Pienoismallit.net

Sormen päiden halkeilu

Onko muut mallarit kärsineet samasta vaivasta? Erittäin ikävä koittaa malleja silloin rakentaa kun on syvät haavaumat sormissa. Olen nyt huomannut suoran syy yhteyden tuohon vaivaan. Itelläni vaiva loppui lähes heti kun keskeytin pari vuotta sitten mallien rakentamisen. Oon tullut siihen tulokseen että tuo muovin käsittely, varsinkin hiomapöly saa sen aikaan. Saattaa myös olla kitin aiheuttamaa. Mut nyt on sormet hyvässä kondiksessa. Kun en kumihanskat kädessä osaa rakentaa niin voi olla ettei tule enää paljon malleja tehtyä.
Itselläni on ollut pitkään riesana kuiva iho ja ihon halkeilu sormissa. Siihen on auttanut säännöllinen ja runsas rasvan käyttö. Ihan marketin hyllyltä löytyvä kosteuttava rasva on riittänyt. Ennen mallien käsittelyä saippuoin rasvat pois käsistä, ja lopettamisen jälkeen uusi saippuointi hiomapölyn sun muun mömmön poistamiselksi. Hiomapöly tuntuu olevan omalle iholle myrkkyä. Lopuksi reilusti rasvaa käsiin.

Kun rasvapurkki on saippuan vieressä lavuaarin laidalla, niin joka pesun yhteydessä muistaa muulloinkin turauttaa annoksen rasvaa käsiin. Öljyjä en suosittele. Ne eivät imeydy kunnolla, ja öljyisiä sormenjälkiä on sen jälkeen joka paikassa. Kokeiltu on :)
Erittäin tuttu vaiva josta olen kärsinyt vuosikymmeniä. Sormenpäät halkeilevat ja sormien iho muuallakin kuivuu, halkeilee ja kesii pois jättäen kirvelevän alueen. Rasvaaminen auttaa mutta olen haluton rasvaamaan koska en pidä rasvaisista sormista. Lisäksi tuntuu että vaiva pahenee talvikuukausina ja on kesällä siedettävämpi.
En ole ajatellut sen liittyvän mallien rakenteluun mutta nyt olen elämän ongelmien takia ollut rakentelematta varmaan pari vuotta ja sormet ovat melko hyvässä kunnossa nyt. En tiedä mikä vaikutus on korona-ajan tuomalla lisääntyneellä käsien pesulla ja käsidesin käytöllä..?
Juha Koskinen kirjoitti:
En tiedä mikä vaikutus on korona-ajan tuomalla lisääntyneellä käsien pesulla ja käsidesin käytöllä..?
Kyllä, etenkin käsidesi kuivattaa käsiä todella paljon ja lisääntynyt käsien pesu myöskin. Ei ihmisen ihoa ole "tarkoitettu" kestämään jatkuvaa altistusta vieraille aineille. Toki kaikkeen tottuu/voi siedättäytyä. Ensimmäisenä korona-keväänä minulla meni kädet siihen kuntoon, että jouduin öisin käyttämään puuvillahanskoja (rasvaa käsiin yöksi). Nyt ei ole ongelmia ollut.
Meillä ihmisillä kestää iho(kin) erilailla eri altistumisia, vrt. allergiat.
Muoviosista en ole huomannut saavani mitään reaktiota. Resiiniosia irroittaessa/hioessa käytän kertakäyttöhanskoja. Tähän vinkkinä: jos L-kokoiset ovat tuntuvat mukavilta normaalikäytössä, niin mallailuun pykälää pienemmät.
Toinen minkä olen huomannut aiheuttavan jotain iholla on Tamiyan pinkkikorkkinen, tippa sormelle ja kuivattaa ihoa.
Nyt kun luin noita vastauksia olen enemmän vakuuttunut siitä että tuo muovi/resiinipöly on saanut ihon oireet aikaiseksi. Ei voi olla sattumaa että parannus tuli heti lopettamisen jälkeen kun vuosikausia aiemmin sormet halkeili. Kaikillahan ei tietenkään tule noita oireita. Mut hyvä tietää mitä voi seurata. Varmaan ois asiaa auttanut joka kerran käsien pesu ja kunnon rasvaus.
Minullakin on hieman kuiva iho, ja pyrin mahdollisimman paljon käyttämään kosteusvoiteita ja Bepanthenia pitääkseni kädet kunnossa.

