Pienoismallit.net

Lumi ongelma

Minulla on ongelma miten saisin tehtyä Diooni Lumihangen. Olen kuullut että jos sen tekee kipsijauheesta niin se voi pilaantua. Olisiko teillä ideoita? (En ole mikään ammatti mallari niin ei ole Snow effectejä ostettu)
Viimeksi muokattu 31.8.2021 16:19
Lumihanki on melkein helpoin tehdä kaupallisesta tuotteesta, kipsijauhe ja leivinsooda on mainittu mutta itse sain parhaat tulokset näillä:

Pohjalle tätä lumimassaa, muistuttaa lähinnä partavaahtoa ja on helppoa laaria haluttuun muotoon ja paikkaan märällä siveltimellä. Kovettuu yön yli kivikovaksi.

Päälle lumi-mikropallosia, kiinnitys vedellä ohennetulla liimalla tms, näillä lumihanki alkaa näyttää jo aika hyvältä.

Ohjekirjoja aiheesta ei ole koskaan liikaa.
Minä en ole koskaan tehnyt lunta mistä kaupan tuoteista. Nilä varmaan saa hienoa jälkeä aikaiseksi.
Muutamassa vinjetissä ja alustassa onen käyttänyt leivinjauhetta tai ruokasoodaa hivenen muotoiltuna ja siihen riittävän kaukaa hiuslakkaa sprayna, niin muodot pysy kohdallaan.

Joissain lentokoneen alustoissa ensin hiuslakkaa tai vaikka hitaamminin kuivuvaa emaalimattalakkaa ( Revell, Humprol= tai nopeammin kuivuvaa jotain akryylilakkaa ja sitten leivinjauhetta tai ruokasoodaa päälle.

Hangenkin saa näyttämään ihan neiteelliseltä lumelta kun kaikki on valmista lumesta ja sitten hiuslakkaa päälle riittävän kaukaa ja antaa kovettua.
Mulla taitaa olla omilla kuvasivuilla yksi Airacobra talvicamossa ja siinä on käytety jompaa kumpaa ruoanlaittoaineita. Vilkaise vielä sieltä.
Jos kipsijauhe huolettaa, niin olisin vielä enemmän huolissaan leivin/ruokasoodasta. Sen lisäksi, että jauhe voi muuttua vuodessa muutamassa keltaiseksi, on sillä muitakin ikäviä ominaisuuksia. Se kun on tarkoitettu muuhun kuin figuihin tai pienoismalleihin eli en suosittele. Muutamissa omissa figuissani se lumipinta rupesi tihustamaan nestettä ja kostumaan figujen oltua hyllyssä about 2-4 vuotta. Niistä tuli sitten lumisohjoa. Maali ei kärsinyt, mutta pohjalevyt piti uusia muutoin kokonaan.

Minulla on Gale Force nine hobby scenics jauhetta. Sitä olen kokeillut ja jos löydän koekappaleeni, voin kertoa onko pinta muuttunut vuosien aikanaa. Ei ollut muistaakseni kauhean kallista, jos sitä vielä saa. Tosin tuota varmaan menee dioon aika paljon.
En tiedä mihin tuolla kipsijauheen pilaantumisella viitataan, mutta kunhan kipsijauheen sekoittaa veteen ja antaa kovettua, niin kyllä se pinta kestää hyvin aikaa ja erilaisia käsittelyjä.

Joskus olen tehnyt maastopohjia ripottemalla tuoreen kipsin päälle kipsijauhetta siivilän läpi ja kostuttamalla pinnan suihkupullolla. Toimii ihan hyvin jos päälle tulee kasvillisuutta ym., mutta ei se mielestäni lumen realistiseen mallintamiseen kovin hyvin sovellu ja on lisäksi melko sotkuista hommaakin.

Ruokasooda voi toimia hyvin, kunhan sekoittaa siihen valkoista maalia. Itselläni on 1996 valmistuneen dioraaman lumi edelleen yhtä valkoista kuin uutenakin.

En tosin enää nykyisin käyttäisi ruokasoodaakaan, kun parempiakin materiaaleja on tiedossa.

Omakin valintani on ollut Eskon mainitsemat mikropallot (micro balloons), jotka ovat siis mikroskoppisen pieniä, yleensä lasista valmistettuja palloja, jotka ihmissilmälle näyttävät hienojakoiselta jauheelta. Toisin kuin ruokasooda, mikropallot eivät reagoi muiden materiaalien kanssa eivätkä ne myöskään kellastu.

Eskon linkittämäkin purkki riittää melko pitkälle, mutta jos on tekemässä isompaa dioramaa, kannattaa harkita isompia pakkauskokoja.
Puhdas talkkijauho käy hyvin lumesta. Se ei myöskään muuta väriä aikainsaatossa. Mikropallot ovat myös hyvä materiaali kuten tuossa on jo aimemmin kerrottu.

t. Jari
Tomi Filppu kirjoitti:
Eskon linkittämäkin purkki riittää melko pitkälle, mutta jos on tekemässä isompaa dioramaa, kannattaa harkita isompia pakkauskokoja.
No tuosta riittää hetkeksi, kiitos vinkistä - pitääpä harkita!