Pienoismallit.net

Resiinimallin liimaus ?

Moikka

Oon tasan yhden resiinimallin tehnyt aikasemmin ja kokemusta näistä siis ei ole.
Mulla on työstön alla Mach2 1:72 DC-8 ja liimasin rungon puolikkaat kiinni toisiinsa perus UHU pikaliimalla mutta tästäkin vain ala-osa tarttui kunnolla kiinni ja ylä-osa ei pitänyt kiinni. Pikaliimaliimauksen jälkeen malli oli siis yön yli teipattuna ja aamulla kun kokeilin niin teippiä irrottaessa rungon yläosan kiinnitys avautui.

Nyt kokeilin Mr. Hobby Cement ja Revell Contacta professionalia jos niillä nyt jompi kumpi auttaisi…

Runko on pesty fairyvedessä mutta tosiaan aikaisemmin kokemusta vain normi pienoismallien rakentamisesta.

t. Jani
Muoviliimat eivät tee hartsille/resiinille mitään. Liimaukseen täytyy käyttää joko pikaliimaa tai epoksiliimaa.
Tommi Lukkarinen kirjoitti:
Muoviliimat eivät tee hartsille/resiinille mitään. Liimaukseen täytyy käyttää joko pikaliimaa tai epoksiliimaa.
Ja jos osien sopivuus toisiinsa ei ole liki 100% taitaa toi epoksi olla ainut vaihtoehto.
jännä sinänsä että vaikka pistin rungon kiinni gramman tuubilla pikaliimaa, teippasin sen kuivumisen ajaksi ja jätin yön yli niin silti rungon yläosa liikkui aamulla ja näytti kuin ei olisi mitenkään kiinni…
Jani Salo kirjoitti:
jännä sinänsä että vaikka pistin rungon kiinni gramman tuubilla pikaliimaa, teippasin sen kuivumisen ajaksi ja jätin yön yli niin silti rungon yläosa liikkui aamulla ja näytti kuin ei olisi mitenkään kiinni…
Pikaliima yleensä ottaa sitä lujemmin, mitä vähemmän sitä on!
Tervo Salminen kirjoitti:
Jani Salo kirjoitti:
Pikaliima yleensä ottaa sitä lujemmin, mitä vähemmän sitä on!
levittelin sitä kyllä tasaisesti hammastikulla liitoksiin
Mites vanhaa se sun pikaliima on?
Niillä kun ei ole hirveän pitkää elinikää. Alkaa jo puolen vuoden päästä laatu tippumaan merkittävästi.
Näin ainakin jossain on aiheesta puhuttu ja VMS on tämän vahvistanut
En minäkään ole saanut pikaliimaa toimimaan juuri missään paitsi sormien yhteen liimauksessa. Tämän vuoksi olen siirtynyt käyttämään vain epoksia. Joutuuhan sen kuivumista odottelemaan muutaman tovin, mutta eläkevaarilla on aikaa.
Oletkos varma, että malli on resiiniä. Itse en ole kuullut Mach 2 mallien olevan resiiniä. Myös ao. linkistä löytyvä Hannantsin sivu kertoo Machin DC-8:ien olevan injektiomalleja eli "tavallinen" styreeniliima pitäisi olla ok.
Tosin Machin muovi on aikas "erikoista" voi olla haasteita paikoin millä liimalla vaan. Parasta saattaisi olla "welder" tyyppiset, hyvin ärtsyt styreeniliimat. Esim HPNS myy MRPn liimaa ja itselläni on ainakin hyviä kokemuksia ko. liimasta.

www.hannants.co.uk…amp;sort=0&search_direction=0&save_search_name=&save_search=
Mach 2 rakennussarjat ovat polystyreeni/ABS muovisekoitetta johon puree vahva nesteliima MEK/Tamiyan pinkkikorkkinen ruiskunpuhdistusaine tahi raaka asetoni tai sitten oma ABS-liima. Pikaliima reagoi muovinrasvoihin ja jää geeliksi. Se on sellaista kuraa tuo Mach 2 laatu…