Tervehdys suuri harrastajajoukko. Olen wanha näprääjä, joka vuosien tauon jälkeen on palannut puuhailemaan, pääasiassa lentokoneiden pariin. Sain sitä varten sukulaisilta monta laatikkoa kokoamattomia koneita. Valitettavasti monista niistä puuttuu osia. Jäinkin tuumimaan, olisiko meillä mahdollista perustaa VARAOSAPANKKI, josta joko lahjoittamalla tai pientä korvausta vastaan saisi kaipaamansa osan ilman sen suurempiaa kuvioita. Monista hyvin varustelluista sarjoista jää yleensä muutama vaihtoehto-osa yli. Juuri sellaista saattaisi joku kaivata.
Pentti Rantanen, Hanko
Etusivu Keskustelut
Yleinen pienoismallikeskustelu
Varaosapankki
Pentti, olen pohtinut samaa usein. Jollain makaa jossain rojulootan pohjalla juuri se luukku, jonka olen kadottanut muuten valmiista mallisarjasta. Ja minä taas mietin, heitänkö pois ylijääneet lähes täydelliset spruet valmiista Dragonin mallista, jossa on aina puolet enemmän tavaraa kuin malliin tarvitaan. Japanissa mallikaupat myivät pikkurahalla irtokehikkoja, jotka olivat jääneet käyttämättä (tyypillisesti teloja tai figuurejea, mutta ajoittain paljon muutakin). Mutta jonkinlainen tietokanta kai tässä olisi paras. - lajityyppejä ja mittakaavoja on lopulta aika paljon. Pitäisikö johonkin isoon näyttelyyn perustaa vaihtopiste? Tuo jotain, ota jotain. Mutta ilman, että joku jotenkin ottaa touhun hallinnoitavaksi, asia ei varmaan etene, ja siksi kai sitä ei ole. Olisiko jonkinlainen juokseva ilmoituspalsta (jossa olisi riittävän selvät koodit mallin genrestä) tällä sivustolla ratkaisu?
Tämä olisikin hyvä juttu. Juuri äsken kaivoin paperikoria melkoisen tovin, kun etsisikelin yhtä hukkaan joutunutta osaa.
Olisiko homma helpoin niin, että täällä olisi osio, jossa voisi tiedustella, löytyykö joltakulta jokin tietty osa tai siirtokuva? Ja jos sen voisi vielä saada sellaiseksi, että tarpeettomaksi käyneen tiedustelun kysyjä voisi poistaa näkyviltä. Tai tietyn ajan kuluttua se automaattisesti putoaa pois näkyviltä. Kyselynhän voi uusia, jos edelleen kaipaa osaa. Listasta voi muuten äkkiä tulla niin pitkä, ettei sitä jaksa kukaan tutkia.
Sen verran laiska olen, että minua ei huvita ruveta tekemään listaa kaikista laatikoissa pyörivistä ylimääräisisä osista.
Paperikorin henki oli muuten tällä kertaa suopea, löysin kadottamani osan :)
Olisiko homma helpoin niin, että täällä olisi osio, jossa voisi tiedustella, löytyykö joltakulta jokin tietty osa tai siirtokuva? Ja jos sen voisi vielä saada sellaiseksi, että tarpeettomaksi käyneen tiedustelun kysyjä voisi poistaa näkyviltä. Tai tietyn ajan kuluttua se automaattisesti putoaa pois näkyviltä. Kyselynhän voi uusia, jos edelleen kaipaa osaa. Listasta voi muuten äkkiä tulla niin pitkä, ettei sitä jaksa kukaan tutkia.
Sen verran laiska olen, että minua ei huvita ruveta tekemään listaa kaikista laatikoissa pyörivistä ylimääräisisä osista.
Paperikorin henki oli muuten tällä kertaa suopea, löysin kadottamani osan :)
Tuohonhan olisi jo valmis alusta, Scalemates, josta hieman muokkaamalla voisi lyödä tietokantaan osansa.
Jokainen ottaa kuvan tuotteistaan ja ilmoittaa sivustolla onko myymässä/antamassa osia nipussa vai yksittäin.
Alusta toimisi laajemmalla tasolla kuin vain Suomen sisällä.
Tämän voisi tuotteistaa joko omaksi toiminnakseen tai saada Scalemates innostumaan toimimaan osien välityksen välikappaleena kuten se toimii jo nykyäänkin mallien ja tarvikkeiden osalta.
Jokainen ottaa kuvan tuotteistaan ja ilmoittaa sivustolla onko myymässä/antamassa osia nipussa vai yksittäin.