Itse koen, että pahinta on usein toistuva pesu, joka etenkin nyt korona-aikana on tietysti lisääntynyt entisestään. Suojakäsineitä pyrin käyttämään mahdollisimman paljon, mutta useimmissa mallailuhommissa ne ovat aika pahasti tiellä.

Onko kenelläkään kokemuksia raskaampaan käyttöön tarkoitetuista käsienpesuaineista ja käsivoiteista? Esim:
www.k-rauta.fi/tuote/kasienpesuaine-permatex-fast-orange-440ml/8410410354044
www.k-rauta.fi/tuote/kasivoide-okeeffes-working-hands/5704947004408
Juhalle (ja miksei muillekin) vinkiksi, että kannattaa kokeilla eri rasvoja. Niissä on paljon eroja. Jotkut jättävät pitkäksi aikaa ikävän tahmean tunteen, toiset imeytyvät muutamassa minuutissa niin, että tuntuu kuin rasvaa ei olisi levittänyt ollenkaan. Itsekin jouduin muutaman purkin kokeilemaan, ennen kuin löytyi itselle sopiva. Kun kädet on nyt toipuneet koronan saippua/käsidesishokista ankaran rasvauksen ansiosta (ja varmaan sopeutumisenkin), niin käsien iho näyttää ja tuntuu paremmalta kuin aikoihin. Täytyy vaan sinnikkäästi jatkaa rasvaamista, että myös pysyy hyvänä.
Juu, minulta löytyy tämmöinen "rakentajan ammattitauti", eli minulla on kontaktiallergia, ei niinkään sormenpäissä vaan kämmenissä. Atooppinen iho löytyy, johon kuuluu ihon kuivuminen ja halkeilu verille asti, sekä herkistyminen nikkelille, koboltille ja formaldehydille yms. ( se kontaktiallergia ). Normaalin ihottuman ja allergisen erottaa kuulemma siitä että kutisivien näppylöiden tilalle tulee märkiviä vesikkeleitä (vesirakkuloita), jotka lisääntyy laajalle alueelle ihossa ja iho kuoriutuu palasina vereslihalle asti. Pahimpina aikoina kun olin altistavien aineiden kanssa tekemisissä, käsien iho pysyi jotenkin kunnossa kortisoonivoiteiden avulla. Kortisooni kuulemma herkistää ihoa allergisille reaktioille pitempään käytettynä. Noh, ei ole ollut nyt iho-ongelmia kun en ole ollut rakennuksilla töissä kahteenkymmeneenneljään vuoteen.
Minulla sormenpäät tapasivat halkeilla vaikka en olisi hetkeen mallaillutkaan. Sain neuvon syödä D-vitamiinia - joka tosiaan auttoikin. Mutta tuskin se D-vitamiinikaan noihin kemikaalien aiheuttamiin reaktioihin tehoaa.

Käytän kyllä myös käsirasvaa, ehkä sen vuoksi ei käsidesin kanssa lotraaminenkaan tunnu ihmeemmin kuivattavan ihoa.
Tuleeko kertakökäyttömuovimukista juomisesta samoja oireita? Se kun nimittäin, eh, on samaa materiaalia kuin koottavat muovirakennussarjat. Pesettekö valurangat ennen aloittamista? Niissähän on kai jotain rasvaa, joka saattaa allergisoida. .

Käsien rasvaamisen ja ihonhoidon tärkeys kävivät ilmi jo edellä. Hion valupurskeet pois ja teen muokkaukset rasvatuin käsin, ja sitten pesen kaikki osat Fairyllä ennen maalausta. Kasaaminen on pakko tehdä puhtain käsin sormenjälkivaaran takia.