Pienoismallit.net

Ajovalojen linssit

Lueskelin jo joitain aiheita läpi eikä itselleni sopivaa vastausta hypännyt silmille. Rakennan siis 1:10 maasturia, aineena 3d tulostimen PLA-muovi ja valojen linssit mietityttää. Ledithän tulee taakse niin pitäisi olla jotenkin kivemman näköiset kun vain läpinäkyvä muovi. Puuilosta hain levyn polykarbonaatti levyä, ja sitä himmentämällä jotenkin voisi saada jotenkin toivotun tuloksen, mutta sen liimaaminen on vähän niin ja näin oman kokemuksen mukaan. Onko arvon raadilla ideoita?
Myös Evergeenin tuotteissa on muistaakseni jotain kirkasta muovia, jossa on jotain kuvioita.
Mutta ajovalolamppujen umpiot on kyllä tuon mittakaavaan iste vaikea tehdä sellaisiksi kuin ne olivat autoissa.
Vilkase täältä: www.mallikauppa.fi/pgc/1000/Styreenituotteet

Varmaan automallareilta saisi hyviä vastauksia. Toivotaan, että he vastailevat.
Mikä pitäisi olla valmiin linssin halkaisija? Itse tein kerran kirkkaasta valurangasta lämmittämällä. Lämmittämällä valurangan pätkän päätä pehmeäksi ja tökkäämällä sitä esimerkiksi pöytää vasten sain rangan pään leviämään hieman. Sen jälkeen pätkä porakoneeseen tai mihin vaan vastaavaan jolla pyörittää ja hakemaan lopullista muotoa ja kiillottamaan. Vähän kuin sorvaamalla. Tämä tosin tuskin onnistuu jos linssin tulee olla halkaisijaltaan huomattavasti valurankaa suurempi, mutta näin itse onnistuin kerran.
Markus Salminen kirjoitti:
Mikä pitäisi olla valmiin linssin halkaisija? Itse tein kerran kirkkaasta valurangasta lämmittämällä. Lämmittämällä valurangan pätkän päätä pehmeäksi ja tökkäämällä sitä esimerkiksi pöytää vasten sain rangan pään leviämään hieman. Sen jälkeen pätkä porakoneeseen tai mihin vaan vastaavaan jolla pyörittää ja hakemaan lopullista muotoa ja kiillottamaan. Vähän kuin sorvaamalla. Tämä tosin tuskin onnistuu jos linssin tulee olla halkaisijaltaan huomattavasti valurankaa suurempi, mutta näin itse onnistuin kerran.
No jos 1:1 -auton ajovalo on noin 20cm, niin 1:10 se olisi 2cm, eli aika paksu valuranka saa olla.
Tein joskus yhteen lentokoneeseen niittauksia, luukkuja ja muuta pientä piirto-ohjelmalla piirtämällä ja tulostamalla kirkkaalle siirtokuvakalvolle.
Voisiko tällä tavalla saada edes etäisesti alkuperäistä muistuttavaa kuviota? Äkkiseltään voisi ajatella, että lopputulos olisi elävämpi kuin sileä lasi (tai siis muovi).
Youtubesta löytyy video kaverista joka rakensi Nissan Skyline 2000GT-R:ää. Ajovalojen lasit valmistui kirkkaasta hartsista melko vaivattomasti. Lisäksi lopputulos on melko hyvä. Löytyy tuubista nimellä: Nandemo-seisaku (Kenji`s Plamodel diary).
Kyllähän tämä valamalla melkein tässä mittakaavassa on hoidettava. Kirkkaat resiinit ovat olleet jo ihan toimivaa tavaraa vuosia, joskin itse valaminen, muottien teko yms. vaati hieman opettelua ja viitseliäisyyttä. Mahdotonta se ei missään nimessä ole, ja itse asiassa kunnon aineilla jopa hauskaa. Kustannustehokasta tämä ei ole, jos aineita ei etukäteen varastosta löydy, joten muutaman valon valamiseen voi muotti- ja valumateriaalien hankinnassa upota esim. satanen. (En nyt tämän hetken tarkkaa hintatasoa tiedä). Laadukkaita materiaaleja, kuten silikonikumeja ja kirkkaita uretaanihartseja löytyy vaikkapa SmoothOn-nimiseltä valmistajalta.
Toisena vaihtoehtona tällaisen projektin voisi toteuttaa myös alihankintana, esimerkiksi Mestarimallit osaa kyllä nämä asiat.
Mitäpä jos laittaisit sinne tarvike tai DIY led taskulampun heijastimen ledeineen ja linsseiseen.
Näitä löytyy eri kokoisena 15mm-21-50 mm. halkaisijaltaan. löytyy lasilinssejä suoria laseja ja ns. rihlattuja linssejä, muovista ja lasista.
Ostospaikkana alibaba, wish, Dealextreme.
AJ.
3D-tulostamalla saisi tehtyä, mutta vaatii toki mallinnustaitoa ja tulostusmahdollisuuden.
3D-tulostaminen alkaa muutenkin olla teetettynä hinnaltaan normimallarin ulottuvilla, mutta miten kirkasosien kanssa mahtaa olla, onko niitä mahdollista tehdä? Tai onko jollakulla jo kokemusta asiasta?