Pienoismallit.net

Hyvät sivuleikkurit?

Kertokaas, mistä löydän kestävät sivuleikkurit? Tarvitsen niitä 0,6 mm:n teräslangan (siis neulan) katkaisuun, kun teen Friulin teloihin tappeja. Nykyiset leikkurit ovat halpiskamaa ja kuluivat heti kättelyssä.
Työkaluja myyvistä liikkeistä, itse ostin vuosia sitten Biltemasta, on leikattu rauta-, teräs- ja kuparilankaa ja -tankoja.
Riippuu tietysti neulasta, jos se on karkaistu (esim. nuppineula), tarvitset "piano wire" tai "music wire" merkinnällä olevat sivuleikkurit. Tavalliset elektroniikkaleikkurit pystyvät pehmeään rautalankaan, mutta ei tosiaan mihinkään kovempaan. Toisaalta noissa pianolankaleikkureissa ei ole flush cut -teriä, tai ei ole tullut vastaan, eli katkaisukohta jää teräväksi, ja mahdollisesti vaatii jatkokäsittelyn?

Olen itsekin noita friuleja kasannut, ja käytän rautakaupasta saatavaa 0,5 mm rautalankaa, varmaan löytyy myös 0,6 mm. Se on sen verran pehmeää, että menee siis tavallisillakin kohtuulaatuisilla elektroniikkaleikkureilla.
Kiepillä olevan langan saa suoraksi kiinnittämälla toinen pää vaikka ruuvipenkkiin, ja toisesta päästä vetämällä vaikkapa pihdeillä tai itse lankakiepistä niin, että lanka venyy hiukkasen, eli voimaa tarvitaan jonkin verran. Kokeilemalla oppii.

Itselläni on nyt Knipexin elektroniikkaleikkurit 7861125, joissa on lupaus, että kestävät rautalankaakin 1,2 mm saakka (mutta ei siis pianolankaa, tuli vahingossa kokeiltua sekin:(). Nuo maksavat vähän alle 30 €, ja niitä löytyy vähän sieltä sun täältä, taisin omani ostaa Bauhausista.

T:Ville H
VilleH kirjoitti:
Itselläni on nyt Knipexin elektroniikkaleikkurit 7861125, joissa on lupaus, että kestävät rautalankaakin 1,2 mm saakka (mutta ei siis pianolankaa, tuli vahingossa kokeiltua sekin:(). Nuo maksavat vähän alle 30 €, ja niitä löytyy vähän sieltä sun täältä, taisin omani ostaa Bauhausista.
Kiitokset hyvistä tiedoista! Päädyin tähän versioon:
m.motonet.fi/fi/tuote/7000567/Knipex-74-12-160-voimasivuleikkurit-160-mm
Ainakin lupaavat, että myös pianolanka katkeaa… :-)
Vaikka löysitkin jo oikean työkalun tässä minun 2c.

Vanhemmissa linjapihdeissä on nivelen kohdalla langan katkaisuterät (Urat) molemmin puolin "saranaa". Tekevät suoran leikkauksen lankaan. (No hieman krouvin ehkä?)
www.flickr.com/photos/finnberg68/14549051185/
Muutenkin jos etsii itselleen "ikuisia" työkaluja kannattaa etsiä E. A. Berg ja hainkuvan omaavia työkaluja.
Nykyään hainkuva taitaa löytyä joistain Bahco/Snap On työkaluista?

Tämä on elektroniikkaimmeisten suosikki Lindström 8160. Näillä sivuleikkureilla paksumpi pianolanka katkaistaan tekemällä terillä kevyt jälki lankaan ja lanka siirretään terien juureen jossa ei ole terävää leikkuukohtaa ja pianolanka katkaistaan puristamalla pihdeillä katkaisukohtaa ja taivuttamalla lankaa. Ohuemmat menevät suoraan terällä?
Tässä kuvassa tuo terien juuressa oleva reikä.
i.ebayimg.com/images/g/73IAAOSwo4pYca~W/s-l1600.jpg
Muovien leikkuuseen käy Lindström 8248 Flush Cut

Larsonin sivuleikkurit eivät ole huonoja kopioita Lindströmeistä, syntysijat ovat molemmilla samoilla suunnilla?

Edullinen sivuleikkuri, jonka kahvat ovat loistavat, on Piergiacomi TR-25-50 flush Cut.
www.partco.fi/fi/tyoekalut/sivuleikkurit/11312-pie-tr25.html
Tuolta löytyy askarteluun myös edullisia kapeakärkisiä pihtejä.
www.piergiacomi.com…/piergiacomi/en/products/hand-tools/301-taglio-inclinato-dettaglio.html

Rullalla olleen rautalangan saa suoraksi kiinnittämällä pitkän langan porakoneeseen toisen pään ollessa kiinni vaikka ruuvipenkissä ja hitaasti kiertämällä vähäsen ja samalla vetämällä.
Oon käyttänyt samoja fiskarsin kynsisaksia mallailuhommissa jo yli kymmenien vuotta. Hyvin on toimineet.