Alusta toimisi laajemmalla tasolla kuin vain Suomen sisällä.
Tämän voisi tuotteistaa joko omaksi toiminnakseen tai saada Scalemates innostumaan toimimaan osien välityksen välikappaleena kuten se toimii jo nykyäänkin mallien ja tarvikkeiden osalta.
Kauppatori-alueen ostetaan-osio on jo olemassa tätä varten. Aika hyvin täältä on ymmärtääkseni osia löytynyt, kun on sellaisia vain tiedustellut, ja usein niitä on saanut pelkkien postikulujen hinnalla, joskus jopa täysin ilmaiseksi. Itsekin olen tätä menestyksellä hyödyntänyt.
Ja mikäli kyseessä on edelleen tuotannossa oleva rakennussarja, niin ymmärtääkseni ainakin jotkut mallivalmistajat toimittavat hukkuneiden tai rikkoutuneiden osien tilalle uusia postitse.
Jos vapaamuotoista ostoilmoitusta monimutkaisempaa järjestelmää tällaiseen kaivattaisiin, niin eipä sellaisen tekeminen olisi teknisesti erityisen vaativa juttu. Osien tunnistukseen riittänee rakennusarjan valmistajan nimi, tuotenumero, sekä valurangan tunniste (onko aina kirjain?) ja osan numero.
Kuitenkin hieman epäilyttää, kuinka moni olisi todella valmis yksi kerrallaan näpyttelemään jokaisen omista kätköistään löytyvän osan tänne yksi kerrallaan? Niitä kun olisi helposti tuhansia.
Tietysti joku voisi vaikka kehittää koneoppimista hyödyntävän puhelinapplikaation, jolla olisi käytössään valtava tietokanta täynnä kuvia mallisarjojen valurangoista, ja joka osaisi näiden perusteella tunnistaa valurangat ja niissä olevat osat ja tallentaa tiedot tietokantaan, kunhan vain osoittaisi valurankaa puhelimensa kameralla.
Ja mikäli kyseessä on edelleen tuotannossa oleva rakennussarja, niin ymmärtääkseni ainakin jotkut mallivalmistajat toimittavat hukkuneiden tai rikkoutuneiden osien tilalle uusia postitse.
Jos vapaamuotoista ostoilmoitusta monimutkaisempaa järjestelmää tällaiseen kaivattaisiin, niin eipä sellaisen tekeminen olisi teknisesti erityisen vaativa juttu. Osien tunnistukseen riittänee rakennusarjan valmistajan nimi, tuotenumero, sekä valurangan tunniste (onko aina kirjain?) ja osan numero.
Kuitenkin hieman epäilyttää, kuinka moni olisi todella valmis yksi kerrallaan näpyttelemään jokaisen omista kätköistään löytyvän osan tänne yksi kerrallaan? Niitä kun olisi helposti tuhansia.
Tietysti joku voisi vaikka kehittää koneoppimista hyödyntävän puhelinapplikaation, jolla olisi käytössään valtava tietokanta täynnä kuvia mallisarjojen valurangoista, ja joka osaisi näiden perusteella tunnistaa valurangat ja niissä olevat osat ja tallentaa tiedot tietokantaan, kunhan vain osoittaisi valurankaa puhelimensa kameralla.
Ihan kannatetttava ajatus. Toteutusta pitää pohtia jonkin verran. Minulla se miljoonalaatikko alka kohta olla ninmensä veroinen. Puolentusinaa lokerolaatikkoa irto-osina ja neljä työkälupakkia lajittelematonta tavaraa hieman suurenpina kokonaisuuksina. Ja jämä siirtokuvat päälle, yksi A4sen kokoine pahvilaatikko, joka alkaa käymään pieneksi.
Tietokanta ajatus on kyllä hyvä, muttan se luettelointi on todella epätodennökoinen toimenpide. Tai jos jostakin saisi näppäräsormisen sihteerin, joka ymmärtäisi aiheesta edes jotakin. Etenkin kun osat on arkistoitu edellä mainitusti lähinnä Kaaosteoria periaatteen mukaisesti. Useamman kerran olen joutrunut miettimään, että mistäköhön mallista jokin osa on peräisin.. Mutta ei tyrmätä ajatusta, laitetaan mietintämyssyyn hautumaan.
