Pienoismallit.net

Rakentamattomat pienoismallit

Mika Kauranen kirjoitti:
…jos myy, niin voi ruveta harmittamaan myöhemmin, että sen mallin olisisinkin juuri nyt halunnut aloittaa…
Itselleni käynyt noin pariin kertaan :D Turhautumisen hetkellä tyhjentänyt varastoa myymällä, ja pari viikkoa myöhemmin tuli Eiku-elämys, ja hankkinut saman mallin takaisin. Ja joo, jemmani on luvattoman suuri, tulee perikunta olemaan ihmeissään sekä avaamattomien että aloitettujen kanssa…
Itse aloitin uudelleen mallailuharrastuksen pari vuotta sitten… Ensimmäiset hamstraukset osti vaimo, 12 kpl 1:48 Messerchmittiä, mutta niitä en ole edes yhtä lukuunottamatta aloittanut…

Hyvin äkkiä kävi selväksi, että 1:32 on parempi mittakaava tässä iässä, joten mallivarastossa on sellaiset 40 kpl rakentamattomia 1:48 lekomalleja, joita sitten olen muutamia aloitellut…

1:32 lentokoneita löytyy sellaiset pari-kolmekymmentä, olen myös haalinut kaikki 1:32 kokoiset myös kirppareilta tai mistä niitä on eteen tullut… Tämän jälkeen tilannut muutamaan vanhaan malliin Eduardin kaikki mahdolliset lisäosat, mutta havainnut, että ei välttämättä kannatakaan tehdä niin suurta työtuntimäärää keskinkertaisesti valmistettuun malliin… Joten lähes kaikki mallit, joita kokoan nyt, ovat uutena ostettuja… Ei vaan kannata tuhlata rajallista aikaa noihin "vintage-malleihin"… Mutta mistään en kyllä luovu, sillä näitä on mukava keräillä :-)

Huomasin myös, että hamstarailen 1:32 sotilaskalustoa ja figuureja, jos niitä osuu kohdalla… Samoin 1:35 tankit ovat kummasti herättäneet kiinnostusta ja vievät osin hyllypaikkoja mallailutilasta.(Onneksi tila ei lopu heti kesken, minulla on sellaiset 100 neliötä varattu mallailuun ja taulujen tekoon, kunnon äijähuoneet siis…)

Ehkä pahinta tässä on se, että kun nyt oppii koko ajan lisää, niin tulee revittyä jo osin tehtyjä malleja auki ja lisäiltyä yksityiskohtia mm. moottoreihin, jotka luultavammin eivät edes näy…
Jari Välkkynen kirjoitti:
Hyvin äkkiä kävi selväksi, että 1:32 on parempi mittakaava tässä iässä, joten mallivarastossa on sellaiset 40 kpl rakentamattomia 1:48 lekomalleja, joita sitten olen muutamia aloitellut…
1:32:een joutuu skrätsäämään pirusti enemmän pieniä yksityiskohtia kuin pienempiin, eli ei ole ikänäköisen hommaa ;-)
Tervo Salminen kirjoitti:
1:32:een joutuu skrätsäämään pirusti enemmän pieniä yksityiskohtia kuin pienempiin, eli ei ole ikänäköisen hommaa ;-)
Ei se oikeastaan ollut se ikänäkö, vaan oma vaatimustaso harrastamiselle on kasvanut sitten teinivuosien… 1:32 on mielestäni mukavampi koko pistellä johdotuksia moottoreihin ja muutenkin vääntää jotakin… Samalla muuten oppii melkoisesti lentokoneiden tekniikasta… Olen muuten vääntänyt muutaman mallin ensin 1:48 skaalassa ja sitten aloitellut saman koneen 1:32 skaalassa.
Minä taidan olla aika epänormaali mallari, sillä minulla ei tällä hetkellä ole kuin muistaakseni kuin kolme aloittamatonta ja avaamatonta malliboxia, sekä sen lisäksi ehkä kolme duoboxia joista toinen kone on tehty. Keskeneräisiä malleja ei ole kuin yksi, eikä ole koskaan ollutkaan…teen alaoittamani mallin aina loppuun saakka ennen kuin aloitan uuden. Aika kummajainen siis :-).

No, tämä johtuu siitä että useimmiten mallia ostaessani minulla pitää olla jo valmiina visio minkä koneen haluan ja tulen tekemään ja joskus myös että minkälaiseen ympäristöön sen sijoitan. Sitten vain tilaamaan itse malli ja samalla myös mahdolliset lisähilpetöörit. Mallien kerääminen ihan keräämisen ilosta ei ole kiinnostanut ja hyvä niin, eipä näitä mallailuvuosiakaan niin hirveästi ole edessäpäin enää…todennäköisesti.

Tunnen kyllä mallareita joilla näitä satojen mallien kokoelmia on ja olenhan nuorempana itsekin eräänlainen hamsteri ollut monen muun tavaran kanssa ja kerännyt nurkkiin mitä ihmeellisimpiä kokoelmia, joten ymmärrän kyllä tuonkin puolen asiasta…helposti vie mennessään. Viime vuosina olen kyllä pyrkinyt ennemminkin myymään pois tavaraa kuin hankkimaan lisää. Eipähän jää perillisten ihmeteltäväksi ja tapeltavaksi ;-).
Hyvin äkkiä kävi selväksi, että 1:32 on parempi mittakaava tässä iässä…
Minä tässä iässä ( yli kuusikymppisenä ) teen nykyään pääasiassa 1:48 ja 1:72 skaaloja, aloitin 1:48 ja 1:32 skaaloilla! Ero tekemisen suhteen ei niin järisyttävän suuri ole teki mitä skaalaa hyvänsä, kaikissa niissä omat juttunsa ja haasteensa on. Suuremmissa skaaloissa tuppaa menevän enemmän aikaa kun yksityiskohtia on niin paljon ja onhan ne tietty näyttävämmän näköisiä katsella tuolla hyllyssä kuin pienemmät.
Minulla valmistuu malleja 1 - 2 per vuosi. Ja olen pitänyt toimivana periaatetta, että yksi malli on työn alla ja toinen projekti suunnittelussa. Minulle siis toimii hyvin näin - toki unelmia riittää… ei ole kuitenkaan kertynyt vielä hyllyyn odottamaan.
Himpun päälle 90 mallia on varastoon kertynyt. Nyt jää rakentamatta, kun alkaa näkö pikkuhiljaa olla sen verran huono ja kissatalouteen olen muuttamassa. Harmittaa kieltämättä vähän, kun pitää vuosikymmenien rakkaasta harrastuksesta luopua. Olenkin ajatellut, että josko sitä yrittäisi perehtyä mallintamaan lentokoneita jollakin CAD-ohjelmalla. Ei olisi liima- ja maalikäryjä, ei hukkuneita osia eikä kissankarvoja maalipinnassa. Yritänkin saada varastoni myytyä muuton alta. Ilmoitus on kauppatori-osiossa, jos jotakuta kiinnostaa.
Hyvä jos rakentamattomat mallit voi laskea kappaleina. Kun homma menee kuutiometrien puolelle on tilanne vakava.
Esko Koskinen kirjoitti:
Hyvä jos rakentamattomat mallit voi laskea kappaleina. Kun homma menee kuutiometrien puolelle on tilanne vakava.
Kuutiometrejä jo menee. Ei tosin kovin paljon;) (siis yli yksi)