Pienoismallit.net

Ostwind

Tervehdys
Tekisi mieli rakentaa malli Ostwind- it panssarista ja kysyisinkin jos täällä joku tietäisi vastauksia. Minulla on Trumpeterin 1/35 malli ko. aiheesta ja se on hieman ongelmallinen ainakin niitinlaskentanäkökulmasta. PMMS:n Terry Ashleyn ansiokkaasta esittelystä kävi ilmi että malli esittää lähinnä vaunun prototyyppiä, sen ylärunko on lähinnä ongelmajätettä, telaketjut ovat vääränlaiset ja torni esittää suurempaa tuotantomallin tornia.
Muut jutut pystyn hoitamaan romulaatikon turvin mutta tuo torni mietityttää että miten paljon pienempi se prototyypin torni on? KvG-menetelmällä ei löydy tietoa ja kuviakin vain parista vaunusta, toinen juuri tuo proto ja toinen hylätty vaunu kadulla jossa myöskin on Ausf. G- mallin runko kuten protossakin. Näistä kuvista vertailemalla en ainakaan minä pysty eroa huomaamaan, ehkä se ei niin huomattava olekaan?
Tarkoitus on siis tehdä tuo prototyyppi. Myös Zimmerit on arvoitus, proto näyttäisi olevan osittain ilmeisesti jälkikäteen massattu mutta kuvat ovat aika epäselviä eikä kuvaa takaosasta ole. Etulevyssä(?) ja rungon sivuissa ei näyttäisi massaa olevan.
Mystinenja vähän tunnettu vaunu!
T: Juha K
Nuts&Bolts kirjasarjan osa 25 käsittelee saksalaisten Wirbelwind,Ostwind ja Kugelblitz it-vaunuja. Sen mukaan näkyvin ero proton ja tuotantovaunun tornissa on tornin etuosaan lisätyt kolmion malliset panssarit,joiden tarkoitus oli suunnata luotiaseiden osumat pois tornin kääntökehästä. Tornin koosta ei ole mitään mainintaa,mutta proton tornia ei oltu tehty panssariteräksestä. Kirjassa on myös hyvät kuvat prototyypistä monelta kantilta ja niistä näkyy,että vaunun alarunko oli massattu melko täydellisesti (lokasuojien etuosat,ajajan ja radistin kattopanssari ja luukut). Omissa lähteissäni Ostwindin tuotantomääräksi mainitaan 43 vaunua,joista 7 olisi ollut uusille Panzer IV rungoille ja loput korjaukseen tulleista vaunuista kierrätettyjä runkoja. Suosittelen hankkimaan tuon Nuts&Bolts läpyskän,varsinkin mikäli aiot rakennella vielä Wirbelwindin. Rakensin itse aikoinaan Dragonin mallista uustuotanto version ja kuvat löytyvät mallikansiostani. Toivottavasti oli jotain apua ja tsemppiä rakenteluun!
Kiitos vastauksesta. Eiköhän tästä Ostwind saada syntymään. Täytyypä tähyillä noita kirjoja.