Pienoismallit.net

Maalin poisto

Ismo Sillanpää kirjoitti:
Mutta eihän tuo kylki nyt niin pahalta näytä tuohon Jeanin linkittämään kuvaan verraten.
Jos tuota peräpäätä pidentäisi häivyttämällä, olisi se justiinsa niin kuin kuvassa…
Kiitos vinkeistä, tuli vähän korjattua eilen ja onnistui kohtuu hyvin maalaamalla päälle. Nyt vielä häivytystä ja pastellia kylkeen, niin eiköhän se siitä. Tämä on tällainen pieni ikuisuusprojekti (aloitettu v. 2014), että seuraavan kerran varmaan joskus keväämmäällä taas jaksa innostua :) FW 190 F8 on seissyt pohjamaalissa samat 3 vuotta odottamassa ;)
Tämä sama aihe näyttää olleen aika monen keskustelun aiheena, jatkan tähän. Onko tietoa / kokemuksia Sinolista maalinpoistoaineena, erityisesti sen turvallisuudesta muoville. Ainehan on itsessään denaturoitua pirtua. Ilmeisesti kovin kauan ei kannattaisi ainakaan liottaa osia ettei muovi haurastu. Kokeilin uteliaisuudesta yhteen vähän yli 10-vuotiaana aloittamani mutta kesken jääneen mallin pikkuosaan. Minuutin liottamisen jälkeen tuolloinen Revell emalimaalilla tehty pinta maali liukeni todella helposti sormilla irti rapsuteltavaksi, joten sinänsä toimivaa ainakin on.
Vanhaan ketjuun jatkoa. Hatakan maalit (oranssi korkki) pysyvät kiinni mallissa, vaikka putkimiehessä uineet päiviä. Onko kokemuksia näistä maaleista? Jarruneste vai xyleeni tms. seuraavaksi? Vai joku huonekalujen paint stripper?
Kokeile uuninpuhdistusainetta! Esim. MR Muscle! Toiminut minulla hyvin.
Petri, onko tuossa MR Musclessa jotain muuta(kin) kuin lipeää? Mä olen kokeillut myös viemärirakeilla ja konetiskiaineella. Jotenkin tuntuu, ettei tämä lipeällä lähde.
lacquer-maalit ovat perhanan tiukassa mallin pinnassa. Jarruneestellä lähti Tamiyan vastaavat mallin pinnasta mutta tosi huonosti, siinä määrin että päätin mieluummin käyttää AK:n maalinpoistoainetta noiden lacquereiden kanssa.
VMS clean slate toimii superhyvin. Kallistahan tuo tietysti on, eikä tuolla pullollisella kovin pitkälle pötki, mutta kyllä lähtee vaivatta ja nopeasti.
hpns.eu…-solutions-vms-tc06-vms-clean-slate-rmvr-3-0-ultra-ps-friendly-paint-remover-200-ml