilla…pienen harjoittelun jälkeen siitä pystyy tekemään moninaisia juttuja…itse teen siitä esim. Reppuja ja leipälaukkuja figuureilleni koska sitä voi myös taputella suoraan kiinni figuureihin (ilman limaa)…itse muotoilen sitä useinmiten ihan sormilla, veitsellä ja hammastikuilla.
T-26, KV, yms lampunsuojuksesta taisi olla aikanaan JS-Modelsin resiiniosa saatavilla, tuurilla löytyy jonkun kätköistä?
Sekä laatikot että ajovalon kuvun voi valmistaa polystyreenilevystä. Polystyreeni on siis samaa muovia, josta rakennussarjatkin on valmistettu ja niiden liittäminen onnistuu samalla liimalla.

Tuollaiset kuvun tyyliset muodot onnistuvat laminoimalla useita karkeasti muotoiltuja levyjä kakuksi, jonka voi muotoilla veitsellä, viiloilla ja hiomapaperilla lopulliseen muotoonsa liiman kuivuttua. Näin siis, jos tarkoituksena on tehdä suljettu kupu. Avoimen kuvun muotoilukin onnistuu kotikonstein esim. muovilevystä tyhjiömuovaamalla. Tämä on kuitenkin jo sen verran edistyneempää tekniikkaa, että vaatisi erillisen artikkelin.

Polystyreenilevyjä voi ostaa mallailun erikoisliikkeistä, joita löytyy kauppiashakemistosta.
kiitos vinkistä.
Avoimet lamppujen kuvut on helpoin tehdä vaikka pattereiden tai vastaavien suojamuovilevystä. Tehdään muotti, vaikka kuten yläpuolella on kerrottu, lämmitetään varovasti muovia ja vedetään muotin päälle. Annetaan jäähtyä ennen trimmausta ja maalausta. Materiaalia löytyy joka kodista ja paljon sekä on helppoa muovattavaa.
Itse olen tehnyt näin tutkakupuja, kuomuja ja ikkunoita joten eiköhän kaikki muutkin viritelmät onnistu. Liimana käy vaikka pikaliima.

Tuossa on käytetty em resiiniosaa. Ei ole mun projekti! :D

Yllä mainittu patteri- tai vaikka lääkepakkaus-kikka voisi hyvinkin toimia.
Viimeksi muokattu 30.11.2021 16:44