Pienoismallit.net

RLM 74 sävy

Onko jollain näkemystä millä valmistajalla on Luftwaffen sävy RLM 74 Graugrun lähinnä oikeaa? Valmistajasta riippuen värisävy vaihtelee lähes puhtaan tummanharmaasta (Vallejo) hyvinkin vihreävoittoiseen (AK Interactive) sävyyn. Tuo värin nimi Graugrun viittaisi harmaanvihreään mutta mikä lie oikein?
Gunzeen olen ollut tyytyväinen. En oikein ole muuta väriä käyttänyt.

Onko tämä britmodellerin viestiketju tuttu: www.britmodeller.com…php?/topic/235070634-ak-real-colors-mrh-vallejo-rlm-747576-comparison/
Noi kameralla millä lie valaistuksella otetut kuvat ei kerro väreistä oikeestaan mitään. Harva kuvaa samalla valaistuksella, kuin millä kameran värikortit kalibroidaan ja kameralle luodaan väriprofiili, yhtenä syynä hinta.
Jotta voisi verrata todelliseen pitäisi ensin tietää se todellinen sävy. Oletettavasti ko. väristä on olemassa n kpl erilaisia variaatioita johtuen n kpl erilaisista muuttujista. Tästä voi sitten vetää omat johtopäätökset :)

Itse maaleista sen verran, että nykyinen suosikkini on AK:n WW2 Real colors, joita saa esim. Sisumodelsilta. Käytettävyys huippuluokkaa ja sävyt ainakin sinne päin :)
Viimeksi muokattu 10.2.2021 12:31
RLM 74 sävystä löytyy jo monta tehdasvariaatiota. Lisäksi eri pinnoille tarkoitetut puu, kangas ja metalli eroavat toisistaan. Itse suosin MRP:n laquereita ja AK.n Real Colours laquereita. Saatavina HP'n'S:ltä ja Sisulta ainakin.
Minä valitsin jossain vaiheessa nuo RLM75 ja 74 -värit silmämäärällä kun en ollut tyytyväinen valmistajien valmiisiin väreihin. Päädyin tuolloin valitsemaan Vallejo Model Air -valikoimasta 71051 Neutral Greyn RLM75:ksi ja 71049 Sea Greyn RLM74:ksi. Ovat miellyttäneet omaa silmääni.
Joo, oikea™ väri löytyy juurikin siitä, mikä omaa silmää miellyttää.

Tässä yksi sankari esittelee valokuvilla mikä on "oikea" Light Gull Gray, mahtavaa ajatusten vaihtoa: "Wow, you need a neutral gray balance card in your shots. That last one is very yellow. " ja sankarin vastaus: "Yellow due to direct morning sun hitting on it."
Ja joka kuvassa toi FS-kortti eri värinen ;-)
Ei ole helppoa se oikean sävyn valinta ei. Tässä esimerkkikuvassa sama pienoismalli (japanilaisen mallarin väriero-ihmettely-kuva kupattu twitteristä) kuvattuna eri taustalla/valotuksella. Himpun on sävyissä eroa vaikka sama vehje! Hyvä ottaa huomioon esim. referenssikuvia tiiraillessa.



Ja alkuperäisistä RLM-väreistäkään ei ilmeisesti ole vielä konsensusta? Eri aikakauden sävyerot jne. Sotamuseotutkijoista löytyisi varmaan apuja ja eri kuppikuntia.

Lisää RLM-läppää:
ww2aircraft.net…rlm-02-used-as-a-top-surface-camouflage-colour-on-luftwaffe-fighters.50255/
www.cybermodeler.com/color/rlm_comp2.shtml
www.clubhyper.com/reference/luftcamdb_3.htm

RLM 74:
www.modelshade.com/paint-conversion-chart/rlm/74

Ja sitten vielä se mittakaavakerroin

Kiinnostaa kyllä kuulla Mauri, minkä maalin lopulta valitsit & mihin kohteeseen. Itsekin muuten sumuttelen just MRP:llä ja Vallejoilla 2. sodan lopunajan Luftwaffeja ja sävyt on tarkassa syynissä (ja tarinat niiden taustalla).
Ei taida sotamuseotutkijoista olla apua värisävyjen määrittämisessä. Kuten tuossa jo aiemmin Jari B. totesi, eri pinnoille jne. oli omia omia reseptejä samoin eri ohenteille jne. siihen kun lisätään variaatio raaka-aineissa, sota-ajan puutteet raaka-aineissa jne. niin määrittelystä tulee merkityksetöntä. Itse reseptit ja prosessit ovat tiedossa, mutta niiden soveltaminen jne. ovat osa menneisyyttä, jota tuskin takaisin saadaan. "Varman" tiedon puute kannattaa ottaa vapautena :)
Värejä ”jonkin verran ihmetelleenä” ja museotoimintaakin näissä asioissa tukeneena näen ”oikean värin” metsästyksessä seuraavat tasot, joita voisi ehkä olla hyvä pohtia, kun hyödyntää erilaisia referenssejä ja tekee ratkaisujaan. Rohkenisin sanoa, että oikeita vaihtoehtoja on runsaasti ja vääriä samoin. Etsityn värisävyn taustojen ymmärtäminen ei mielestäni ainakaan haittaa kohdasta viisi eteenpäin tehtyjä ratkaisuja.

1. Standardisävy eli se sävy, jonka käyttäjän päättävät elimet ovat määritelleet halutuksi sävyksi.
2. Valmistetun maalin sävy eli se kirjo eri sävyjä, jotka tuotannon aiheuttamat toleranssit ovat saaneet aikaiseksi.
3. Maalin käyttäjän aikaansaaman maalipinnan sävy eli käyttöolosuhteiden ja käyttäjän taidon aikaan saama sävykirjo.
4. Esineen käytöstä aiheutuneet muuttuneet sävyt eli sään, olosuhteiden, maalin haalistumisen yms aiheuttamat muuttuneet sävyt.
5. Pienoismalleihin erilaisin perustein valikoituneiden maalien sävyt eli mallarin ensimmäisen valinnan aiheuttama värikirjo.Tähän vaikuttavat eri pienoismallimaalien valmistajien näkemykset ”oikeasta” sävystä.
6. Pienoismallin lopullinen maalisävy eli mallinrakentamisen erilaisten jälkikäsittelymenetelmien tuottamat sävyt.