Pienoismallit.net

Kuinka pian lakka päälle maalin jälkeen?

Joo, tosiaan olisin Tamiyan ferrari red ja clear coat spraymaaleilla maalaamassa pienoismalliautoa. Heräsi tällainen kysymys, että kuinka pian varsinaisten maalikerroksien sprayaamisen jälkeen tuon lakan voi ruiskuttaa? Täytyykö odottaa ihan vuorokausi/muutama vai ihan joku 15 minuuttia? Anteeksi tyhmä kysymys, mutta tällaisella kokemattomalla aloittelijalla ei paljoa ole tietoa😆 Tosiaan ensimmäistä kertaa maalin päälle ruiskutan lakan, paremman maalipinnan perässä.
En ole spraymaaleja koskaan käyttänyt ja spraylakkaakin vain joitakin kertoja, mutta yleisohjeena toimii aina, että uusi kerros laitetaan päälle vasta, kun edellinen kerros on varmasti kuiva. En tiedä Tamiyan maalin kuivumisaikaa, mutta väittäisin, että ainakin muutama tunti täytyy välissä olla - 15 minuuttia on ilman muuta liian lyhyt aika.
Tamiyasta tiedä, mutta toi yleisimmin käytetty kilikali, Maston, ohjeistaa 12 tuntia. Oikeat automaalit yleensä märkää märälle, eli lakka puolen tunnin sisään värimassasta. Joku yleisohje näistä taitaa olla, että puoli tuntia tai kaksi viikkoa.
Tamiya kirkas väri/lakka läpikuiva n. 6kk =) kestää käsittelyä muutaman päivän päästä jos uunittaa. Tämä on mestarimallari Juha Airion ohje jonka antoi minulle.
Atte Näsänen kirjoitti:
Heräsi tällainen kysymys, että kuinka pian varsinaisten maalikerroksien sprayaamisen jälkeen tuon lakan voi ruiskuttaa?
Tervehdys, Atte!

Olen maalannut Tamiyan TS-spraymaaleilla useammankin auton. Kuivattelin useamman päivän maalia, ja tarkistin pinnan tasaisuuden. Sitten hioin tarpeen mukaan 1500- ja 2000-papereilla, maalasin uudestaan, ja lakkasin viikon päästä.
Kuten Tervo mainitsi, niin toinen tapa on vetää märkää märän päälle. Siinä onnistuminen vaatii, mielestäni, hieman kokemusta suihkemaalaamisesta sekä tuntemusta/kokemusta maalien ominaisuuksista. Menettely toimii joillain maaleilla hyvin ja sitten taas toisilla varsin nihkeästi.
Suosittelen malttia ja kiireen välttämistä. Turha hoppuilu ei välttämättä takaa parasta lopputulosta.
Kerran olen ”kiireessä” kokeillut tuota märkää märälle tamiyan spraymaaleilla. Eli laitoin lakkaa märän maalin päälle, ei toiminut, maali alkoi sulaa ja kuplia. Vähintään suosittelen vuorokauden kuivumista. Ja välihiontaa pohjamaalin ja lakkakerrosten välillä. Metalliväriä ei sitten kannata hioa.