Pienoismallit.net

Mitä värejä käytätte Suomen sodanaikaisissa koneissa?

Osaako joku vinkata hyvää sävyä Suomen sodanaikaisten koneiden vihreäksi, mustaksi, valkoiseksi ja siniseksi Ja mikä on hyvä harmaa pohjaan? Teen parhaillaan Fokker 21:stä.
Oliivinvihreänä olen käyttänyt Akanin 73084:ää.
Lauri V. kirjoitti:
Osaako joku vinkata hyvää sävyä Suomen sodanaikaisten koneiden vihreäksi, mustaksi, valkoiseksi ja siniseksi Ja mikä on hyvä harmaa pohjaan? Teen parhaillaan Fokker 21:stä.
Jokaiselta maalivalmistajalta löytyy omat sävynsä ja valitettavasti kaikki hieman poikkeavat toisistaan sävyjen suhteen joten esimerkiksi pelkkään FS numeroon ei aina ole luottaminen. Et kertonut millä maalaat, siveltimillä vai ruiskulla ja käytätkö vesiohenteisia vai liuotinpohjaisia maaleja ja oletko jo jonkun maalimerkin vannoutunut käyttäjä? Tuossa kuitenkin yksi vaihtoehto ( LifeColor ) Suomi sävyiksi joita itse olen useassa koneessa käyttänyt: www.sisumodels.fi/product/29042/

Nyt tuosta setistä löytyy myös vaaleampi DN-sininen, se aiempi oli aivan liian tumma ja sitä joutui vaalentamaan aika rankasti.

Ja tuossa yksi vaihtoehto harmaaksi pohjamaaliksi ( akryyli ) : hpns.eu…llpaints/pohjamaalit/ultimate-modelling-products-ump030-ultimate-primer-60ml-harmaa
Viimeksi muokattu 28.8.2020 22:25
Ruiskutan nykyisin aina mustan (paisti itärintamakeltaisen alle laitan ensin harmaan) MrSurface1500 primerin päälle. Alla käyttämäni perusvärit, ja elävyyttä pintaan haen ruiskuttamalla ohuesti paikoitellen (tai paneeleittain) jotain läheistä sävyä (esim. oliviivihreä H320 - H302 - H309). Mitä värejä käytätkin, niin Fokker D.XXI on selvästi tummahko oliivinvihreä.
- oliivinvihreä MrHobby H320
- musta MrHobby H77
- DN sininen MrHobby H67
- valkoinen (talvikamo tai kansallisuustunnus) A.MIG-047
- sininen MrHobby H25
Kiitos avusta! Lifecolorin setti tilattu 😊
Joo, jo aiemmin on tullut asiantuntevaa vinkkiä, että jos on mukana keltaiset siipi-tai runkonauhat, niin ne kannattaa vetää ensimmäisenä. Itse olen käyttänut niissä Humbrol 69:ä. Yläpinnan vihreänä olen käyttänyt 1:1 sekoitusta Humbrol 116:117. Alapinnan harmaa on jo hankalampi juttu. Riippuu tapauksesta. DN:ät menee vaikka HU65:lla, ehkä joskus valkoisella sävytettynä.

PS.
Olen siis sivellinmallari. Ruiskumaaleista ei ole mitään kokemusta.
Olen alkanut kyllästyä Tamiyan akryylimaaleihin ja olen parhaillaan siirtymässä Mr.Color/Mr.Hobby -maaleihin, niitä on helppo ruiskuttaa ja pinnasta tulee tosi kestävä. Ilmavoimien kenttävihreänä (eli siis ns. "oliivinvihreänä") olen käyttänyt Tamiyan XF-61 -sävyä, nyt ajattelen että ehkä Mr.Color C17 voisi olla hyvä korvike. Molemmat ovat (muka) FS *4096 (Tamiya on himmeä, Mr.Color on puolikiiltävä, mutta tällähän ei ole kauheasti väliä).

Mitä tuumitte?
Mr. Color C17 on itseasiassa RLM 71. Mr. Hobbyn akryyleista olen käyttänyt H320 Dark Greeniä oliivinvihreään. Mr. Colorin vastine on samalla numerolla C320.