Pienoismallit.net

Brommannin tiikeri II Danzigissa?

Hei!

Onko kenelläkään luotettavaa tietoa/referenssejä Karl Brommannin (sSSpzabt 503) Danzigin lähistöllä keväällä 1945 käyttämästä königstigeristä? Muutaman kuvan olen löytänyt vaunusta, mutta niistä ei saa selvää lähinnä merkinnöistä, eli oliko palkkiristejä/numeroita tms. Entä millainen maalauskuvio vaunussa mahtoi olla, siitäkään ei ota oikein ihan varmaa tolkkua löytämistäni kuvista.

Kiitokset tiedoista taas jo etukäteen!

Esko P.
Joissakin kuvissa näyttää olevan terävärajaista camoa, ehkä "licht und shatten tarnung" tyyppinen maalaus, vaikea sanoa mitä tuotantosarjaa vaunut ovat, eli tankkien toimitustiedoista yksikölle voi löytyä viitteitä maalaukseen.

Tuossa keskustelua aihetta viitaten,
www.tiif.de/thread.php?threadid=172&sid=
Heikki Hyttinen kirjoitti:
Tuossa keskustelua aihetta viitaten,
www.tiif.de/thread.php?threadid=172&sid=
Panssarit eivät todellakaan ole minun osaamisaluettani, mutta saksan kielen kanssa uskon voivani tarvittaessa jelpata kääntämisessä.
Kiitos viesteistä! Tuo tiifin ketju oli mulle jo entuudestaan tuttu. Valtaosa kuvista muualta kuin Danzigista, mutta oletteko samaa mieltä että Brommannin tiikerissä ei taida olla mitään merkintöjä? Huonot kuvat, mutta siltä minusta vaikuttaisi…
Esko P. kirjoitti:
Kiitos viesteistä! Tuo tiifin ketju oli mulle jo entuudestaan tuttu. Valtaosa kuvista muualta kuin Danzigista, mutta oletteko samaa mieltä että Brommannin tiikerissä ei taida olla mitään merkintöjä? Huonot kuvat, mutta siltä minusta vaikuttaisi…
Useampi voitonrengas putkessa, mutta eipä paljon muuta.

Niin tietysti renkaat, mutta ei varmaan muita???
Sen verran kun olen kuvia noilta myöhäisiltä ajankohdilta nähnyt, niin monasti on ollut koko tornin kylki ylimääräisten telakenkien peitossa, joten merkintöjä ei välttämättä liiemmin näy. Samaten kuskin ja radistin viereiset rungon kyljet on välillä koristeltu ylimääräisellä telaparilla.
Moi Esko,

Ohessa lupaamani nopeasti opuksista ottamani kuvat Untersturmführer Karl Bromannin Tiger II vaunusta; siinä oli normaali Hinterhalt-Tarnung (ambush Dunkelgelb, Rotbraun & Olivgrün tri-camouflage) ja Balkenkreuz kummallakin puolella tornia; mitään muita taktisia merkintöjä, kuten numeroita ei vaunussa ollut - ainoastaan Balkenkreuzit. Bromannin Tiger II profiilikuva osoittanee camon selkeimmin.

Referenssikirjat listasin jo; mikäli tarvitset tst-kuvauksen, niin sano, toimitan sen sitten sinulla. Ko. herran nimi on eri lähteissä kirjoitettu joko Untersturmführer Karl Bromann tai Untersturmführer Karl Brommann. Saksankieliset lähteet käyttävät Brommann nimeä ja englanninkieliset puolestaan Bromann nimeä - ilmeisesti kumpikin tapa lienee oikea.

Kuva 1 Bromannin Tiger II Arnswalde:ssa vaurioituneena pst-tykin osumista.

Kuva 2 Bromannin Tiger II korjattavana pst-tykin osumien jälkeen; huomaa pöly.

Kuva 3 Bromannin Tiger II yhä korjattavana pst-tykin osumien jälkeen; huomaa pöly.

Kuva 4 Bromannin Tiger II taustalla voittomerkit putkeen maalattuna, kun yksikön päällikkö Sturmbannführer Herzig jakaa kunniamerkkejä (toinen oikealta); äärimmäisenä oikealla osittain näkyvissä Untersturmführer Karl Bromann haavoittuneena (side päässä).

Kuva 5 Sama kunniamerkkien jakotilaisuus kuin edellisessä kuvassa, nyt myös Bromann näkyy kuvassa kokonaan äärimmäisenä oikealla ja taustalla yhä Bromannin Tiger II (siis jälkimmäinen Tikru II, jossa on enemmän voittomerkkejä putkessa).

Kuva 6 Bromann seisoo vaununsa päällä.

Kuva 7 Bromannin Tiger II tuliasemassa.

Kuva 8 Untersturmführer Karl Bromannin Tiger II vaunu miehistöineen.

Bromannin Tiger II profiilikuva; profiilin esikuvana on käytetty juuri Bromannin Tiger II vaunua.

Toivottavasti jeesaa. Terkuin, AJ
Viimeksi muokattu 24.3.2017 08:41 +
  • kuvan lisäys AJ
Erilaisten kirjojen väriprofiileihin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella,varsinkin vanhempien teosten kohdalla,joissa usein on havaittavissa käytetyn melko suurta taiteellista vapautta. Yllä olevasta väriprofiilista sellainen huomio,että lukemani perusteella olen ymmärtänyt,että kuvan "ambush" kaaviossa pilkkuja ei olisi maalattu tykin putkeen. Sodan aikaiset kuvat tuntuisivat tukevan lukemaani.
Taannoin yritin selvittää sSSPzAbt503:n vaunujen väritystä kysymällä asiasta (nyttemmin jo edesmenneeltä) SS-Uscha Georg Diersiltä kun hän oli käymässä Suomessa. Häntä kysymys huvitti ja hän kertoi "heillä olleen niin kiire (venäläisten kanssa) että vaunuja ei ollut aikaa maalata kauniisti." Hän muisteli että vaunut oli "maastokuvioitu" mutta eipä sitten paljon muuta.