E-P
Tietokanta ajatus on kyllä hyvä, muttan se luettelointi on todella epätodennökoinen toimenpide. Tai jos jostakin saisi näppäräsormisen sihteerin, joka ymmärtäisi aiheesta edes jotakin. Etenkin kun osat on arkistoitu edellä mainitusti lähinnä Kaaosteoria periaatteen mukaisesti. Useamman kerran olen joutrunut miettimään, että mistäköhön mallista jokin osa on peräisin.. Mutta ei tyrmätä ajatusta, laitetaan mietintämyssyyn hautumaan.
E-P
Itsellä on aika iso varaosalaatikko jo nyt. Jos on niin että en katso, että osaa en tarvitse itse jatkossa, niin voin luovuttaa sen tarvitsejalle ilman erityistä korvausta. Kannattaa kysyä.Tomi Filppu kirjoitti:Kauppatori-alueen ostetaan-osio on jo olemassa tätä varten. Aika hyvin täältä on ymmärtääkseni osia löytynyt, kun on sellaisia vain tiedustellut, ja usein niitä on saanut pelkkien postikulujen hinnalla, joskus jopa täysin ilmaiseksi. Itsekin olen tätä menestyksellä hyödyntänyt.
yt.
MK
Tämä on kansainvälisilläkin foorumeilla toimiva tapa: jos jotain tarvitaan, sitä kysytään, ja yleensä osa myös löytyy. Kyseessä ei tarvitse olla edes varsinaisesti hävinnyt tai rikkoutunut osa vaan moneen projektiin tarvitaan jotain palikkaa ylimääräisenäkin. Tässä korostuukin mielestäni hienolla tavalla mallareiden (kansainvälinenkin) yhteistyö.
Tuollainen pankki olisi hieno toimintatapa myös, mutta kuten tässäkin on tullut esille, käytäntö voi olla hieman haastava. Esimerkiksi itselläni on sekä valurankoja, irto-osia ja puolivalmiita malleja jonkinlainen määrä, ja tiedän silti suunnilleen mitä osia mistäkin laatikosta ja mihinkin sarjaan voisi löytyä, jos joku kysyisi.
Sen sijaan näiden osien erillinen luettelointi ja alkuperän pohtiminen/selvittäminen veisi sujuvallakin systeemillä rehellisesti sanottuna helposti vähintään kuukauden työpäivät. Tällainen pankkitietokanta kuitenkin vaatisi sen, että jokaisesta osasta on vähintään valmistajatieto ja sarjan numerotieto tallella, kuten toki myös osanumero valurangan mukaan. Varsinkin irto-osien kanssa oltaisiin jo aika haastavassa, jos toki ei mahdottomassa paikassa.
Tuollainen pankki olisi hieno toimintatapa myös, mutta kuten tässäkin on tullut esille, käytäntö voi olla hieman haastava. Esimerkiksi itselläni on sekä valurankoja, irto-osia ja puolivalmiita malleja jonkinlainen määrä, ja tiedän silti suunnilleen mitä osia mistäkin laatikosta ja mihinkin sarjaan voisi löytyä, jos joku kysyisi.
Sen sijaan näiden osien erillinen luettelointi ja alkuperän pohtiminen/selvittäminen veisi sujuvallakin systeemillä rehellisesti sanottuna helposti vähintään kuukauden työpäivät. Tällainen pankkitietokanta kuitenkin vaatisi sen, että jokaisesta osasta on vähintään valmistajatieto ja sarjan numerotieto tallella, kuten toki myös osanumero valurangan mukaan. Varsinkin irto-osien kanssa oltaisiin jo aika haastavassa, jos toki ei mahdottomassa paikassa.
Hyviä ehdotuksia. Kävin vilkaisemassa tuota ostetaan ja myydään -palstaa, mutta en osaa kuvitella, että se toimisi laajuudessaan enää paremmin. Ajattelisin, että "pankkia" pidettäisiin mahdollisimman yksinkertaisena: Onko jollakin jäänyt käyttämättä Me 109F:n kassakaappikuomua 1:72? Pentti Rantanen (puhelin) (Itse kaipaan tuollaista osaa, kun ikivanhasta Hellerin sarjasta sellainen puuttuu.)
Puhelimitse asia hoituisi sukkelaan, jos jollakulla osa olisi. Hinnoista voisi sopia saman tein.
Puhelimitse asia hoituisi sukkelaan, jos jollakulla osa olisi. Hinnoista voisi sopia saman tein.
Miten on, kaipaako joku osia tai siirtokuvia malleihin, jotka ehkä siksi vuosia ovat odottaneet niitä lopullista valmistumista silmällä pitäen? Ehkäpä juuri minä tai sinä voisimme auttaa.
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy käyttäjäksi.