Pienoismallit.net

Hasegawan 1:32 Kawasaki Ki-61 Hien "Tony"

Karjalan Arska kirjoitti:
Humbrolin 10 hieman punaisella sävytettynä voisi olla propeleihin hyvä. Tai sitten 160 tummennettuna. 98 Chocolate näköjään onkin meikäläisellä finito, joten sen soveltuvuudesta en nyt osaa sanoa. Itse yrittäisin ehkä lisätä hiukan 160 Red Brownia tuohon kymppiin.
Kiitos!

Tiedoksi muuten kaikille tämän Hasegawan sarjan hankintaa harkitseville, että mukana tuli hieno metallinen japanilainen lentäjäfiguuri (seisovassa asennossa) - legendaarisen japanilaisässän, kapteeni Kobayashin figuuri. Paketissa on myös mukana metalliset tykinputket.
Raimo Leino kirjoitti:
Jouni Koski kirjoitti:
Kannattaa kokeilla ensin vessan seinään, tms. vähempi arvoiseen objektiin.
Nyt kyllä purskahti legendaarisesti kahvit näppikselle! Vai että vessan seinään. Tämä kolahti nyt sen takia, kun olen viimeisen kuukauden tehnyt kylppärissä/vessassa seinälaattaremonttia…
menee jo vähän ohi aiheen…;-)
Tänään maalasin itsekkin vessan seinää, ja arvaa tyydyttikö värisävyn valinta hallitusta…kele…
Raimo Leino kirjoitti:
Juu juu, nyt vaan pelottaa kun ne täplät pitäisi tehdä kiiltävälle hopeapinnalle, tuossa Tomin muistuttamassa linkissä pohjana oli matamaali eikä metallihopea…
Itseasiassa tuota tekniikkaa käyttämällä pitäisi olla merkitystä, onko alla himmeä, kiiltävä tai metallimaali. Varmistuakseni asiasta tein jo pari viikkoa sitten pienen kokeilun, mutta meinasin unohtaa laittaa tulokset tänne. Parempi kuitenkin myöhään, kuin…

Tuon kiireessä suditun maalauksen laadusta ei kannata välittää, itse asia tullee kuitenkin selväksi. Pohjalle sivelin pari kerrosta Vallejo natural steel -sävyä, ja tein kuviot jollakin Lifecolorin vihreällä. Yläreunassa ja oikeassa alanurkassa on pari vaahtomuovikokeilua, mutta ne eivät onnistuneet. Keskellä olevat kuviot olen tehnyt tuossa aiemmin linkittämässäni keskustelussa kuvaamallani tavalla. Osa kuvioista onnistui paremmin kuin toiset, pienellä harjoittelulla homma alkaa sujumaan.
Tomi Mynttinen kirjoitti:
Osa kuvioista onnistui paremmin kuin toiset, pienellä harjoittelulla homma alkaa sujumaan.
Kiitos Tomi tiedoista. Niin ja tämä minun Hasegawan Ki-61 on edelleen ilman täplitystä. Koko runko on nyt hopeinen (Humbrol nro 11 Silver) ja on ainakin se on nyt takuulla kuiva!
Kyllähän se turvallinen metallimaalimaalien päälle maalaaminen onnistuu, kunhan suojaa pinnan paljon puhutulla LAATTIVAHALLAA!!
Kestää myös melkoisen rankkaa vahnenustakin. Myöskin muu vastaava aine käy, kunhan katsoo, että kemiat sopivat yhteen.

Alclad II maalin päälle vanhennusta/maalausta en ole vielä kokeillut, mutta maalin ohenteesta (tinneri) päättelen, että maali kestää kaiken päällesutimisen tärpätillä ohennettavilla aineideilla.
Harri Huopainen kirjoitti:
Kyllähän se turvallinen metallimaalimaalien päälle maalaaminen onnistuu, kunhan suojaa pinnan paljon puhutulla LAATTIVAHALLAA!!
Enpä ole muuten koskaan maalannut Johnsonin lattiavahan päälle - olen vetänyt päälle vain mattalakan, mutta periaatteessahan tuo Humbrolin lakka on samaa tavaraa kuin Humbrolin emalimaalitkin, joten onnistunee ongelmitta.