Pienoismallit.net

Ongelmia litkutuksessa/väripesussa

Koska tätä on näköjään mahdoton googlata, niin koitetaan kysyä joltain. Olen juuri laittamassa paneelirajauksia erääseen sotilasajoneuvoon, ja olen ensin lakannut pohjan öljyväreistä tehtyä litkutusta (eli sitä rajausta) varten. Öljyvärejä olen ohentanut taiteilijan tärpätillä. Nyt on käynyt niin, että se pirun lakka lähtee irti litkutusta tehdessä. Jostain kohdista se alkoi irtoamaan jo heti, kun aloin korjailla ja tasata litkutuksia tärpättiin kostutetulla siveltimellä. Mikähän tuon voi sitten aiheuttaa? Lakkakerros kuivui noin 12-13h. Lähes joka paikassa neuvotaan aina ensin laittamaan alle satiini tai kiiltolakkakerroksen. Ei nyt oikein tunnu toimivan, mutta kun tietäisi, että missä vika. Tuollaista ei ole tapahtunut, kun olen laittanut litkua pelkästään maalikerroksen päälle. Akryylit eivät toki välttämättä pidä öljylitkuista, kun ne on ohennettu muulla kuin vedellä, mutta ei näköjään pidä tuo lakkakaan. Lakkana käytin AK:n gloss varnishia.

En tosiaan tiedä, että mikä tässä nyt mättää. Luulisi noiden eri tarvike valmistajien ohenteiden olevan loppujen lopuksi samaa tavaraa, kuin taiteijatarvike vastaavat. Hinnassa vaan on iso ero. Vai oliko kuivumisaika liian lyhyt lakassa…en tiedä.
Viimeksi muokattu 9.12.2017 15:28
Timo Sorsa kirjoitti:
Nyt on käynyt niin, että se pirun lakka lähtee irti litkutusta tehdessä. Jostain kohdista se alkoi irtoamaan jo heti, kun aloin korjailla ja tasata litkutuksia tärpättiin kostutetulla siveltimellä.

Mikähän tuon voi sitten aiheuttaa? Lakkakerros kuivui Lakkana käytin AK:n gloss varnishia.
Moro! Suosittelen käyttämään ihan paneelirajauksiin olevia miedompia valmislitkuja taikka sitten vaan ihan perus akryylipohjasia valmiita wash litkuja. Ihan heti en lähtis moista yhdistelmää edes itse yrittämään kuten tärpätti ja miedot mallailulakat.
Tärpätillä itse olen akryylilakkojen päältä pyyhkinyt sekä Migin litkuja että Tamiyan paneeliuralitkua (esim. tuossa juuri valmistuneessa Mazdassa). Kyllä kuivuneen akryylilakan pitää tärpätti kestää (kesti tuossa taannoin vahingossa käytetyn Tikkurilan ruiskuohenteenkin).
Onko toi lakka vedetty ruiskulla vai käsin? Mitä tarkoitat irti lähtemisellä? Sulaa vai irtoaa hileinä, eli lakka ei ole ottanut maaliin kiinni.
1. Emalimaali, emalilakka, vaha tms väliaine, öljypesu, lakka
2. Akryylimaali, akryylilakka, öljypesu, lakka

Tuossa lyhyt oppimäärä, ainakin itsellä toiminut ihan hyvin. Törmäsin samaan ongelmaan kun ennen maalailin pelkästään Revell, Humbrol ja Xtracolor maaleilla, eka öljypesu oli samalla maalinpoisto operaatio.
Millä lakkasit? Käytä akryyli pohjaisia jos öljyillä litkuttelet.

Edit: lukihan se tuolla pohjalla, ei kokemusta akn lakasta
Viimeksi muokattu 10.12.2017 22:02
Itse käytin ennen öljyvärejä ym. Paneelirajoihin. Sitten kokeilin Tamiyan panel linereita. Nakkasin kaikki öljyvärit roskiin. Aivan loistavia nuo Tamiyat. Värejä musta, ruskea, tumman ruskea, harmaa ja uutuutena tulossa vaalean harmaa.

Jussi
Tärpättiohenteisia noi Tamiyan lineritkin on…
Kuivumisaika AK:n lakalla on ohjeen mukaan 24 tuntia. Viileä tila ja suuri ilmankosteus pidentää kuivumisaikaa, joten tämmöiseen vuodenaikaan pari päivää saa varata kuivumiseen. Kannattaa aina lukea käyttöohjeet huolella.
Akryylilakan kestävyys mineraalitärpättiä vastaan ei ole kovin hyvä, joten kannattaa hyvin varovaisesti koittaa putsailla hieman kostealla välineellä litkuja pois.
Alkydimaalin/lakan (=emalimaali) päälle voi laittaa minkä lakan tahansa. Muuten järjestys tulisi olla siten että järeimmät ohentimet sisältävät pinnat tulevat aina alle ja miedommat tavarat päälle.
Tamiyan panel linerit olen kuitenkin saanut toimimaan moitteetta Vallejon akryylilakan kanssa, mutta olen kyllä antanut lakan kuivua pitkään.
Moi. Yksi hyvä keino pelastaa tilanne on hioa ylimääräinen litku pois esim. näillä: hpns.eu.nettihotelli.org…ultimate-modelling-products/ultimate-thinny-sponges-220-220-5-pack

-JT
Mikä maali sinulla on lakan alla? Ts millä malli on maalattu?