Pienoismallit.net

Puumallin tasoitus ja maalaus

Hei,
Olen jatkamassa 25 v sitten keskeyttämääni HMS Boyntyn pienoismallin rakentamista.
Kylkilaudat on kuivuneet aikaa myöden. Vaikka höyrytän, on niitä haastavaa saada oikeaan muotoon, joten jälki ei ole ihan parasta. Kysynkin neuvoa, millä tasotteella ja maalilla saisin parasta jälkeä. Mallin runko on tarkoitus maalata valkoiseksi.
Seppo Viljanen kirjoitti:
Olen jatkamassa 25 v sitten keskeyttämääni HMS Boyntyn pienoismallin rakentamista.
Kylkilaudat on kuivuneet aikaa myöden. Vaikka höyrytän, on niitä haastavaa saada oikeaan muotoon, joten jälki ei ole ihan parasta. Kysynkin neuvoa, millä tasotteella ja maalilla saisin parasta jälkeä. Mallin runko on tarkoitus maalata valkoiseksi.
Rakensin itsekin muutama vuosi sitten Bountyn (Aeropiccola), joka oli seissyt laatikossa myös n. 25v. Kylkilaudat sain taipumaan liottamalla niitä 15-20 min melkein kiehuvassa vedessä pari lautaa kerrallaan. Sitten märkänä taivutus paikoilleen ja kuivuminen seuraavaan päivään, irti ja liimaus kiinni. Laitoithan keulaosaan kiinteät "palikat" sisäpuolelle, koska se helpottaa kiperintä taivutusta. Tasoitteena käytin Plastic Paddingin kemiallista puuta. Se kuivuu tosi nopeasti (pieni osa kerrallaan) ja on helppo hioa muotoon. Valkoiseen pohjaan käytin akryylimaalia (pariin kertaan), jota saa pulloittain esim. taide- ja askarteluosastoilta ( pienoismallimaaleja noin laajaan maalaukseen kuluu monta pulloa). Perusruskeana käytin Tamiyan XF-64, kultana Tamiyan X-12, mustana Tamiyan XF-1 ja punaisena punaista petsiä sekä vanerikanteen tammipetsiä (lautojen feikkiraot tein 6B piirustuskynällä). Lopuksi ruiskutin suojaksi pienen kerroksen fiksatiivilakkaa esim. väritön Hanart Fixsativ Blanc.
Kysy lisää, jos on ongelmia. Vinkkikuva löytyy kuvapankistani.
Viimeksi muokattu 17.9.2020 18:43
Kiitos neuvoista Kai Kauppi.
Sain vastaukset minua askarruttaneisiin kysymyksiin.
Oma rakennussarjani on Billing Boats, jossa runsaasti irti sahattavia osia, mm. takaosan sivuikkunat koostetaan viidestä osasta.
Youtubessa yksi rakentaja neuvoi täyttämään keulaosan styroksilla, helpottamaan rimojen taivuttamista. Se työvaihe alkaa osaltani olla ohi.
Kynäruisku taitaa olla pakollinen hankinta, jos aikoo Bountyn maalata siististi.
Voisiko joku kokeneempi harrastaja ehdottaa kohtuuhintaista ruiskua. Hintahaitari on melkoinen, ja olen tekemässä vain tätä yhtä melko suurta mallia.
Bilteman ruiskulla varmasti onnistut, tuollainen on mulla ollut monta vuotta käytössä (muiden hapisten ohella).

Tyyriimpi hankinta on kompressori, jos asunnossa aiot perhesovun säilyttää ;-)
Olen itse maalaillut puulaivamallit pensseleillä. Kannattaa vain käyttää laatusiveltimiä, joita saa esim. taidekaupoista tai pienoismalliliikkeistä. Askartelukauppojen pensselit ovat kamalia, kun karvat irtoilevat ja kärki ei pysy tasaisena.
Monet osaset kannattaa maalata ennen kiinnittämistä. Esim. Uhu Hart ja Loctite Superglue (siveltimellä) sitten tarttuvat hyvin maalattuihinkin pintoihin. Plokit, jumprut (dead man eyes) yms. on hyvä pujottaa lankaan ja kastaa petsiin, jotta saa tasaisen värin (samoin, jos täytyy värjätä lankoja). Olen käyttänyt sitten korjailuun myös ohuita tusseja ja kuitukärkikyniä (0,3-0,5). Tusseja ei voi käyttää paljaaseen puupintaan - ne leviävät.
Varmasti kynäruisku on myös kova "sana". Hyviä esittelyitä ja kommentteja löytyy myös tämän sivuston keskustelupalstalta esim. otsakkeella kynäruisku.
Niin, kun esikuva on puuta ja kuitenkin luontaisesti hieman karusti viimeistelty, niin kuvittelisin, ettei ruiskua tarvita, vaan juuri siveltimillä saa paremmin esikuvan mukaisen lopputuloksen?

T:Ville H
VilleH kirjoitti:
Niin, kun esikuva on puuta ja kuitenkin luontaisesti hieman karusti viimeistelty, niin kuvittelisin, ettei ruiskua tarvita, vaan juuri siveltimillä saa paremmin esikuvan mukaisen lopputuloksen?

Niin, kun noi alkuperäisen viimeisteyn "röpelöt" pienennetään johonkin mittakaavaan 1:100, niin paljonko noita "röpelöitä" näkyy? Vai onko tässä replikassa käytetty parempaa tekniikkaa ja sileämpää puuta, kun maalirajat näyttää viivasuorilta ja maalipinta täysin virheettömältä, ilman siveltimenjälkiä?

Kyllä:)

Tervo Salminen kirjoitti:
Vai onko tässä replikassa käytetty parempaa tekniikkaa ja sileämpää puuta, kun maalirajat näyttää viivasuorilta ja maalipinta täysin virheettömältä, ilman siveltimenjälkiä?
Totta puhuen siveltmillä saa aika saakelin hyvää maalipintaa ja jälkeä jos sen vaan tekee ohuina kerroksina. Ei jää yhtään mitään siveltimenjälkiä mihinkään, toki siveltimet pitää olla pehmeitä myös eikä maalista kovettuneita tönkköjä. Keyword on tosiaan ohuet kerrokset, ruiskulla nopeampaa/helpompaa, mutta pysyn linjassani, että siveltimillä saa ihan yhtä hyvän pinnan, kuin ruiskulla poikkeuksena ääriviivojen pehmeys jota et voi siveltimellä saada ilman filtteröintiä.