Pienoismallit.net

Ohjeita ruiskumaalausta aloittelevalle.

Ilkka Tuomioja kirjoitti:
Jos mietityttää vaimon/lasten terveys (omastahan ei niin väliä), kannattaa hommata ruiskumaalauskaappi. Itselläni on vastaava belkitsiltä, jossa on lisäksi valot. Suosittelen hommaamaan myös letkun, jolla voit vetää poistoilman ulos vaikka ikkunasta. Tuolla ruiskuttelen suht huoletta olohuoneessa akryylejä eikä hajuja leviä lainkaan. Mitään vahvempia tököttejä en kyllä käytä perheen ollessa kotona.
Onko ulosveto ikkunasta pakollinen vai onko siinä mahdollisuus imeä pölyt pussiin? Miesluolaani ei näes sisälly ikkunaoptiota. Nimimerkillä: "Terveisiä modatusta vaatekaapista".
drublu kirjoitti:
Onko ulosveto ikkunasta pakollinen vai onko siinä mahdollisuus imeä pölyt pussiin? Miesluolaani ei näes sisälly ikkunaoptiota. Nimimerkillä: "Terveisiä modatusta vaatekaapista".
Vaihtoehtona on kierrättää ilma aktiivihiilisuodattimen läpi takaisin huoneeseen. Tässä esimerkki: www.pienoismallit.net/kirjoitukset/arvostelu_369/
Onhan se ehkä liioittelua, mutta itse suodatan ja ohjaan silti ilmat ulos. Näin pirteillä 25 asteen pakkasilla on kuitenkin hyvä olla mahdollisuus kierrättää ilmaa huoneessa.
Jukka Luosujärvi kirjoitti:
Paavo Virolainen kirjoitti:
No ainakin noilla Revellin aqua coloreilla mitä käytän (18ml) kokosia purkkeja maalaa aika monta mallia.
Mistä Paavo olet hommanut? Vanhaa Verkkokauppa.com kamaa? Haluttais kokeilla kun olen niitä Gift settien akryyleitä ruiskutellut niin ovat toimineet aika hyvin.
Kaikki purkit olen tainnut ostaa Model Making eu nimisestä Puolalaisesta kaupasta. 2.54e/kpl. On ollut luotettava toimitus.http://www.model-making.eu/catalog/Acrylic-2951597.html
drublu kirjoitti:
Periaatteessa jos suodatin sitoo kaiken maalipölyn ja maalaat ilman liuotinaineita, niin silloin ei ulosveto ole edes mielestäni tarpeellista. Itselläni on Wiltec nimisen puljun valmistama vetokaappi joka on hieman halvempi kuin tuo aiemmin linkattu ja se toimii myös oikein hyvin. Tietysti vaikka vetokaappi olisikin käytössä, niin se ei poista hengityssuojaimen käytön tarvetta(tätä ei voi toistaa liikaa!).
Jos käden taitoja omaa yhtään, niin vetokaapin tekeminen itse ei ole mikään suuri homma, jos käyttää aihiona vaikkapa liesituuletinta(Kallen linkissä tuo vetokaappi on epäilyttävän paljon liesituulettimen näköinen).

edit: Model makin EU:sta olen tilannut jonkun verran mallisarjoja ja voin suositella kauppaa!
tota kompuraa kannattaa miettiä uudestaan.kiinalainen kalvomäntä pumpu ei hyvä ja kallis. biltemassa kuiva mäntä kompura maksaa noin 79€.voi olla inan kookkaanpi mitä olet suunitellu.mutta tällä kompuralla voi käytää myös muita laitteita.tämä kompura on öljytön.valmistettu italiassa.itsellä ollut tälläinen kompura noin 5vuotta.käy joka päivä.toiminut todella hyvin.hyvät painesäädöt
Itsellä on ollut käytössä sekä "oikea pikkukompura", että tällainen pieni ruiskumaalaukseen tehty. Ja kyllä jälkimmäinen on ehdoton suosikki. Ainakin jos ei muuten ole tarvetta kompuralle Se isompi koko ja kovempi ääni alkaa kuitenkin kotiloissa pitkän päälle tökkiä ja ainakin mulla on kalvokompura pienellä säiliöllä pelannut ongelmitta.

Kannatan myös itse ehdottomasti kangasletkun käyttöä, eli joko kompura ja ruisku sen mukaan tai sitten sovittimet. Muoviletkut ovat pitkän päälle jäykkiä ja hankalia.

Ruiskumaaleina kehottaisin kokeilemaan Tamiyaa ja Gunzen akryylejä. Ainakin minulla käyttäytyvät ruiskussa paljon paremmin kuin Vallejot.

Kotioloissa ruiskumaalauskaappi (esim. Wiltec) + kunnon suojainmaski (ei siis paperinen hengityssuojain) ovat loppujen lopuksi aika kohtuuhintaiset hankinnat ja tekevät hommasta paljon terveellisempää. Lisäisin vielä listaan puhdistuskupin, koska eniten maalipölyä päätyy useinilmaan juuri ruiskua tyhjennettäessä. esim: scale-supply.mycashflow.fi/product/228/ruiskunpuhdistuskuppi
Kalle V Aaltonen kirjoitti:
Itsellä on ollut käytössä sekä "oikea pikkukompura", että tällainen pieni ruiskumaalaukseen tehty.
Tarkoitatko "pikkukompuralla" Bilteman vekotinta ja pienellä ruiskumaalaukseen tehdyllä linkittämääni kompuraa?
drublu kirjoitti:
Kalle V Aaltonen kirjoitti:
Itsellä on ollut käytössä sekä "oikea pikkukompura", että tällainen pieni ruiskumaalaukseen tehty.
Tarkoitatko "pikkukompuralla" Bilteman vekotinta ja pienellä ruiskumaalaukseen tehdyllä linkittämääni kompuraa?
Juuri näin. Nämä ovat tietysti makuasioita, mutta itsellä kerrostaloasunnossa mahdollisimman pieni koko ja hiljainen ääni lisäävät tosiasiallista käytettävyyttä, kun tuolainen on helppo ottaa esille ja pystyy maalaaman surutta yöaikaankin.
Olen pienoismalliharrastusta aloitteleva keski-ikäinen setä ja kysyisin ruiskumaalareilta, että mitä ruiskulla maalataan? :)
Otetaan esimerkiksi 1:48 2. mailman sodan hävittäjä. Maalaatteko laskutelineen tukivarret, -pyörät ruiskulla vai pensselillä, entä ohjaamon pienosat tai aseiden piiput?