Pienoismallit.net

Mallin peseminen

moi,

Olis taas tarkotus alottaa uus projekti ja nyt kysynkin että kannattaako mallin osat pestä ennen kun sen alkaa kasaamaan? maali vissiin tarttuu paremmin sekä pesu irrottaa mahdolliset valu "pölyt" tms pois? ja millä tämä kyseinen pesu kannattaa tehdä. ihan vaan ammeeseen vettä ja fairya vai jokin muu hieno aine?

millä muut ootte pessy mallit/osat ennen tai jälkeen kasauksen siis ennen maalausta
Osat kannattaa pestä ennen kokoamisen aloittamista lämpimässä (ei kuumassa) vedessä ja esim. Fairyssä. Liian kuuma vesi saattaa sulattaa muovia, tai taivuttaa osia.

Tosin amme on tähän sikäli huono, että joku pikkuosa saattaa vahingossa irrotessaan päätyä viemäriin: umpinainen pesuvati tai -soikko on siksi parempi.

Lisäksi malli kannattaa pyyhkiä kostutetulla talouspaperilla ennen maalauksen aloittamista, mutta tässä kannattaa varoa, jos olet käyttänyt kokoamiseen vesiliukoista liimaa (Krystal Klear, Erikeeper tms.).
Koskaan en ole yhtäkään malliani pessyt ja aina on Primer tarttunut hyvin, myös eri merkkisiä pohjamaaleja on tullut useampia kokeiltua. Taitaa enemmänkin nykyään olla urbaania legendaa nämä muottirasvajäämät sieltä 2000-luvun alkupäästä, jolloinka muottirasvoista jäi enemmän tuotteeseen jäämiä. Nykyään muoteissa käytetään ilmeisimmin aineiden kehittyessä vähemmän joskin ei ollenkaan itse tuotteeseen jäävää muottisilikonia Toki jos 100% varman päälle haluaa pelata, niin pesee ne valurangat ennen käyttöä.
Sama kokemus kuin Jeanilla, en ole havainnut valurangoissa mitään rasvaisuutta tehtaan jäljiltä joten en pese niitä etukäteen eikä maalin tarttuvuudessa ole ollut ongelmia. Pesen kyllä omat kädet joka kerta ennen rakentelusessiota ettei nakkirasvat sitä kautta siirry, kertakäyttöhanskoja käytän vasta maalausvaiheessa.
sgeba kirjoitti:
millä muut ootte pessy mallit/osat ennen tai jälkeen kasauksen siis ennen maalausta
Pesen aina osat ennen maalaamista lämpimässä Fairy-vedessä. Pienet osat voi laittaa teesihtiin - siis sellaiseen, jossa on sarana ja sihti koostuu kahdesta puolipallosta. Isommat osat on helppo pesun jälkeen huuhdella isommassa siivilässä. Ikeasta saa kahdella eurolla, niin ei tarvitse makaroonien huuhteluun käytettyä sihtiä mallihommiin sekoittaa.
Muottisilikonijäämiä on esiintynyt aiemmin itä-eurooppalaisissa sarjoissa.
Näissä tapauksissa silikoni on ollut myös selvästi havaittavissa joten pesu on tullut tarpeeseen.
Esim. Airfixin ohjeissa edelleenkin kehotetaan pesemään osat ennen rakentamisen aloittamista.
En itsekään koe pesulle tarvetta esim. Tamiyan, Hasegawan, Eduardin ym. laatusarjojen kohdalla.
Mielestäni tärkeintä on ennen maalaamisen aloittamista pyyhkiä maalattavista pinnoista rasvatahrat pois esim. Lasolilla tai isopropanolilla.
aihetta sivuten, mitenkäs pesu resiinimallin kanssa ?

mulla on pari Mach2 tuotosta ja en ole aikaisemmin resiinimalleja juuri tehnyt.
Sotilaskalustomalleissa en ole tavannut muottirasvaa juuri ikinä, mutta automallit olen pessyt lämpimässä vedessä ja fairyssä parin huonon maalauskokemuksen jälkeen.
Silikoni ei lähde fairyllä ja vedellä, automaalarit tietää. Olen pyyhkinyt mallin pinnan IPAlla tai lasinpesuaineella ennen maalausta mahdollisen näppirasvan poistamiseksi. Valurankojen pesuun en ole nähnyt tarvetta.
Antti Lappalainen kirjoitti:
Silikoni ei lähde fairyllä ja vedellä, automaalarit tietää.
Niinpä, mutta ei lähde kaikki IPA:llakaan. Mulla oli joskus kaverin maalaamosta jotain tippoja (ilmeisesti pienensivät pintajännitystä), joilla noi silikonikuopat sai automallin pinnasta estettyä. Ei vaan enää muista mitä se oli, ei ole enää ollut käytettävissä.