Pienoismallit.net

Suomi-Sturmi

Arvon kolleegat!

Takom/Blitz on julkaissut mallin Sturmi III:sta. Mikä kolmesta 1/35 Sturmista on paras Suomi-malliksi tai sen aihioksi? Edelleen Dragon vaiko peräti Takom?
Laaja kysymys kun Dragonilla on (oli) X kpl. Sturmeja. Dragonin early on toki lähempänä todellisuutta kuin Takomin malli.

Juuri nyt on RFM ja Border models julkaisemassa uusia Sturmi-malleja, joten jos ei ole kiire, niin kannattaa odottaa vähän ja katsoa mitä tuovat pöytään.
"Paras" on myös suhteellinen käsite; haetaanko hyvää rakennettavuutta, suoraan boksista suomalaiseksi eli suomitunnukset mukana vai 100% tarkkaan anatomisesti oikeanlaista sturmia jossa just joka lokasuojan kannatin ja uppokantaruuvi sekä takapanssarin liitoksen sauma kohdallaan.
Mitä murheita Blitzin sturmissa Suomi-näkökulmasta on?
Paras Sturmi-käsite sisällyttää juuri nuo kaikki ominaisuudet, jotka Esko luetteli. Paitsi että juuri sellaista pienoismallia melko varmasti ei koskaan saadaan tarjolle?

Onneksi nykyisin on tuo siirtokuvatarjonta suomalaista Sturmia ajatellen kohtuu hyvällä tasolla eli sitä ominaisuutta malliloodaan ei välttämättä tarvita. Anatomisesti täysin oikein ei myöskään toteudu missään mallissa täydellisesti, olipa kysymys vaunu-, lentokone-, laiva- tai automallista. Eli sekin on suhteellinen toive tässä mallailuharrastuksessa ja valitettavasti pakko hyväksyä. Hyvä rakennettavuus on jo toive, jonka voisi pienoismallivalmistajien pystyvän toteuttamaan, mutta sekään ei läheskään aina onnistu. Dragonin Sturmeista en tiedä, mutta monissa heidän malleissaan rakennettavuudessa on kuulemma toivomisen varaa, ehkä enemmänkin kuin monien kilpailijoidensa vastaavissa?

Mutta ehkä kannattaa odotella noita tulevia malleja vielä, jotka Andreas luetteli ja Ari heitti hyvän kysymyksen tuosta Blitzin Sturmista. Onko kellään vielä tuntumaa tähän malliin?
Lähinnä siksi kun itse olen ravistellut blitzin laatikkoa tuossa tekemättömien pinossa ja siinähän on oikeat lokasuojat/pulttikeula/takakansi Suomi-aihioksi? Toki Suomivarustus hankittava Tamiyalta/JS-Modelsilta ja tehtävä itse. Pultittomalla keulapanssarilla taas löytyy dragonin paketoinneista esim syksy ’43-paketointia. Näitä meille ’43 tulleita yksilöitä silmällä pitäen.
Ari Kahrola kirjoitti:
Lähinnä siksi kun itse olen ravistellut blitzin laatikkoa tuossa tekemättömien pinossa ja siinähän on oikeat lokasuojat/pulttikeula/takakansi Suomi-aihioksi?
Jooo, mutta… Blitzissa on sama vika kuin Tamiyalla, eli keulan perus-ylälevy on jo 80mm paksu. Jos laitat päälle pulttilevyn - kuten ohje sanoo - niin rakennat hybridin mitä ei koskaan ollut.

Toki malli näyttää päällisin puolin Sturmilta, joten jos tuo vika ei haittaa, niin anna mennä.
Kiitos, pitääkin katsoa sillä silmällä
Moro! Oikotietä ”onneen” ei liene olemassa. Mikäli haluaa tehdä historiallisesti/anatomisesti tarkan suomalaisen Sturmin on tutkimustyö pakollinen. Vaihtoehtojahan on 59 kpl. Rakennettavuuden näkökulmasta asiaa tarkasteltaessa lienee parasta keskittyä ”suurimpien valmistajien” uusimpiin malleihin. Laadin aikanaan pienen vertailun asiaan liittyen Tamiyan ja Dragonin malleista. pienoismallit.net/kirjoitukset/arvostelu_520/
Aiheeseen liittymätöntä. Klikkaa tästä nähdäksesi tekstin.
Huom! Pysythän aiheessa etkä ota tätä käyttäjän offtopiciksi merkitsemää sisältöä mukaan keskusteluun.
Helpoin tapa on varmaan rakentaa 531-17 (muistaakseni), ainoa malli joka oli Pz III alustalla ja erikoisemmalla syväkahlaus-pakoputkella. Tähän löytyy Dragonilta/Cyber-Hobbylta malli suoraan sellaisenaan.