Pienoismallit.net

Saku WWII Luftwaffe maalit

Voisiko joku kokeneempi mallari suositella hyviä Luftwaffe WWII maalimerkkejä, joilta löytyisi (edes suurinpiirtein) oikeat RLM sävyt?

Työn alla on BF109E. Kokeilin näitä Vallejon Air RLM sävyjä ja nämä ei mielestäni ole lähelläkään oikeaa… Esimerkiksi RLM 65 (hellblau) on ihan vihreä ja liian tumma. Samaten nämä värit ovat jotenkin ”savimaisia” ja kuivuu ruiskuun limamaiseksi todella nopeasti. Maalipinta kuivuttuaan on ihan asiallinen, mutta ruisku on kyllä työläämpi puhdistaa.

Eli hyvä akryyliväri merkki on hakusessa…
MRP ja Mr Hobby, toimivat ruiskussa hyvin.
Nuo värit ovat aika lailla yksilöitä. Saman valmistajan eri värit käyttäytyvät ruiskussa eri tavalla. Keltainen väri on yleensä hankalin maalata ja tukkii ruiskun hetkessä. Myös muut vaaleat värit ovat usein hankalia. Olen kokeillut useamman eri valmistajan värejä (akryylit) enkä ole vielä löytänyt viisasten kiveä. Kokeiltu on eri paineita, eri paksuuksia ja hidastajaa. Lopputuloksena orastava kalju ja harmaita hiuksia.

Värisävyistä: Minulla on kaksi eri pulloa Vallejon RLM76:a, joista toinen on selvästi tummempi kuin toinen, joten luotto "oikeaan" värivastaavuuteen on aika heikko. Oma silmä lopulta kertoo mikä on "oikea" väri, ei pullon kyljessä oleva koodi. Tuossa RLM 74 -ketjussa kerroin, että olen käyttänyt RLM 75 ja 74 -väreinä Vallejon värejä 71051 ja 71049, jotka eivät suinkaan ole Vallejon RLM-vastaavuudet. Enkä edes yritä hypätä keskusteluun siitä, ovatko ne "oikeat" värit vai ei. Ne näyttävät minun silmääni oikeilta ja se on minulle tärkeintä. No, sinulla ilmeisesti eivät ole edes nuo 74 ja 75 haussa päätellen koneesi mallista. Mutta siis pointtina se, että mieluummin maalaan väreillä, jotka näyttävät hyviltä, kuin väreillä, joissa on oikea RLM-numero pullon kyljessä.
Lisäisin tähän törkeästi kysymyksen, löytyykö Tamiyan XF-väreistä hyviä vastaavuuksia luftwaffen väreille mersuihin ja focke-wulffeihin?
AK:n real colours - luftwaffevärejä olen käyttäny ja ovat ihan hyviä, tamiya vaan on helpommin saatavilla paikallisesti.
Tommi Lukkarinen kirjoitti:
Lisäisin tähän törkeästi kysymyksen, löytyykö Tamiyan XF-väreistä hyviä vastaavuuksia luftwaffen väreille mersuihin ja focke-wulffeihin?
AK:n real colours - luftwaffevärejä olen käyttäny ja ovat ihan hyviä, tamiya vaan on helpommin saatavilla paikallisesti.
RLM Luftwaffe colors
RLM 02 -- XF22:1 + XF49:1 +XF2:2
RLM 61 – X9:4 + XF1:1
RLM 62 – XF65
RLM 63 – XF25:1 + XF2:1
RLM 65 -- XF23:1 + XF2:1
RLM 66 -- XF24
RLM 70 -- XF27
RLM 71 -- XF81
RLM 72 -- XF26:1 + XF65:1
RLM 73 – XF24:2 + XF27:3 + XF2:1
RLM 74 -- XF24:3 + XF27:2
RLM 75 -- XF24:5 + XF50:1 + XF2:2
RLM 76 -- XF2:7 + XF23:1 + XF66:2
RLM 77 -- XF19
RLM 78 – XF23:4 + XF50:1
RLM 79 -- XF59:3 + XF64:1
RLM 80 -- XF58
RLM 81 -- XF51:3 + XF64:2
RLM 82 -- XF62:4 + XF2:1
RLM 83 -- XF5:1 + XF3:1
RLM 84 -- XF14
Vallejo model air, yksi osa Vallejon omaa ohennetta kaksi osaa maalia, ei mene mössöksi, miellyttävä maalata ja ruiskun putsaus käy kuin tango talvella.
Kiitos kaikille vinkeistä.
Enimmäkseen teen kilpa-autoja, mutta on välillä ihan kiva haastaa itsensä aivan toisentyyppisten mallien kanssa.
En itsekään pajoakaan välitä, mikä RLM numero purkin kyljessä on, mutta yritän nyt saada sävyt edes auttavasti kohdalleen. Tässä suhteessa Vallejo oli pettymys, eikä minulla hyllyssä ollut sellaisia sävyjä että sekoittamalla olisi päässyt lähemmäs ”oikeaa”.

Mr Hobbyn värit näyttivät ainakin kuvissa paremmilta kuin Vallejon vastaavat. Pitää tilata muutama purkki ja kokeilla.

Kiitos vielä kerran. 🙂
Moi

Kannattaa harkita myös Lifecolorin kuuden värin sarjaa: Luftwaffe Color set No1. Löytyy mm 02, 65, 70 ja 71.

Värisävytkin on ihan kelvollisia. No, ainakin minun mielestäni. Sitä, miten värit käyttäytyvät ruiskussa en valitetttavasti osaa komentoida.

E-P
Jarkko Kauppi kirjoitti:
Samaten nämä värit ovat jotenkin ”savimaisia” ja kuivuu ruiskuun limamaiseksi todella nopeasti.

Eli hyvä akryyliväri merkki on hakusessa…
Ite olin tätä mieltä kaikista akryylimaaleista kunnes löysin Vallejo Flow Improver-tuotteen. Ehdoton akryylien ruiskumaalauksessa.
Oletko kokeillut AK Interactiven Real Color -maaleja? Käytännössä teknisesti kuin Tamiya, sävyvalikoima vaan laajempi.