Pienoismallit.net

Öljyvärit

Kyllä ne niitä Humbrollin värejä kai oli Airfixin alkuperäisessä lodjussa, eipä tuo vahinko suuri ole, kun se monin paikoin tarpeellinen mattamusta toimii. Ostin saman liikkeen (muutto)poistomyynnistä myös kasan perinteisiä Humbrollin värejä, joita olen käyttänyt ongelmitta. Eli jos ei ole kyse epidemiasta, otan takkiini mielelläni. Jos muilla on vastaavia kokemuksia, kertokoon niistä täällä. Omistajavaihdosten tähden meidän pikkumaalipulmamme toki hautautuvat sinne jonnekin Thames-joen rannoille.
Moi,

malli kannattaa varovaisesti pestä joka tapauksessa ennen maalausta, käytti sitten mitä maaleja tahansa. Vaikka muottivahoja tai -rasvoja ei olisikaan, tarttuu sormista rakentamisen aikana joka tapauksessa rasvaa mallin pintaan.

Akryylimaaleissa oleellisesti paremman tuloksen saa myös pohjamaalin kanssa, muuten peittävyyskin on vähän niin ja näin. Minulla on kokemusta vain Citadelin ( = Games Workshop) ja Vallejon sivellinakryylimaaleista, mutta luulisin näin olevan muillakin merkeillä.

j
Mallin pesu miedolla aineella luultavasti parantaa tulosta, kokeilen. Pesu saippualla poistanee myös staattista sähköä. Millaista pohjamaalia tarkoitat, Jari? Olen itse joskus kokeillut mattavalkoista autopohjaväriä, sprayna siis. Tuolloin taustalla oli tosin varsinaisen vesivärin käyttökokeilu, jonka tuloksena Blenheimiin tuli lopulta Suomen ilmavoimien "sävyt". Aikaa paloi. Pohjamaalista kysyn, koska se paksuntaa maalipintaa, jolloin mallin pinnan yksityiskohdat saattavat peittyä.
Pasi, mun käyttämistä ihan ykköspohjamaali on Games Workshopin Skull White spraypullossa. Ei juurikaan paksunna, ja suuttimella voi jopa jonkun verran tähdätä suihkua. Saman firman Chaos Black on myös ok, ei haise niin pahalta kuin tuo valkoinen, mutta ainakin näin vanhan silmät näkevät varsinaisessa maalauksessa figun detaljit paremmin valkoisesta pohjasta. Rautakauppatavarasta olen Mastonin pohjamaaleja kokeillut, toimii kyllä, mutta tulee helpommin liian paksu kerros, kun suutin on selkeästi isoille pinnoille ajateltu. Vielä noista pohjamaalin sävyistä, monet suosii harmaata. Ja varsinainen maaliruiskuhan on tässäkin paljon parempi ratkaisu, hukkaprosentti noilla spraypulloilla on melkoinen eli tulee kalliimmaksikin.
Jari Timonen kirjoitti:
mun käyttämistä ihan ykköspohjamaali on Games Workshopin Skull White spraypullossa.
Itse käytän täsmälleen samaa tuotetta ja suosittelen myös. Tosin joissakin kohteissa ruiskutan pohjamaalit ruiskulla, jos pinnassa on todella hentoja detaljeja, koska spraylla on aina riski suihkuttaa liikaa maalia, kun sen määrä ei ole kovin hyvin hallittavissa.
Olen yrittänyt maalata sotilaita öljyväreillä Mika Heikkilän Mallix -artikkeleiden pohjalta, mutta olen kohdannut muutamia ongelmia. Kun maalaan esim. varjostuksia, on minun erittäin vaikea saada malliin ohutta viivaa, vaan perusväri figuurista siirtyy lähinnä pensseliin. Johtuuko tämä öljyvärin tai keskisävyn paksuudesta vai mistä? Lisäksi yleensä maalattuani varjot/valot ja töpöteltyäni saumat häivyksiin tulee näistä alueista liian laajat, johtuuko tämä siitä, että olen käyttänyt liikaa maalia?

Myös muita vinkkejä/havaintoja/kokemuksia voi laittaa.
Tuomas Hirvilammi kirjoitti:
Olen yrittänyt maalata sotilaita öljyväreillä Mika Heikkilän Mallix -artikkeleiden pohjalta, mutta olen kohdannut muutamia ongelmia. Kun maalaan esim. varjostuksia, on minun erittäin vaikea saada malliin ohutta viivaa, vaan perusväri figuurista siirtyy lähinnä pensseliin. Johtuuko tämä öljyvärin tai keskisävyn paksuudesta vai mistä?
Öljyvärit kuivuvat huomattavasti hitaammin kuin akryylit tai emalimaalit.
Tuomas Hirvilammi kirjoitti:
Olen yrittänyt maalata sotilaita öljyväreillä Mika Heikkilän Mallix -artikkeleiden pohjalta, mutta olen kohdannut muutamia ongelmia. Kun maalaan esim. varjostuksia, on minun erittäin vaikea saada malliin ohutta viivaa, vaan perusväri figuurista siirtyy lähinnä pensseliin. Johtuuko tämä öljyvärin tai keskisävyn paksuudesta vai mistä? Lisäksi yleensä maalattuani varjot/valot ja töpöteltyäni saumat häivyksiin tulee näistä alueista liian laajat, johtuuko tämä siitä, että olen käyttänyt liikaa maalia?

