Tervehdys,
Jottei muuten olisi kaikkea liikaa, niin olen tässä pari vuotta suunnitellut
tuollaista puulaivarakennussarjaa.
Kysymys siis olisi näiden valmistajista, koska näitäkin löytyy suomesta monia.
Onko joku esim. Constructo tai Mantua Models tai joku muu erityisen hyvä tai huono ?
Tai onko jollain valmistajalla esim ohjeet vaikeammat tai sarja puutteellinen ?
On kuitenkin tullut rakennettua 10 kpl lennokeita, varttiskaalaan asti. Ei kuitenkaan
ikinä tuollaista "tikkurunko laivaa".
Heittäkää jotain vinkkejä, koko luokka +1.0m.
-Pete-
Etusivu Keskustelut
Vesialukset
Puusarjojen valmistajat?
Tässä keskustelussa sivutaan samaa aihetta:
www.pienoismallit.net/keskustelut/1225_milla_aloittaisin/
Constructo näyttäisi kuvien perusteella ainakin omaan silmään vähän simppelimmältä valmistajalta kuin vaikkapa tuo Mantua. Todella laadukkaana pidetään mm. Corelia mutta en osaa sanoa saako niitä nykyään Suomesta. Ehkä joku tietää.
Edit.
Näyttää saavan:
www.hobbypeople.com…/shop/index.php?main_page=index&cPath=96_97&sort=20a&page=2
www.pienoismallit.net/keskustelut/1225_milla_aloittaisin/
Constructo näyttäisi kuvien perusteella ainakin omaan silmään vähän simppelimmältä valmistajalta kuin vaikkapa tuo Mantua. Todella laadukkaana pidetään mm. Corelia mutta en osaa sanoa saako niitä nykyään Suomesta. Ehkä joku tietää.
Edit.
Näyttää saavan:
www.hobbypeople.com…/shop/index.php?main_page=index&cPath=96_97&sort=20a&page=2
Viimeksi muokattu 23.7.2007 13:06
Ainakin Hobbypeople myy Destruct..siis Constructoa, mamoli:a ja Corel:ia. Mantuaa sai jostain kaupasta mutta nyt en muista mistä. Constructon malleissa ohjeet ovat suuntaa antavia joten en niitä alottelioille voi oikeen suositella ja puun laatu vähän niinjanäin. Tokihan kaikilla valmistajilla on omat "beginner" setit mutta ne eivät metrin kokoluokkaan mahdu. LEnnokkien ja laivojen rakentamisessa ei ole oikeastaan muuta samaa kun liima, saha ja puukot. :D Puu materiaalit ovat aivan eri, rakennus tavat erinlaiset.
Mutta se lannistamisesta. Jos oikeasti haluat parasta laatua laivasarjalta niin silloon www.jotika-ltd.com on ainut paikka ostaa. JoTiKa:n sarjat ovat parhaita(ja myös kalleimpia) joita maapallolta saa/löytää. Itse en ole näitä rakentanut mutta kaikki siis kaikki jotka ovat kehuvat sarjoja pilviin asti. Tosin laadun huomaa myös hinnoissa.
No toisen huono on toiselle hyvä. Joten omaa mielipidettä tässä vaan sanon. Tokihan kaikki laivasarjat on rakennettu joskus jonkun toimesta valmiiksi joten kyllä noista kaikista laivan saa tehtyä.
Kerros vähän minlaista mallia edes haet? WW1, WW2, sota, siviili, purjelaiva, kauppa-alus, soutuvene, hinaaja, tankkeri, siipiratas laiva, vai juku muu mikä?
-Herby
Edit: niin ja ihan ekaks kannattaa lukee netti tutoraileja rungon kasaamisesta. Itse en lukenu ja muutaman ekan mallin pilasin rungon väärällä kasaamisella.
Mutta se lannistamisesta. Jos oikeasti haluat parasta laatua laivasarjalta niin silloon www.jotika-ltd.com on ainut paikka ostaa. JoTiKa:n sarjat ovat parhaita(ja myös kalleimpia) joita maapallolta saa/löytää. Itse en ole näitä rakentanut mutta kaikki siis kaikki jotka ovat kehuvat sarjoja pilviin asti. Tosin laadun huomaa myös hinnoissa.
No toisen huono on toiselle hyvä. Joten omaa mielipidettä tässä vaan sanon. Tokihan kaikki laivasarjat on rakennettu joskus jonkun toimesta valmiiksi joten kyllä noista kaikista laivan saa tehtyä.
Kerros vähän minlaista mallia edes haet? WW1, WW2, sota, siviili, purjelaiva, kauppa-alus, soutuvene, hinaaja, tankkeri, siipiratas laiva, vai juku muu mikä?
-Herby
Edit: niin ja ihan ekaks kannattaa lukee netti tutoraileja rungon kasaamisesta. Itse en lukenu ja muutaman ekan mallin pilasin rungon väärällä kasaamisella.
