Etusivu Keskustelut
Yleinen pienoismallikeskustelu
Kokemuksia maalauskaapista?
Monesti miettinyt asiaa, kun jengi itse väsäilee kaikenlaisia maalauskoppeja sun muita sähkökaappeja vanhoista laitteista niin "ihan varmasti" ovat kipinäsuojattuja ja kun tollasia tulenarkoja maaleja suihkutellaan ni morjens!
Willtec maalauskaappi myynnissä:
www.tori.fi…sinais-suomi/Ruiskumaalauskaappi_ja_kompressori_tarvikkeineen_65810842.htm?ma=1
www.tori.fi…sinais-suomi/Ruiskumaalauskaappi_ja_kompressori_tarvikkeineen_65810842.htm?ma=1
Minua on jo pitkään kiinnostanut termi "kipinäsuojaus". Tarkoitetaanko sillä mahdollisesti valokaarivikasuojaa tms? joka liittyy sähköpääkeskukseen vai mitä ihmettä? Nopeasti en löydä mitään erityistä määritystä sähkölaitteelle vaadittavista erillisistä kipinäsuojauksista. Ehkä en vain osaa etsiä oikeilla termeillä. Täällä on varmaan joku koulutettu sähköasentaja tai muu sähköasiantuntija, joka voisi valaista minua tästä? Tulee muuten mieleen sekin, että eikös keittiössäkin voi syntyä palava ilmaöljyseos, joka voisi syttyä kipinästä siellä liesituulettimessa?
Joo, sentään uskalletaan valot naksauttaa mallailutilaan päälle? Vai onko se kipinöivä valokatkaisija palo-oven takana?
Tuossa suojauksessa on se että moottori ei ole suoraan ns 'ilmavirassa'. Eli kun herkästi syttyviä kaasuja menee läpi niin ei mahdolliset kipinät moottorin sisällä sytytä siitä kaasuseosta.Marko Teerioja kirjoitti:Minua on jo pitkään kiinnostanut termi "kipinäsuojaus". Tarkoitetaanko sillä mahdollisesti valokaarivikasuojaa tms? joka liittyy sähköpääkeskukseen vai mitä ihmettä? Nopeasti en löydä mitään erityistä määritystä sähkölaitteelle vaadittavista erillisistä kipinäsuojauksista. Ehkä en vain osaa etsiä oikeilla termeillä. Täällä on varmaan joku koulutettu sähköasentaja tai muu sähköasiantuntija, joka voisi valaista minua tästä? Tulee muuten mieleen sekin, että eikös keittiössäkin voi syntyä palava ilmaöljyseos, joka voisi syttyä kipinästä siellä liesituulettimessa?
Jostakin muistelen lukeneeni, että moottorit sijoittelun lisäksi vielä koteloidaan eli eristetään mahdollisesti kipinöivä moottori ympäröivästä paloherkästä kaasusta.
Ymmärrän kyllä miksi tarvitaan kipinäsuojaus vaan edelleen kaipaan speksiä. Onko mahdollista että se on osa e hyväksyntää tms.? Tai e-merkintähän ei varsinaisesti ole hyväksyntä vaan ilmoitus vaatimuksenmukaisuudesta. Eli miten kuluttaja voi varmistua siitä, että sähkölaite on ns. Kipinäsuojattu
Eipä löytynyt Wiltecin kaapista kuin CE -merkki, ei Ex-luokitusta. Palaakohan nyt kämppä?Olli Leinonen kirjoitti:https://tukes.fi/teollisuus/rajahdysvaaralliset-tilat/rajahdysvaarallisten-tilojen-laitteet-atex
Ex luokiteltu vetokaappi voisi olla kokonaisuudessaan tilassa jossa on räjähdysherkkää kaasua tai pölyä. Tuota kyllä ei normi vetokaapiin tarvii vaan tuo suojaus on vain poistokanavassa.
En ole tuohon mitään suoraan standardia löytänyt (en kyllä mitenkään aktiivisesti etsinytkään). Mutta Bench Ventin sivuilla löytyy tämä teksti: UL, VDE and CSA approved -sealed electrical wiring and switch, downstream of filter.
Eli ehkä tuo VDE tai CSA hyväksynnän kriteereistä löytyisi jotain.
Om vetokaappi on tuo BenchVentin BV300, vetää kyllä kaikki pölyt ja hajut mennessään.
En ole tuohon mitään suoraan standardia löytänyt (en kyllä mitenkään aktiivisesti etsinytkään). Mutta Bench Ventin sivuilla löytyy tämä teksti: UL, VDE and CSA approved -sealed electrical wiring and switch, downstream of filter.
Eli ehkä tuo VDE tai CSA hyväksynnän kriteereistä löytyisi jotain.
Om vetokaappi on tuo BenchVentin BV300, vetää kyllä kaikki pölyt ja hajut mennessään.
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy käyttäjäksi.