Pienoismallit.net

Missä työkoneet? (kaivurit yms.)

Se kunnon pienoismallitarjonta hävisi tavarataloista ja muista päivittäistavarakaupoista joskus 80-90-luvun vaihteessa kun nuoriso ei enää kovinkaan massoittain ostellut pienoismalleja. Harrastus muuttui enemmän tällaisten vanhojen ukkojen harrastukseksi. Aika tarkkaan ajoittuu aikaan jolloin kohtuuhintaiset PC-tietokoneet ja niiden pelit yleistyivät.

Hasegawa elää niin vahvasti kotimarkkinoiden tuotoilla nykyään. Ei ole helppoa saada Hasegawaa kotimaan kaupoista nykyään.
Jari B. Miettinen kirjoitti:
Ei ole viime aikoina ollut mitään ongelmaa Hasegawan suhteen Euroopan tukuissa
Hyvä, jos tarjonta on parin viime kuukauden aikana parantunut näin hyväksi, ehkä saan seuraavat mopot kotimaasta ;-)
Tero Tyni kirjoitti:
Se kunnon pienoismallitarjonta hävisi tavarataloista ja muista päivittäistavarakaupoista joskus 80-90-luvun vaihteessa kun nuoriso ei enää kovinkaan massoittain ostellut pienoismalleja.
Kyllä Revelliä, sekä malleja että maaleja, sai vielä vuosituhannen vaihteen jälkeen, joka marketista. Tie sitten oliko se kunnon tarjonta niitä aiemmin myynnissä olleita Machboxeja ja Airfixejä, mutta tais toi ensinmainittu lopettaa valmistuksenkin, jo viime vuosituhannella.
Tero Tyni kirjoitti:
Se kunnon pienoismallitarjonta hävisi tavarataloista ja muista päivittäistavarakaupoista joskus 80-90-luvun vaihteessa kun nuoriso ei enää kovinkaan massoittain ostellut pienoismalleja.
Itse ajoitan häviämisen siihen kun Citymarketit laittoivat pilkkahinnalla poistomyyntiin Tamiyat, Hasegawat ja Dragonit ja tämä tapahtui 90-luvun jälkipuoliskolla. Voi sanoa, että siihen saakka markettiasiakkaille oli tarjolla laaja ja laadukas valikoima. Toki varmasti kato kävi joissain muissa kaupoissa aikaisemminkin.
Tervo Salminen kirjoitti:
Kyllä Revelliä, sekä malleja että maaleja, sai vielä vuosituhannen vaihteen jälkeen, joka marketista. Tie sitten oliko se kunnon tarjonta niitä aiemmin myynnissä olleita Machboxeja ja Airfixejä, mutta tais toi ensinmainittu lopettaa valmistuksenkin, jo viime vuosituhannella.
Saa niitä edelleen (ainakin lähes) jokaisesta Prismasta, mutta valikoima on jokseenkin irrelevantti harrastajan näkökulmasta. Kaipa Citymarkettien hyllyihin jäi joksikin aikaa niitä Revellejä sen jälkeen kun laatumallit oli dumpattu, mutta muistaakseni ainakin oma mielenkiinto markettimalleihin romahti melko vahvasti tuossa kohtaa.
Revell toimittaa oikein kaivinkoneiden äidin, jos pieni ei ole aina kaunista ;D

www.revell.de…en/products/modelmaking/gift-sets/bucket-wheel-excavator-289-ltd-edition.html

Taisin nähdä tämän jonkin suomalaiskaupankin listoilla, mutta en muista minkä.

Edit:

www.pekripe.fi/tuote/4573/malmikaivuri-1200
Viimeksi muokattu 30.3.2020 20:27
Unohdin muuten mainita, että olen itse etsiskellyt pääasiassa siviilikäyttöön tarkoitettuja työkoneita. Onhan noissa armeijan vehkeissäkin paljon mielenkiintoisia ja ehkä nuo ww2 aikakauden puskutraktorit ovat aika samoja kuin siviilimallit, mitä nyt maalattu eri värillä.

Koitan kyllä pääsääntöisesti tilata kotimaisilta, vaikka esim. hasegawan osaa tuotteita on tosiaan todella hankala saada. Näin ainakin MaK-sarjan kanssa.

PS.Nyt tuli ainakin tutustuttua myös sisumodelsin sivuihin. Pitänee joskus tilailla jotain, sillä nyt harmillisesti kaikki modelcollectin tuotteet ovat loppu. Tosin ei tuollakaan valmistajalla ole työkoneita.
Viimeksi muokattu 31.3.2020 19:39
Timo Sorsa kirjoitti:
Koitan kyllä pääsääntöisesti tilata kotimaisilta, vaikka esim. hasegawan osaa tuotteita on tosiaan todella hankala saada. Näin ainakin MaK-sarjan kanssa.
www.combatmodels.fi/tuoteryhma/1024139

Hasegawa on hankala tapaus; virallista maahantuojaa ei ole ollut vuosikausiin, silloin kuin oli Hasegawan tuotteet olivat murheenkryyni ja kyseisen putiikin tuotteita on muutenkin heikosti saatavilla Japanin ulkopuolelta. Mutta kannattaa kysellä ja katsella, MaschinenKrieger -härveleitä on kotimaisten kauppiaiden hyllyissä silloin tällöin näkynyt.
Viimeksi muokattu 31.3.2020 17:06
Itse myös kauan miettinyt, että työntömastotrukin pienoismalli olisi hieno, Toyota BT tai Jungheinrich (ei löydy rakennussarjana vaan die-cast malleina). Molemmilla työkseni ajaneena tekisin jonkinlaisen warehouse tyylisen skenaarion jossa tönärillä on ajettu liian matalaan oviaukkoon taikka tönäri kaatunut tms. Näitä kyllä löytyy esim. Ebaysta ja ulkomaisilta die-cast sivustoilta, ovat myös todella yksityiskohtasia. Niitä saisi sitten säistää oman mielen mukaan!

www.dhsdiecast.com/Jungheinrich-ETV-214-216-Reach-Forklift/productinfo/CON2611/
Mulla tällainen die-cast. Saanut joskus joltain tutulta, joka oli Bernerillä töissä. Tiedä, onko näitä koskaan ollut myynnissä. Ajokokemusta ei mulla ole muuta kuin 70-luvulta Toyotan trukeista, Korpivaaran varastolta.