Viimeksi muokattu 23.7.2007 13:25
Juu. ja jos saa käsiinsä kunnon piirustukset niin kyllä simppeliäkin mallia aihiona käyttäen tekee museo- / Jotika-tasoisen aluksen. Hintakaan ei nouse tuhansiin euroihin.herby kirjoitti:Tokihan kaikki laivasarjat on rakennettu joskus jonkun toimesta valmiiksi joten kyllä noista kaikista laivan saa tehtyä.
Mielestäni Billingillä oli hyvää takavuosina se kun perussarjan ja fittingit sai ostaa erikseen. Nykyään ne kai pakko-ostatetaan samassa paketissa. Joutuu maksamaan turhasta kun realismihakuinen kuitenkin joutuu osan tilpehööreistä tekemään uusiksi (valmistajan vakiokamaa kun ovat).
Kiitoksia näistä tiedoista,
Tarkennetaan siis. Eli mielessä purjealus, jossa olisi tykkejä (Wasa ei istu silmään).
Esim. Risteysasema myy mantua models sekä Aerapiccola tuotteita edukkaasti.
Näistä voisin mainita AP:n Serapis ja AmericoVecipucci.
Heillä myös maininnan arvoinen ja itseäni eniten kiinnostava MM:n LaSuberbe, 1180mm. 200€
www.risteysasema.fi
Tarkennetaan siis. Eli mielessä purjealus, jossa olisi tykkejä (Wasa ei istu silmään).
Esim. Risteysasema myy mantua models sekä Aerapiccola tuotteita edukkaasti.
Näistä voisin mainita AP:n Serapis ja AmericoVecipucci.
Heillä myös maininnan arvoinen ja itseäni eniten kiinnostava MM:n LaSuberbe, 1180mm. 200€
www.risteysasema.fi
Aeropiccola unohda ihan heti. Sen osien mittakaava ei pidä paikkansa. Esimerkiksi kaikkien ww2 laivojen reelingit ovat liian isoja muuhun malliin nähden. Jos Aeropiccolan malleja alat rakentaa unohda fittingsit ihan suosiolla ja skrätsää ne kaikki itse. Muuten sarjat ovat ihan "jees". Mantuan mallit ovat taasen parempia. Puun laatu näissä on pikkasen kehno muuten ihan rakennettavia sarjoja. Ihan noita kaikkein vaikeimpia laivoja, kuten AmericoVecipucci, en itse lähtisi ensimmäiseksi laivaksi rakentaa. Americon takilointi voi olla "pienimuotoinen" haaste ihan ensimmäistä laivaa rakentavalle. Aeropiccola en muutenkaan suosittele ensimmäiseksi sarjaksi. Paskan tai liian haastavan mallin tekeminen, varsinkin ekaksi, syö todella paljon mielenkiintoa harrastuksesta. Siksi itse aina suosittelen ihmisille näitä helpompia malleja jotta he pysyisivät harrastuksen parissa ja siirtymään vaikeempien pariin kun on muutaman mallin saanut kasaan.
Jos laivan rakentaminen kiinnostaa ihan museo laadun tasolle suosittelen seuraavia kirjoja. Varsinkin kaksi ekaa kirjaa on todella loistavia teoksia.
Planking techniques for model ship builders BY Donald Dressel
Peroid ship, kit builder's manual BY Keith Julier
Ship modelling ftom serm to stern BY Milton Roth
Jos laivan rakentaminen kiinnostaa ihan museo laadun tasolle suosittelen seuraavia kirjoja. Varsinkin kaksi ekaa kirjaa on todella loistavia teoksia.
Planking techniques for model ship builders BY Donald Dressel
Peroid ship, kit builder's manual BY Keith Julier
Ship modelling ftom serm to stern BY Milton Roth
No niin, tuli sitte ostettua ensimmäinen "laudoitusrunkoinen" laiva.
Uskoin teitä kuitenkin niin paljon, etten sitte tilannut esim. americco vecipuccia…!!!
Aloitan Panart:in (mantua models) Brumalla.
Yllätys oli suuri kun avasin piirrustusluettelon?? Eihän noilla saa kuin tingelit ja pari muuta osaa paikalleen.
Ei minkäänlaista kuvaa rungon laudoista, miten ne sijoittuu tai edes rimojen mittoja.
No tilasin nuo edeltävät kirjat, joten eiköhän jotain apua niistä.
Todellakin vaikka millaiseen lennokkiin verrattuna tämä oli mielestäni todella haastava juttu.
Pete
Uskoin teitä kuitenkin niin paljon, etten sitte tilannut esim. americco vecipuccia…!!!
Aloitan Panart:in (mantua models) Brumalla.
Yllätys oli suuri kun avasin piirrustusluettelon?? Eihän noilla saa kuin tingelit ja pari muuta osaa paikalleen.
Ei minkäänlaista kuvaa rungon laudoista, miten ne sijoittuu tai edes rimojen mittoja.
No tilasin nuo edeltävät kirjat, joten eiköhän jotain apua niistä.