Myös muita vinkkejä/havaintoja/kokemuksia voi laittaa.
Saman artikkelin innoittamana kokeilin kanssa kasvojen maalausta öljyin. Sain ircin puolella vihjeen akryylimaalin käyttämisessä pohjamaalina. Tulos parani, sillä nyt öljyväriä ei tarvita niin paksua kerrosta olettaen, että pohjamaali on sopivan sävyistä. Alussa minullakin maalia tarttui siveltimiin ja viivat peittyivät, mutta pohjat korjasi tilannetta.

Havaitsin myös, että töpöttelyn tulee olla hyvin kevyt. Semmoinen kevyt hivellys enemmänkin, kyllä se siitä pikkuhiljaa häipyy. Vihjeet annettu vasta itsekin tekniikkaa opettelevan näkökantista.
To Hirvilammi: Ohutta viivaa tai aluetta saa vain pienellä siveltimellä. Ja edelleen pehmennykseen käytän suhteellisen pientä ja pehmeää sivellintä, jolloin pehmennys ei karkaa liian leveälle ja sekoita värejä liikaa=liian suuri alue sekoittuu. Joskus käytän melko terävää sivellintä, jolloin pehmennystä ei voi tehdä liian agressiivisesti. Kuitenkin aina on hyvä käyttää mahdollisimman suurta sivellintä kuhunkin kohteeseen, jolloin ei tarvitse tuntitolkulla työskennellä. Pohjamaalin on hyvä olla TÄYSIN mattapintaista, jolloin öljyväri todella tarttuu tehokkaasti, eikä lähde niin helposti "liikkumaan", tai irtoamaan siveltimen mukana.
Henkilökohtaisesti levitän öljyvärien sävyt vierekkäin, ja sitten häivytän/pehmennän värirajat. Tällöin maalikerros on oltava tarpeeksi paksu, jotta pehmennys ei ohenna maalikerrosta liikaa, ja tuo esiin pohjamaalia. Pehmennyksen jälkeen voi lisätä varovasti maalia vielä kostean öljyvärin päälle (huippuvaloja/varjoja), ja sitten pehmentää ne uudelleen.

Tosiaan tuo pehmennys KEVYESTI, jolloin vain 1/3-1/5 osa maalin paksuudesta sekoittuu toiseen pehmennyksessä. Jos maali menee puhki pehmennyksessä, on ottee aivan liian raskaita.
Viimeksi muokattu 2.10.2008 16:04
Pasi Kiiski kirjoitti:
Öljyvärit kuivuvat huomattavasti hitaammin kuin akryylit tai emalimaalit.
Tiedän, mihin asiaan tämä liittyi?
Jukka Kauppinen kirjoitti:
Sain ircin puolella vihjeen akryylimaalin käyttämisessä pohjamaalina. Tulos parani, sillä nyt öljyväriä ei tarvita niin paksua kerrosta olettaen, että pohjamaali on sopivan sävyistä. Alussa minullakin maalia tarttui siveltimiin ja viivat peittyivät, mutta pohjat korjasi tilannetta.
Voisiko tämä olla Se juttu mikä nyt on jäänyt tekemättä, kokeilen tätä seuraavaksi.
Heikki Hyttinen kirjoitti:
To Hirvilammi: Ohutta viivaa tai aluetta saa vain pienellä siveltimellä. Ja edelleen pehmennykseen käytän suhteellisen pientä ja pehmeää sivellintä, jolloin pehmennys ei karkaa liian leveälle ja sekoita värejä liikaa=liian suuri alue sekoittuu. Joskus käytän melko terävää sivellintä, jolloin pehmennystä ei voi tehdä liian agressiivisesti.
Itse olen levittänyt varjoa 1 kokoisella kolinsky siveltimellä ja valoa 520 abteilungin 4/0(C?) siveltimillä.
Pohjamaalin on hyvä olla TÄYSIN mattapintaista, jolloin öljyväri todella tarttuu tehokkaasti, eikä lähde niin helposti "liikkumaan", tai irtoamaan siveltimen mukana.
Itse olen käyttänyt mastonin "521" valkoista pohjamaalia, luullakseni tuo on mattaa.
Tosiaan tuo pehmennys KEVYESTI, jolloin vain 1/3-1/5 osa maalin paksuudesta sekoittuu toiseen pehmennyksessä. Jos maali menee puhki pehmennyksessä, on ottee aivan liian raskaita.
Olenkin varovasti yrittänyt töpötellä, luultavasti tässä oli ongelmana vain liian suuri pensseli.

Huh! Tulipas taas Quotehirviö.