Pienoismallit.net

Kuvioiden teko pensselillä

Miten saisi parhaiten tehtyä pyöreä reunaiset kuviot lekojen pintaan?
Olisi mukava tietää hyviä maskaus tapoja/teippaus, kun itse maalaan yleensä vapaalla kädellä ja kuviot eivät oikein näytä hyviltä.
Itse suunnittelin tehdä jonkilaisen "sapluunan" omaan F4 maastokuvioita varten.
Siveltimellä maalatessa voisi auttaa, jos piirrät halutut värirajat ensin himmeästi lyijykynällä mallin pintaan. Valmiin viivan mukaan on helpompi maalata ja kynällä on sutia helpompi saada rajat menemään oikeaan paikkaan.

Ruiskulla voisit koettaa rajata sinitarrasta tehdyllä "makkaralla" maalattavat alueet ja sitten maskata teipillä väliin jäävät alueet. Makkaran paksuus vaikuttaa syntyvän sumurajan leveyteen.

Mikko
mulle jäi hieman epäselväksi, että tarkoittiko kysyjä pyöreitä kuvioita, vai pehmeää värirajaa..??
Tarkoitin lähinnä suomikoneiden maalauskaaviota.
Suomalaiskoneissa oli pääsääntöisesti mutkittelevaa ja pehmeä rajaista kuviota. Kohtalaisen hankala siveltimellä toteutettavaksi, yksi keino on maalata vihreä ensin, piirtää siihen väriraja lyijykynällä tai tussilla, maalata mustalla viiva melkein peittoon ja koittaa kuivapensselöidä raja niin, että viiva juuri ja juuri häviää.
mixa aho kirjoitti:
Suomalaiskoneissa oli pääsääntöisesti mutkittelevaa ja pehmeä rajaista kuviota. Kohtalaisen hankala siveltimellä toteutettavaksi, yksi keino on maalata vihreä ensin, piirtää siihen väriraja lyijykynällä tai tussilla, maalata mustalla viiva melkein peittoon ja koittaa kuivapensselöidä raja niin, että viiva juuri ja juuri häviää.
Sumuraja on esim. tässä tapauksessa www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/helsinginpuolustus2004/hc-452-5.jpg
niin kapea, että 1/72 tai 1/48-mittakaavassa sen voi mielestäni aika hyvin toteuttaa terävänikin rajana. Kuvasta nopeasti arvioiden (verrattuna esim askelman kokoon) väri vaihtuu selvästi alle 50 mm matkalla, joten mallissa sumurajan leveys jää alle millimetriin molemmissa mittakaavoissa.

Menee mielipidejutuksi, mutta ainakin minun silmääni häiritsee suomalaiskoneissa enemmän mittakaavaan nähden liian leveä sumuraja kuin terävät rajat.

Mikko
Mikko Pietilä kirjoitti:
Sumuraja on esim. tässä tapauksessa www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/helsinginpuolustus2004/hc-452-5.jpg
niin kapea, että 1/72 tai 1/48-mittakaavassa sen voi mielestäni aika hyvin toteuttaa terävänikin rajana. Kuvasta nopeasti arvioiden (verrattuna esim askelman kokoon) väri vaihtuu selvästi alle 50 mm matkalla, joten mallissa sumurajan leveys jää alle millimetriin molemmissa mittakaavoissa.

Menee mielipidejutuksi, mutta ainakin minun silmääni häiritsee suomalaiskoneissa enemmän mittakaavaan nähden liian leveä sumuraja kuin terävät rajat.

Mikko
Makuasioista ei kiistellä, sano kissa kun nuoli..nojoo.
Mä taas maalasin tossa joku aika sitten 1/48 MT-213:a sinitarra madon kanssa, ja rajauksesta tuli mun mielestä liian terävä, vaikka makkaran halkaisija oli n.5mm, kauneus on tunnetusti katsojan silmässä.
mixa aho kirjoitti:
Mikko Pietilä kirjoitti:

Mikko
Makuasioista ei kiistellä, sano kissa kun nuoli..nojoo.
Mä taas maalasin tossa joku aika sitten 1/48 MT-213:a sinitarra madon kanssa, ja rajauksesta tuli mun mielestä liian terävä, vaikka makkaran halkaisija oli n.5mm, kauneus on tunnetusti katsojan silmässä.
Hauska yhteensattuma;
Minulla on myös melkein valmis 1/32 MT-213 työn alla. Sinitarramakkaralla rajattu ja minun silmääni särähtää, että paikoitellen sumurajat näyttävät turhan leveiltä.

Auttaisikohan, jos vaihdettaisiin malleja päittäin?!

Mikko
Ideana ei paha, mutta mä koitan tehdä kaikki LeKot 1/48 skaalassa, niin käy paremmin ilmi eri konetyyppien väliset kokoerot.. :D