Pienoismallit.net

Öljyvärit

Tulee usein vastaan että mallari on käyttänyt kohteeseen öljyävärejä. Mitä tämä tarkoittaa ? siis ihan tavallisia maalaamiseen tarkoitettuja värejä voi käyttää malleihin ? miten ja mihin tarkoituksiin ?
Ainakin figuurien kasvojen maalaus on helpompaa, kun öljyväreissä tuo kuivumisaika on pidempi, ja näin on helpompi häivyttää sävyrajoja.
Olen myös käyttänyt vaatteiden maalauksessa öljyvärejä, samasta syystä.
ja kalustopuolella ainakin erilaiset pesut ja valumat on helppo tehdä ohennetulla öljyvärillä. Ylimääräiset värit on helppo pyyhkiä kosteana pois.
Ja mikään ei tietenkään estä maalaamasta koko mallia öljyväreillä. Kuivumisaika tietenkin on päiviä joka maalauskerran jälkeen .
Täysin sisällötön vastaus, poistin koko vastauksen :) Ylläoleva selventi jo hyvin
Viimeksi muokattu 3.8.2007 14:57
Öljyvärejä saa myös vesiliukoisina ja kannattaakin - ainakin muovimalleihin - valita se perinteinen tärpättiin liukeneva. Kalleimpia taiteilijalaatuja ei tarvitse hankkia, sillä edullisemmat harrastajalaadut ovat täysin riittäviä. Näitä voi ostaa vaikka sellaisen pakkauksen. Öljyvärit maksavat kyllä itsensä takaisin sillä ne ovat todella riittoisia, ja varsinkin kun sekoitetaan pitkään liemeen. Itse myös suunnittelen koko mallin maalaamista öljyvärein, noita värejä kun on "sattumalta" itselläni valmiiksi melkoinen läjä.
Mahtavaa! Muistin oikein ja löysin varaston perukoilta valtavan määrän öljyvärejä. 30-40 tuubia. Mukana parisen kymmentä sivellintä joista osa pakasta vetäistyjä. Tosin isoimmat ei toimi mallailussa ollenkaan. Nyt kysyisinkin. Se keltainen neste taitaa olla jotain laimennyt öljyä vai kuinka ? pesenkö pensselit tärpätillä ?
Onnittelut hienosta löydöstä!

Tärpätillä pestään ja se keltainen öljy on todennäköisesti joko pellavaöljyä tai sitten jotakin muuta maalausnestettä, esim dammarhartsia.
Pellavaöljy kuivuu aivan käsittämättömän hitaasti. Hartsiliuos antaa lasimaisen pinnan ja se ehkä voisi olla paikallaan jos maalataan ohuita läpikuultavia kerroksia.
Noita lisäöljyjä tuskin kuitenkaan pienoismallissa tarvii vaan tärpätti riittää ohentamiseen.
Pensseleiksi samat hienokarvaiset mitä mallailussa muutenkin eli taulumaalaukseen tarkoitetut sianharjas- tai muut järeänsarjan sudit pois.

Öljyvärit tosiaan tarjoavat mahdollisuuden pehmeisiin häivytyksiin ja sävytyksiin. Olen vähän ajatellut seuraavan muovimallini maalata kokonaan öljyvärein. Ehdokkaat odottavat kaapissa ja ne ovat Lancaster pommari 1/72, HMS Bounty-purjealus 1/110 ja Potemkin-laiva 1/400. Varsinkin kihelmöi ajatus vanhennusten tekemisestä öljyvärisävytyksin.
Viimeksi muokattu 3.8.2007 20:06
Eli öljyväri siis peittää muovin ja pysyy siinä. Itse vedin joskus (80-l) jännän värin äidin öljyvärillä GTX-pymariin (1:24), oikeasti jälki oli ihan karseaa pensselillä tehtynä. Ei siis liene hyvä ratkaisu suurempi mittakaavaisille automalleille, sotakalustossahan pieni rosoisuus on plussaa ja realismia. Mutta voiko ohennettua öljyväriä levittää ruiskulla, huomioon ottaen ruiskun pesemiseen tarvittavan aineen hinnan (jotta hommassa olisi järkeä). Automallareille kai ei edelleenkään voi mokomaa suositella.

Tähän kommenttiin minut innoitti oikeastaan erään liikkeen poistomyynnistä ostettujen Airfix-mallien mukana tulleet vesiliukoiset maalit, jotka mattamustaa lukuun ottamatta toimivat huonosti, eli "pakenivat" kuivumisen aikana. Mitä kokemuksia muilla on vesiliukoisista?
Olivatko ne vesiliukoiset malliakryylejä, kyllähän niiden pitäisi pysyä. Oliko mallin pinnassa muottivahaa?

Mutta taiteilijaöljyväreistä vielä. Kannattaa tehdä hyvin juokseva ja ohut liuos vaikkapa purkkiin jotta saadaan "oikean" maalin kaltaista, ja vetää tarvittaessa useampi ohut kerros. Peittokyvyissä on eroja, jotkut ovat enempi transparenttivärejä ja toiset peittävämpiä. Olen maalannut jonkun hävittäjän kokeeksi tärpättiliukoisilla öljyväreillä ja kyllä se hyvin tarttui. Ruiskusopivuudesta en osaa sanoa mitään. Automallarin voi hyvinkin olla viisaampi pysyä perinteisissä väreissä.
Eli ne minun kokemani vesiliukoiset maalit olivat Airfix pakkausten mukana tulleita. Mattamusta toimii hyvin kaikilla kokeilemillani muovipinnoilla, mutta esim metalliväri, jonka kai pitäisi merkata alumiinia, on useissa eri valmistajien eri malleissa "paennut" kuivuessaan monin paikoin jättäen pohjan värin näkyviin, samoissa malleissa perinteiset mallimaalit ovat toimineet hienosti. Eli vielä täsmentääkseni, ovat pysyneet, mutta jättäneet kuivuessaan pohjavärin pintaan laikuittain. Vaha saattaa toki olla syynä, perinteisten mallimaalien ystävänä en toki myönnä sitä. Myös maalit saattavat olla vanhentuneita, mutta pikkupaikkakunnilla asuneena se ei käy minulle vastaukseksi. Jos tuote ei kestä säilytystä, pitää sen tiedon tulla myös loppukäyttäjälle

Ja muottivahasta, perinteisistä maaleista minulla ei ole yhtään pahaa sanaa sanottavana, aina ovat toimineet. Eli en ole koko muottivaha-asiaa edes ajatellut, eikä moisesta minua kai ohjeissa valistettu.
Tuntuu muutenkin pieneltä ihmeeltä, että öljypohjaisella muovipinnalla yleensä pysyy mikään vesiliukoinen väri. Ihan tuntuis että siinä hylkivässä värissä olis jotakin vialla jos kerran oli sekoitettukin kunnolla - niin kuin varmasti oli. Olikohan ne Humbrollin akryylejä?