Pienoismallit.net

Kategoriat mielikuvitusvärityksille?

En haulla löytänyt soveltuvaa keskustelua, joten avaan uuden.
Ja koska tämä nyt ehkä koskee enemmänkin sivustoa ja sen käyttäjiä, niin en nyt tiedä onko tämä osiokaan ihan oikea…

Mitä mieltä olette kategorioissa siitä, että todellisen elämän laitos laitetaan mielikuvituksellisessa ympäristössä johonkin?
Esimerkiksi joku sotasaalis-leko Suomen väreissä WW2-ajalle, jos tällaista ei varmistettuna ole koskaan ollutkaan?
Entä jos ollaan varmoja, ettei sellaista ole koskaan ollutkaan?
Eikös nämä ole perinteisesti laitettu sitten Mitä Jos…-?

Entäpä, kun tehdään ns. asiakastyönä jotain erikoisempaa, vaikkapa perus WW2-leko ilman tunnisteita ja 4-vuotiaan lapsen valitsemilla värityksillä? Meneekö nämä myös Mitä Jos-kategoriaan vai ajanjaksolle sopiviin sotilaskonekategorioihin?
Periaatteessahan joku on voinut sodan jälkeen ostaa koneen ja maalata sen miten huvittanut, vaikka näytösmielessä, vaikkei koneella olisi lennettykään kertaakaan sodan jälkeen ym.

Ja kyllä, itselleni täysin aiheellinen kysymys tämä, koska tuollaisia härveleitä on tullut kyhättyä kasaan :)
Tein mä tuossa jo yhden Tähtituhoajan turkoosina, mutta sen laitoin avaruus & scifi-osastolle, mihin sopii kyllä erikoisemmallakin värityksellä oikein hyvin.

Mielipiteitä ja keskustelua aiheesta;
Kuuluuko tällaiset "for the fun of it"-mallit ylipäänsä mielestänne tänne? Ja miksi, jos ei? Oma näkemys on se, että itsensä takia näitä tehdään - siksi, kun se on kivaa ja haluaa tehdä ja tuoda esille omaa luovuuttaan tässä muodossa.
Mielestäni tämä on hyvin yksinkertainen asia. Jos mallilla ei ole todellista esikuvaa, se on Mitäs jos… -malli.
Juha K kirjoitti:
Mielestäni tämä on hyvin yksinkertainen asia. Jos mallilla ei ole todellista esikuvaa, se on Mitäs jos… -malli.
Samaa mieltä. Jos esikuvaa ei ole eikä ole ollutkaan niin luokkaan "mitä jos".

Esim P-51 Suomen ilmavoimien väreissä = "mitä jos", siitä huolimatta että Mustangeja oli olemassa ja Suomella on edelleen ilmavoimat.

Raimo Leinolla on paljon hienoja "mitäjos" -teoksia gallerian puolella, käy vakoilemassa sieltä.
"Mitä jos" ei toki sekään käsitteellisesti ole mikään mielikuvitusmallien kaatopaikka, vaan ajatuksena on nimenomaan luoda jokin Mitä jos -skenaario eli taustalla pitäisi olla jonkinlainen ajatus tai tarina. Ainakin joissain kilpailuissa pelkkä poikkeva maalaus tai merkinnät ei riitä tähän, vaan vaaditaan joku hiukan mielikuvituksellisempi skenaario. Omasta mielestäni tältä sivustolta löytyvä VL Vihuri on hyvä esimerkki Mitä jos -mallista. Mutta jos nyt vain päättää huvin vuoksi maalata Hornetin keltaiseksi, niin onko se Mitä jos -malli? Mielestäni ei.

Edellä esitetty ajatus, että kaikki muuhun kuin todelliseen esikuvaan perustuvat mallit kuuluisivat aina Mitä jos -kategoriaan ei sekään sellaisenaan toimi. Tälläkin sivustolla esimerkiksi scifi- ja fantasiamallit on ohjattu omiin kategorioihinsa. Jos Star Wars -malli menee scifiin, niin kuuluuko vaikkapa Tinttiin perustuva lekomallikaan Mitä jos -kategoriaan? Edellä esitettyä määritelmää seuraten ei. Helppo (ehkä liiankin) ratkaisu on käyttää Muut-kategoriaa, josta sivuston Tintti-mallit taitavat löytyä.

