Pienoismallit.net

Vinkkejä aloittelijalle

Nyt on käynyt niin, että mallailuinnostuksen herättyä vähän vanhemmalla iällä, heti perään on palannut innostus vanhoja sotalintuja kohtaan. Kolme automallia rakennettuani, aloin kaipaamaan lekomallia vastapainoksi ja ostinkin herätehankintana Revellin Voodoon. Vaikka ko. konemallin historia kiinnostaakin, niin olen aina ollut enemmän mäntämoottori-miehiä. Motivaatio tuon Voodoon rakentamiseen ei siis ole huipussaan, koska propellikoneet ovat se juttu.

Nyt kysynkin, että mitä toisen maailmansodan yksitasohävittäjää ehdottaisitte kohteeksi? En omista ruiskua, vaan maalaan pensselillä ja spraylla, joten väritys/maastokuvio saisi olla kohtuu yksinkertainen. Mielessä pyörii Me-109, Fw-190, P-47, P-40, Spitfire, Hurricane, Tempest/Typhoon, Zero, Hayate ym. P-51 jäi listalta, koska siihen tuli aikanaan jo vähän kyllästyttyä.

Itseasiassa nuo japanilaiset kiinnostavat kovastikin, kun niihin ei nuorempana tullut tutustuttua kovin syvällisesti.

Varmasti lavea tiedustelu, mutta ehkä tällä porukalla on jonkinlaista mielipidettä mallin valmistajasta, mittakaavasta jne. Pääkriteereinä siis osien sopivuus ja rakentamisen helppous. Vanhentamiseen en ajatellut heti panostaa, koska se pitäisi sitten viedä loppuun asti, eikä taidot toistaiseksi siihen riitä.
Mikko Kukkonen kirjoitti:
Nyt kysynkin, että mitä toisen maailmansodan yksitasohävittäjää ehdottaisitte kohteeksi? En omista ruiskua, vaan maalaan pensselillä ja spraylla, joten väritys/maastokuvio saisi olla kohtuu yksinkertainen. Mielessä pyörii Me-109, Fw-190, P-47, P-40, Spitfire, Hurricane, Tempest/Typhoon, Zero, Hayate ym. P-51 jäi listalta, koska siihen tuli aikanaan jo vähän kyllästyttyä.

Itseasiassa nuo japanilaiset kiinnostavat kovastikin, kun niihin ei nuorempana tullut tutustuttua kovin syvällisesti.
Tällä pohjustuksella lähtisin Tamiyan malleilla liikenteeseen, Zeroa esmerkiksi löytyy melkein kaikissa yleisimmissä mittakaavoissa ja oikeahkot sävyt isoille pinnoille löytyy suoraan saman valmistajan kilikalipulloista.
Kiitos! Tamiyan Zero-valikoima tosiaan näyttää runsaalta, ja saattaisi tuo A6M5 Zeke 1/72 kokoisena olla minun juttu.
Ja löytyypi myös (siis Tamiyan) siveltimellä levitettävissä akryyleistakin - siis oikeat sävyt.
Petri Jaakkonen kirjoitti:
Ja löytyypi myös (siis Tamiyan) siveltimellä levitettävissä akryyleistakin - siis oikeat sävyt.
Välttäisin kyllä viimeseen asti näiden maalaamista siveltimellä, ilman ruiskua kannattaa pitäytyä noissa spraymaaleissa, etenkin isompaa pintaa maalatessa.
Tällä hetkellä olen kallistunut tähän yksilöön: Linkki

Lähinnä tuon värityksen takia, joka ilmeisesti on helpompi toteuttaa, kuin vihreä/harmaa versio.. Taitaa olla tuo Tamiyan AS-29 -sävy, jota saa sprayna.
Jaa..! Minä olen pärjäillyt jo yli 20 vuotta Tamiyan akryyleilla ja siveltimillä! Tuloksia voi katsella kuvissani ja arvioida olenko onnistunut vai en..? Omasta mielestäni Tamiyan akryylit ja sivellintyöskentely pelittää kyllä!!
1/72 Zeroon ei kannata edes ajatella spray pulloa vaan kyseisen mittakaavan kone hoituu vallan mainiosti pensselillä ja Tamiyan akryyleillä.
Olen samaa mieltä Jarin kanssa siitä, että spraymaali on liian suurpiirteinen väline tuohon projektiin. Muutenkin siveltimellä maalaaminen on sitä mallailun peruskauraa, joka kannattaa opetella ennen kuin harkitseekaan mitään muuta.

Mitä tulee useampiväriseen maalauskaavioon, vihreä/harmaa -yhdistelmä ei ole sen hankalampi kuin yksivärinenkään kaavio, kun maalipinnan rajat suojaa maskiteipillä ennen maalausta ja etenee aina vaaleimmasta sävystä tummimpaan (tummalla sävyllä on helppo peittää väärään paikkaan lipsahtanut vaalea, mutta päinvastoin korjaaminen voi olla todella työlästä).
Petri Jaakkonen kirjoitti:
Jaa..! Minä olen pärjäillyt jo yli 20 vuotta Tamiyan akryyleilla ja siveltimillä! Tuloksia voi katsella kuvissani ja arvioida olenko onnistunut vai en..? Omasta mielestäni Tamiyan akryylit ja sivellintyöskentely pelittää kyllä!!
Pelittävät kyllä, mutteivät ole pensselöintiominaisuuksiltaan anteeksiantavimmasta päästä. Itse en suosittelisi aloittelijalle pensselöitäviksi.