Pienoismallit.net

Pienoismallikokoelman myyminen

Tervehdys,

autan ystävää myymään perintönä saamaansa pienoismallikokoelmaa, mutta sopiva myyntikanava ja tapa on hakusessa.

Olen aloittanut malline läpikäynnin ja olen käynyt läpi n. puolet. Yhteensä malleja on n. 300. Suurin osa malleista on 1/72 skaalaa ja pääpaino on ensimmäisen ja toisen maailmansodan lentokoneissa ja erityisesti suomen ilmavoimien käytössä olleissa koneissa. Myös autoja ja muita menopelejä on mukana.

Valmistajina pääasiassa Revell, Italeri, Hasegawa, Airfix, MPM, Heller, Frog. Mukana on myös paljon pieniä valmistajia sekä venäläisiä ja tsekkiläisiä sarjoja.

Suurin osa sarjoista ei ole muoveissa ja ovat avattuja, mutta ummikon silmin pääasiallisesti täydellisiä sarjoja.

Nopealla googletuksella ja pienellä otannalla sarjojen hinnat pyörivät 5-30 euron huitteilla. Uskoakseni mukana on kuitenkin myös harvinaisuuksia, kuten Protarin Norton 500 CC 1/9 -kokoinen moottoripyörä-sarja, joka ainakin maailmalla on ollut kohtuullisen korkeissa hinnoissa.

Onko suomessa yrityksiä, jotka ostaa kokoelmia vai onko paras vaan yrittää myydä yksityisille? Sarjat vievät kohtuullisen paljon tilaa, joten tarkoitus olisi päästä näistä eroon nopeasti, mutta sopivalla hinnalla.
Näitä jäämistöjä tulee koko ajan lisää ja hinnat pyörii kirpparihinnoissa.
Toki joku harvinaisuus on arvokkaampi.

Tämä on yksi hyvä kanava myydä, mutta malleista pitäisi olla luettelo ja kuvat laatikoista.

Tuosta Norttonista minä voisin maksaa 10-20 euroa. Eli tässä esimerkki hinnoista muillekin malleille.
Ok, kiitos. Kuvat ja luettelointi onkin tuossa syntymässä.
Timo Rissanen kirjoitti:
Näitä jäämistöjä tulee koko ajan lisää ja hinnat pyörii kirpparihinnoissa.
Toki joku harvinaisuus on arvokkaampi.

Tämä on yksi hyvä kanava myydä, mutta malleista pitäisi olla luettelo ja kuvat laatikoista.

Tuosta Norttonista minä voisin maksaa 10-20 euroa. Eli tässä esimerkki hinnoista muillekin malleille.
Hintaan vaikuttavat useat eri tekijät, mutta jos malli on ns aloitettu eli poistettu pusseistaan niin jos nyt ei hirveän harvinainen malli ole niin ei niistä paljoa saa. Helpointa on jos teet luettelon malleista ja myyt tarjousten perusteella. Hinta-arviota on muutoinkin vaikeaa antaa mutta eurosta ylöspäin.
Yksi tapa olisi huutokaupata ne eBayssa. Sieltä voi ainakin noita hintatasoja käydä katselemassa. En ole itse huutokaupannut mitään eBayssä, mutta olen ostanut aika monta mallia sieltä ja mielestäni homma toimii hyvin.
Viimeksi muokattu 3.7.2021 21:24
Olen joskus tutkinut Ebayta myyntimielessä, mutta olen todennut sen varsin hankalaksi. Ostelua olen kyllä tehnyt jo vuosikaudet. No, kyllä tässä jotain keksitään.
Jari Toivonen kirjoitti:
Yksi tapa olisi huutokaupata ne eBayssa. Sieltä voi ainakin noita hintatasoja käydä katselemassa.
Ebayn hintataso on mitä on, monet tuotteet jäätävän hintaisia. Sitä ei voine pitää minään mittarina hintoihin. Lykkäät suomessa ebay hinnat, niin erittäin suurella todennäköisyydellä jää myymäti, ellei sitten ole joku todella harvinainen ja haluttu malli.

Ja olen kuullut, että ebay panttaa rahoja muutaman pvän omiin bisneksiinsä, mutta tavara pitäisi lähettää heti. Eli minä en ainakaan ikinä myy siellä mitään.
Suurin osa kotimaisista pienoismallikaupoista vaikuttaa myyvän myös ”käytettyjä” malleja, usein juurikin kuolinpesän jäljiltä. Myös IPMS on myynyt näitä. Vähimmän vaivan tie on siis todennäköisesti antaa jollekin myytäväksi.
Suomalaiset pienoismallikaupat kyllä ostavat pienoismallikokoelmia, mutta suosittelen laittamaan hintaodotuksen noin puoliksi siitä, mitä saisit jos pistäisit itse kaikki mallit myyntiin. Pienoismallikaupoille myyminen on toki helpoin vaihtoehto, mutta jos tahdot niistä rahat itsellesi niin joudut kyllä myymään ne facebookissa/foorumin kauppapaikalla itse.
Ja olen kuullut, että ebay panttaa rahoja muutaman pvän omiin bisneksiinsä, mutta tavara pitäisi lähettää heti. Eli minä en ainakaan ikinä myy siellä mitään.
[/quote]

Olen myynyt ebayssä motorsport tavaraa ja saanut rahat heti, ei siellä mitään pantata rahoja, riippuu vain mitä maksutapaa haluat käyttää, kuinka nopeasti saat rahasi.