Pienoismallit.net

RLM 74 sävy

Mukava nähdä, että kysymykseni herätti näin paljon mielenkiintoa ja asiallista keskustelua. Arvelinkin jo kysymystä kirjoittaessani, että yksiselitteistä vastausta ei varmaan löydy. Kiitokset kaikille asiaa kommentoineille.

IT Lehtisen kysymykseen minkä värin valitsiin ja mihin kohteeseen niin olen valinnut niin Vallejon kuin Xtracolor'in/Xtracrylics'in sävyjä. Testasin AK:n sävyjä ja maali oli muuten tosi hyvää (akryylimaalin ominaisuuksista huolimatta) mutta RLM 74 -sävy oli mielestäni liian vihreä. Nyttemmin on päätymässä HATAKAn sävyyn toisaalta siksi, että se ei ole niin vihreä kuin AK:n ja toisaalta laquer-maalien vähäisen käyttökokemusten perusteella olen mieltynyt kyseisen tyyppiseen maaliin.

Ja kohde: no, Mersuja olen rakennellut parikymmentä vuotta (toki muitakin) mutta ajattelin, että tänä vuonna en tee yhtään sataysiä ;) Jää nähtäväksi…
Joo, on nämä väri asiat mielenkiintoisia. Sanotaan että "kauneus on katsojan silmissä" ja "totuus löytyy kaurapuurosta". Oikea väri on se, mikä näyttää hyvältä. Tietysti yleensä on olemassa tarkka speksi, johon pyritään. Onnistumisen aste vaihtelee. RLM antoi jopa määräyksen, että vaikka värierä ei ollut täysin speksien mukainen, se ei ollut riittävä syy palauttaa sitä tehtäälle. Ja tarina mekaanikosta, joka surkutteli rumaa violettia värisävyä koneesssa, Arvtenkin pieleen mennyt RLM81 erä.

Ja vaikka väri on periaatteessa sama, niin esim. puu, metalli ja kangaspinnat vaativat erilaisen kemallisen koostumuksen. Ja pääle vielä joitain erityisominaisuuksia kuten palonkestävyys. Ja kaikki käyttäytyvät vanhetessaan eri tavalla. Joten RLM74 tapauksessakin harmaan sävyjä riittää vaikka kyseessä olisi pelkkä metallipintojen suojamaali..

Oman osansa soppaan lisäsi
E-P
Hih!

Minä olen pensselimallari, joka mallailee monenmoisia aiheita. WW II Luftwaffe aiheet ovat siinä muiden joukossa. Niitäkin on tehty, mutta vähemmän viimevuosina. Tästä johtuen en ole ollut erityisen kiinnostunut WWII Luftwawwe värien kehityksestä. Kiva, jos jotkut ovat tehneet siihen liittyvää analyysiä. Kovin tarkkaa se näyttää välillä olevankin. Hyvä niin:)
Mutta niin, koska se ei ole välttämättä kaikkien sivuston käyttäjien kannalta aivan olennainen juttu, niin en pisteytä.
Jukka Purhonen kirjoitti:
1. Standardisävy eli se sävy, jonka käyttäjän päättävät elimet ovat määritelleet halutuksi sävyksi.
2. Valmistetun maalin sävy eli se kirjo eri sävyjä, jotka tuotannon aiheuttamat toleranssit ovat saaneet aikaiseksi.
3. Maalin käyttäjän aikaansaaman maalipinnan sävy eli käyttöolosuhteiden ja käyttäjän taidon aikaan saama sävykirjo.
4. Esineen käytöstä aiheutuneet muuttuneet sävyt eli sään, olosuhteiden, maalin haalistumisen yms aiheuttamat muuttuneet sävyt.
5. Pienoismalleihin erilaisin perustein valikoituneiden maalien sävyt eli mallarin ensimmäisen valinnan aiheuttama värikirjo.Tähän vaikuttavat eri pienoismallimaalien valmistajien näkemykset ”oikeasta” sävystä.
6. Pienoismallin lopullinen maalisävy eli mallinrakentamisen erilaisten jälkikäsittelymenetelmien tuottamat sävyt.
Myös mittakaavalla on merkitystä.