Pienoismallit.net

Vallejon akryylilakan ohentaminen Tamiyan keltakorkkisella

Googlettelin aiheesta ja vastauksia tuli laidasta laitaan, osa käyttänyt ihan vettä, osa Vallejon omaa ohenninta ja jotkut vielä jotain aivan muuta.
En kyllä löytänyt vastausta siihen voi ko. lakkoja ohentaa Tamiyan keltakorkkisella? Sitä kun löytyisi, veden lisäksi, valmiiksi vai täytyykö lähteä ostoksille? Onko kukaan testannut tuota kompoa?
Tamiyan keltakorkkinen on kyllä niin tiukkaa tavaraa että Vallejon akryylilakkaa en lähtisi sillä ohentamaan, ihan jo alla olevan maalipinnan takia. Tamiyan omaan lakkaan ja varmasti myös AKn Real Color -sarjan lakkoihin se sopii, mutta nuo eivät oikein varsinaisia akryylimaaleja olekaan.
Tätä vähän pelkäsinkin :) Täytyy siis käydä hakemassa Vallejon omaan tavaraa.
On se varmempaa; tietenkään 100% varmuutta ei ole. Voithan kokeilla keltakorkki-myrkyllä ohennettua lakkaa johonkin vanhaan malliin joka on maalattu samoilla maaleilla. Jos maali kiehuu pinnasta pois voit huoleti todeta että ei toiminut.

Vanhat mallit sopivat hyvin erilaisiksi testipenkeiksi kuten kuvasta näkyy:

Viimeksi muokattu 23.3.2018 11:48
Onpa omituinen tapa testata ohenteen sopivuutta maaliin. Ei kait se kuivunut alla oleva mikä lie maali kerro mitään siitä, voitko jotain maalia ohentaa jollain ohenteella.

Ja joo, ei toimi keltakorkkinen Vallejon kanssa, enkä suosittele sen toimivuutta ainakaan ruiskussa testaamaan, saattaapi olla tekemistä, että sen mömmön saa ruiskusta pois.
Itsellä Vallejo Model Color on toiminut Lifecolor ohenteella, myös oma IPA/vesi/retarder/flow improver on toiminut hienosti tässä.
Vallejon kanssa pelailleena voin kertoa oman mielipiteeni asiaan.
Parhaiten Vallejon lakat ovat minulla ohentuneet akkuvedellä. Tavallinen vesi varmaan ajaa saman asian.
Vallejon omalla ohenteella en ole saanut yhtä kiiltävää lakkapintaa kuin veden kanssa. Pinnan kirkkaaksi saaminen ei toki ole ongelma mattalakan kanssa, mutta Vallejon oman ohenteen kanssa minulla on jäänyt lakkapintaan kiiltoeroja joissa näkyy siveltimen jäljet vaikka pinta siis on tasainen. Veden kanssa ohennettu päälle vedetty lakkakerros peittää kyllä ne jäljet. Ja jos lakattavaa pintaa on enemmän, niin olen käyttänyt Vallejon omaa hidastinta ja suosittelenkin sen käyttöä.
Ruiskulla maalatessa Vallejoa on samoin vesi toiminut hyvin, joskin Vallejon oma ruiskuohenne tuottaa matemman pinnan. Ja täysin kiiltävää en ole ruiskula onnistunut saamaan aikaan, vaan parhaimman kiiltoasteen olen saanut siveltimellä vedellä ohennetulla kirkaslakalla.
Suurin osa sotakalustosta ei kirkaslakkaa tosin kaipaa.
Mutta vesi ja retarder on toiminut minulla Vallejon lakkojen kanssa.

ja vielä lisäyksenä; Vallejon tuotteille ei sovi mitkään järeämmät liuotinaineet, kuten keltakorkkinen taitaa olla.
Viimeksi muokattu 23.3.2018 20:09
Tervo Salminen kirjoitti:
Onpa omituinen tapa testata ohenteen sopivuutta maaliin. Ei kait se kuivunut alla oleva mikä lie maali kerro mitään siitä, voitko jotain maalia ohentaa jollain ohenteella.
Hyvä nyrkkisääntö on että väkevimmät liuottimet sisältävät maalit tulevat alimmaiseksi. Koskapa akryylin päälle levitetty liuotinpohjainen maali liuottaa alla olevan pinnan. Eli on sillä merkitystä millä ohennettua maalia/lakkaa levitetään aiemman pinnan päälle.
hynkkeli kirjoitti:
Eli on sillä merkitystä millä ohennettua maalia/lakkaa levitetään aiemman pinnan päälle.
On maalaamisen kannalta, mutta ei mitään tekemistä sen kannalta sopiiko ohenne maalille vai ei (jota tässä kyseltiin). Ohenteen soveltuminen maalille on helposti testattavissa: www.youtube.com/watch?v=TmSQMMKQl9o

Eikä se kuivunut akryyli mihinkään liukea, vaikka tinnerimaalin vetääkin päälle. Noissa mun kaikissa kolmessa tekeillä olevassa (Kawa, Peugeot ja Mitsu) on valkoinen vesiohenteinen, samoin pohjamaali (Ultimate/Stynylrez) ja päällä Zeron todella tymäköitä tinnerimaaleja/lakkoja. Ja vedettynä pahimmillaan/parhaimmillaan parin tunnin kuivumisajoilla.

Pahin liuottaja, ainakin tinnerimaalien päälle vedettynä, on paukkupullot, joissa ohenteena useimmiten xyleeni. Niistä tulee nämä mukavat kiehumiskokemukset.