Pienoismallit.net

Rikkoutuvat dekaalit

Olen joskus lukenut täältä aiheesta mutten löydä haulla.

Siis Techmodin dekaaliarkki kyseessä. Tuntuvat rikkoutuvan todella herkästi.
Kansallisuustunnuksien kanssa ei niin haittaa koska korvaavia löytyy mutta konekohtaiset suurehkot tunnukset epäilyttävät.
Lakkaa arkin pintaan?
Microscalen Liquid Decal Filmiä pintaan.
Laitoin eilen aivan koppuralle vääntyneihin kuiviin siirtokuviin tuota Microscalen Liquid Decal Filmiä ja luulin, että ei sekään pelasta siirtiksiä, mutta niin vaan pelasti.
Sitä ei kannata laittaa kuin ohut kerros ja ei hangata siveltimillä kuin vain että se on levinnyt.
Jos siveltimellä vetelee siirtiksen päälle sitä moneen ketraan ennen ensimmäisen kuivumista, niin dekaalin värit saattaa liueta.
Siis yksi kerros vaikka illalla ohuelti ja toinen aamulla ohuelti.

Tämä aine on kyllä hyvä ja laitan sitä varmuuden vuoksi tuoreimpiinkin siirtiksiin.
Jeps, tämä on kyllä erinomainen aine, varsinkin vanhojen kuvien pelastamisessa. Omien kokemusten mukaan niistä ei kauhean herkästi väri lähde, mutta varovaisuus kyllä paikallaan, ja noi Timon mainitsemat ohuet kerrokset. Tosin, ei noi ihan 12 tunnin kuivumista väliin vaadi, purkin ohjeessahan puhutaan vain yhdestä kerroksesta, ja vartin päästä liotus ja malliin. Se mikä kannattaa huomioida, on että ainehan ei ole liimaa, eli kovin paljoa yli siirtokuvan reunojen ei kannata sitä sutia, ja vielä varmistaa leikkaamalla ihan siitä siirtiksen reunan myötäisesti. Muuten ne reunat ei liimaannu, vaan tuppaavat käpristymään ylös.
Itse printatuissa siirtokuvissa, ainakin nämä Canonin Inkjetin musteet liukenevat todella helposti, melkeen kannatta ruiskulla vetää kerros, ja sitten paksuntaa kerrosta jollain muulla (itse juuri vetelin siveltimellä Alcladin Aqua Glossin tuohon päälle, ja sain kuvat pysymään ruodussa).
Kiitos kaikille neuvoista. Aine tilattuna.