Pienoismallit.net

Öljypesu

Tervehdys kollegat!

Opiskelen lekon öljypesua. Palstalla paljon keskusteluja aiheesta, mutta tässä pari spesifistä kysymystä:
1. Kumpi parempi, öljyväri vai emali (Revell)?
2. Käykö alkydimattalakka pohjaksi öljypesulle?
3. Sekoitussuhde ohenne/maali?
4. Kauanko annetaan pesun kuivua ennen liikojen pois pyyhkimistä?

Avusta kiitollisena!
YT
Kalle
1. Öljyväri. Parempi hallittavuus kiiltävällä pinnalla.
2. Öljyvärin oma/vastaava ohenne
3. Sinänsä ei ole väliä. Kunhan tekee sen mitä haluat malliltasi. Jos paneeliuratummennus niin ihan maitomainen seos on hyvä jo.
4. Itse olen hiustenkuivaajalla kuivannut "vetisyyden" pois ja sen jälkeen pyyhkinyt. Mutta sen jälkeenkin malli pitää jokunen päivä kuivua ennen seuraavia vaiheita. Nyrkkisääntö: Mitä kauemmin annat olla sen mallissa(tunteja, päiviä) sitä vaikeempi on saada pyyhittyä sitä pois.

PS. Muista lakata malli kiiltävällä kauttaaltaan hyvin. Muuten pesu jämähtää siihen matta/satiinipinnalle tahraksi.
Riippuu paljon myös siitä onko öljyväri tärpätti ohenteinen vai vesi, itse olen käyttänyt öljyvärejä lähinnä akryyli lakattuihin pintoihin (tärpätti ohenteisia) ja öljyväreinä on ollu ihan Clas Ohlssonin halpis öljyvärit, koska esimerkiksi joskus vaikka pinta on kiiltävä niin runsas litkutus aiheuttaa joskus ikävästi alla olevan maalin irtoamisen. YOUTUBE on hyvä paikka opiskella tekniikoita
Kiitokset vinkeistä Antti ja Jukka!
Jukka, mitä ohenninta olet käyttänyt noissa Ohlssonin väreissä? Maaleina käytän alkydipohjaisia, miten tämä huomioitava öljypesussa?
YT
Kalle
Öljyvärit eroaa aikalailla esimerkiksi Revell Email väristä. Kuivumisaika on oikeassa öljyvärissä huomattavan hidas ja juuri siksi se soveltuu säistämiseen paljon paremmin mitä nämä emalivärit, emalivärillä voi lähinnä tehdä paneelirajoja siten että ohentaa sen värin mahdollisimman hitaalla ohenteella (esimerkiksi tärpätti) ihan liruksi, niin että kun siveltimen kärjellä asettaa pienen tipan ohennettua kamaa johonkin paneelirajaan, niin se lähtee siitä leviämään paneeliuraa pitkin kapilaarisesti.

Itse käytän öljyväreissä mahdollisimman hidasta ohennetta, nyt on lakkabensiini enemmän käytössä kun siinä ei ole niin vahva tuoksu kuin tärpätissä. Pääasiassa tulee käytettyä musta/ruskea musta/sininen sävyjä ja valkoista sitten jos haluaa efektiä liituuntumisesta jne.

Paras tapa opetella on että otat jonku vanhan mallin joka ei ole niin rakas, ja lakkaat yli kiiltävällä kilikali maalilla ja siihen sitten tekee harjoituksia niin kauan että tuntuu että voi malliin kokeilla.
Laitan esimerkkinä tuohon 109:n jossa pääsi kuivahtamaan liikaa väri ja jäi ikävästi näkösälle. Juuri tuosta syystä tykkään käyttää öljyvärejä, kun niillä on paljon pitempi työskentelyaika.
Kiitos Jukka arvokkaista neuvoista. Käynpä harjoittelemaan…
YT
Kalle
Ketju huomoitiin Sotakalusto ja Dioraamat-sivulla Facebookissa: www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1361619987224752&id=202591939794235

-JT
[/quote]

Kiitos Jussi vinkistä!
YT
Kalle