Pohjimmiltaan tässä on mielestäni kyse siitä, että sisältävätkö sivuston ns. normaalikategoriat implisiittisen oletuksen todelliseen esikuvaan perustumisesta. Esim. "Lentokoneet 1914–1938" ei sitä eksplisiittisesti ilmaise. Itse en ole kovinkaan innokas luokittelija tai puristi, joten henkilökohtaisesti en näe tarvetta erotella fiktiiviseen esikuvaan perustuvia malleja. Malli kuin malli.

Miten muuten pitäisi suhtautua malleihin, jotka tavoittelevat realismia, mutta eivät esitä mitään nimenomaista yksilöä? Esim. automalleissa tämä taitaa olla se yleisin lähestymistapa eikä sotilaskalustossakaan mitenkään tavaton. Jos auton väri on valittu oman mielen mukaan eikä täsmää rekkariin, niin pitäisikö malli sitten sijoittaa johonkin muuhun kuin automalleihin? Konventiot eri malliluokkien välillä poikkeavat melko paljon ja lekomallit taitavat olla esikuvanmukaisuusolettamassaan siitä tiukemmasta päästä.

Ja kyllä, kaikki itse rakennetut pienoismallit kuuluvat tälle sivustolle.
Kalle Rantanen kirjoitti:
Ja kyllä, kaikki itse rakennetut pienoismallit kuuluvat tälle sivustolle.
Tästä olen täysin samaa mieltä.
No juuri tuota minäkin mietin, että mitenkä just nämä kuvitusmallit. Ainahan tarinan vaikka keksii - äkkiäkös sitä joku kreivi tai muu riittävän tärkeä ja varakas taho on halunnut näytökseen omanvärisensä Spitfiren - tai jotain tällaista.

Mitenkä menee todellisen esikuvan puute Scifissä? Jos teen minkä tahansa TIE-härvelin, pitääkö sen olla joku tietty yksilö vai meneekö nämä geneerisenä scifinä? Miksei siis samalla voisi mennä mikä tahansa muu. Tai juuri kuten tuossa mainittiin, mitenkä sitten omin värein maalattu automalli?

Itsehän en myöskään ole puristi - turkoosi Star Destroyer sen nyt viimeistään todistaa - mutta se onkin helppo. Esikuva on scifimaailman tuotoksia, joten se menee aika loogisesti siihen laajaan kategoriaan. Toisaalta Spitfire on herkästi toisen maailmansodan aikainen lentokone, joten kuvitteellisessa värityksessä se juurikin menee samaan kategoriaan "oikeiden" Spitfirejen kanssa.

Mutta joo, kaikki itse rakennetut mallit kuuluvat tälle sivustolle - tästä en voisi enempää olla samaa mieltä! Siksipä ongelma onkin niin suuri, kun täällä on myös hyvin paljon ankaria puristeja omien havaintojeni perusteella. Etenkin suomimallien kohdalla…
Esko Koskinen kirjoitti:
Juha K kirjoitti:
Samaa mieltä. Jos esikuvaa ei ole eikä ole ollutkaan niin luokkaan "mitä jos".

Esim P-51 Suomen ilmavoimien väreissä = "mitä jos", siitä huolimatta että Mustangeja oli olemassa ja Suomella on edelleen ilmavoimat.

Raimo Leinolla on paljon hienoja "mitäjos" -teoksia gallerian puolella, käy vakoilemassa sieltä.
Samaa mieltä.

Lisäksi:

"Ja kyllä, kaikki itse rakennetut pienoismallit kuuluvat tälle sivustolle"

Tässäkin olen samaa mieltä.

Mallarin pitää vaan itse pystyä valikoimaan mihin kategoriaan mallinsa laittaa.

Jos meni väärin, niin siitä tulee sanomista.

yt.
MK