Pienoismallit.net

Miten tehdä 1:35 mänty?

Olisiko ideoita miten tehdä mänty kotoa tai luonnosta löytyvillä materiaaleilla.
Jos löydät jostain Pienoismalli-lehden numeron 7/2001 niin siinä oli Petri Sallisen edelleen paikkansapitävä artikkeli aiheesta.

Kuusipuita olisi saanut valmiina, mallimäntyä en tähän hätään muista tekeekö joku.
ei löydy tuota 7/2001 pienoismalli lehteä enää.

kuusia tehty itsekin juutti langasta ja rauta langasta.
primomodels.co.uk/product-category/model-trees/pine-model-trees/
Itse tuolta tilanneena ei voi muuta, kuin suositella. Todella laadukas ja realistinen työnjälki.
Tässä yksi varsin seikkaperäinen ohje:

www.youtube.com/watch?v=TGlTTOuTGBc

Näitä videon vinkkejä voi sitten muokata haluamaansa suuntaan, ja materiaaleja miettiä. Kaupallisille nykypäivän sirotteille ja lehvästöverkolle yms. ei ehkä yhtä laadukasta vastinetta kotikomeroiden käyttötavaroista löydy, mutta esim. "karhunkieli"-puhdistuslätkät olivat aikanaan kova ja edullinen sana monen puun oksiston täytteeksi, eikä se vieläkään täysin asemaansa ole menettänyt.
Mäntyjä kasvaa hyvin erilaisissa paikoissa, ja kasvupaikasta ja -olosuhteista riippuen niiden ulkomuotokin vaihtelee melkoisesti. Siksi vastaamista helpottaisi, jos tietäisi hieman tarkemmin, minkä näköistä ja kokoista puuta olet tekemässä.

Itse olen tehnyt mittakaavassa 1:35 vain kitukasvuisen suomännyn, mutta periaatteessa samalla tekniikalla voi tehdä periaatteessa vaikka minkä kokoisen männyn, jos ei työmäärä pelota.

Joka tapauksessa on hienoa, että haluat nimenomaan tehdä puut itse 👍
perus mänty joita nyt tuolla metsässä kasvaa ja mikäs nyt olisi semmoinen hyvä korkeus perus männylle.
Männyn korkeus on yleensä 15-30m. 1:35 -mittakaavassa 42-84cm.
Hieno teräsvilla on hyvä materiaali havupuiden oksiston tekoon. Väännä runko ja isot oksat metallilangasta ja päällystä jollakin sopivalla massalla. Sitten lisäät sopivasti muotoiltua hienoa teräsrvillaa oksistoon ja liimaat siihen kiinni neulasiksi sopivaa materiaalia (grass, turf etc.). Maalaus tietysti eri vaiheissa mukaan eli runko, okasasto, neulaset ja lopuksi jokin sopiva "pölyn" väri joka sitoo kokonaisuuden yhteen. Tälläkin tavalla saa aikaan ihan uskottavan näköisen havupuun. Salaisuus on ennen kaikkea puun muodossa ei niinkään yksityiskohdissa.
Kannattaa luonnossa liikuessa tarkkailla kaiken maailman varpuja ja risuja, näistä voi löytää hyviä aihioita miniatyyripuiksi. Itse löysin eräällä kesämökkivierailulla n. 30 cm korkean kuolleen ja kuivuneen katajantaimen.
Se on aivan täydellinen miniatyyripuu oksineen ja juurineen.