Todellakin vaikka millaiseen lennokkiin verrattuna tämä oli mielestäni todella haastava juttu.
Pete
omistan suhteellisen paljon aln kirjoja ja voin sanoa, että tuo SHIP MODELIN SIMPLIFIELD…Mastini Frank on aika perkuleen hyvä perusopas aloittelijalle. Itse ainakin opin moneen malliin tekniikoita juuri tuosta kirjasta.
Vanha aihe ylös.
FinneScaleModeler - sivustolla Pofessori Tilley antaa kovan tuomion eurooppalaisille puulaivasarjojen valmistajille. Hänen käyttämänsä termi on HECEPOB (Hideously Expensive Continental European Plank-on-Bulkhead). Tilley kirjoittaa että on vain neljä valmistajaa jotka tekevät puusarjoja joista syntyy todellisia pienoismalleja. Nämä valmistajat ovat:
-ModelShipways (Yhdysvallat)
-Bluejacket (Yhdysvallat)
-AJ Fisher (Yhdysvallat)
-Calder / Jotika.(Britannia)
Näiden lisäksi euroopasta AmatinVictory-luokan sarjat sekä jotkut Mamolin ansaitsevat pienoismallin nimen.
Tilleyn tuomion saavat esim. Artesania Latina, Mantua, Corel jne. (Billingistä hän ei taida puhua mutta on helppo arvata mihin luokkaan se kuuluisi).
Edellä oleva PeteU:n kokemus Mantua/Panartin surkeista piirustuksista tukee tätä .
HECEPOB-keskusteluja:
cs.finescale.com/search/SearchResults.aspx?q=HECEPOB&f=&u=
FinneScaleModeler - sivustolla Pofessori Tilley antaa kovan tuomion eurooppalaisille puulaivasarjojen valmistajille. Hänen käyttämänsä termi on HECEPOB (Hideously Expensive Continental European Plank-on-Bulkhead). Tilley kirjoittaa että on vain neljä valmistajaa jotka tekevät puusarjoja joista syntyy todellisia pienoismalleja. Nämä valmistajat ovat:
-ModelShipways (Yhdysvallat)
-Bluejacket (Yhdysvallat)
-AJ Fisher (Yhdysvallat)
-Calder / Jotika.(Britannia)
Näiden lisäksi euroopasta AmatinVictory-luokan sarjat sekä jotkut Mamolin ansaitsevat pienoismallin nimen.
Tilleyn tuomion saavat esim. Artesania Latina, Mantua, Corel jne. (Billingistä hän ei taida puhua mutta on helppo arvata mihin luokkaan se kuuluisi).
Edellä oleva PeteU:n kokemus Mantua/Panartin surkeista piirustuksista tukee tätä .
HECEPOB-keskusteluja:
cs.finescale.com/search/SearchResults.aspx?q=HECEPOB&f=&u=
Viimeksi muokattu 29.6.2009 01:11
Omien havaintojeni mukaan proffa puhuu asiaa.Mitä olen katsellut noita HECEPOB-valmistajien sarjoja niin laatu ei tosiaankaan vakuuta.Lisäksi minua mättää niissä tuo jalopuu/messinkisyndrooma.Sarjoista saanee vain muoto-ja asiavirheisiä dekoratiivimalleja jotka ei minun makuun istu.Jos lähtee niitä sitten "skrätsäämään" oikeammanlaiseksi niin melkein samalla vaivalla tekee paatin kokonaan itse.
Saksassa Krick tekee myös puulaivasarjoja mutta niistä ei helposti tietoa tunnu saavan ja niiden laadustakaan ei ole paljon juttua.
Olen tässä nyt taistellut itseni kanssa jonkin aikaa.Punnan kurssi kun on edullinen niin mieli tekisi kovasti tilata jokin Caldercraft/Jotika:n Nelson-sarjan malleista.Tulisi samalla sitten nähtyä käytännössä onko laatu tosiaan niin hyvä kun on kehuttu.Pienempien laivojen hintakaan ei ole juuri kalliimpi kuin Billingillä tai vastaavilla.
Täytyy katsoa jääkö kesän jäljiltä yhtään ylimääräistä täppiä…
Saksassa Krick tekee myös puulaivasarjoja mutta niistä ei helposti tietoa tunnu saavan ja niiden laadustakaan ei ole paljon juttua.
Olen tässä nyt taistellut itseni kanssa jonkin aikaa.Punnan kurssi kun on edullinen niin mieli tekisi kovasti tilata jokin Caldercraft/Jotika:n Nelson-sarjan malleista.Tulisi samalla sitten nähtyä käytännössä onko laatu tosiaan niin hyvä kun on kehuttu.Pienempien laivojen hintakaan ei ole juuri kalliimpi kuin Billingillä tai vastaavilla.
Täytyy katsoa jääkö kesän jäljiltä yhtään ylimääräistä täppiä…
Kirjaudu sisään osallistuaksesi keskusteluun
Jos sinulla ei ole vielä omaa tunnusta palveluun, rekisteröidy käyttäjäksi.