Pienoismallit.net

Monipuolinen mallarointi. Ajatuksia takavasemmalta.

Hou ho ho…
Kiitokset taas mukavista mallijutuista kaikille (pienois)mallikansalaisille + kiitokset myös kotimaisille alan kaupoille hyvästä serviisistä vuonna 2020.
Rauhallista joulua ja mallikasta tulevaa vuotta toivottelen!

(Kuvassa vähän dokumentoitu J. Pukin nimikko-Brewster 24 kuuseen kasahtaneena joulukuussa 2020.)
Pukin nimikossa huomio kiinnittyy pyörämalliseen laskutelineeseen. Lentoturkki eli punakka takki viittaisi Välikorvatunturilla vallitsevaan talviseen ilmanalaan soveltuvan suksimallisen telineen.:) Hyvää ja rauhallista joulua täältäkin kaikille mallinrakennukseen jollain tavalla liittyville.
Hyvät Joulut ja Uudet Vuodet myös täältä Joronjäljestä. Joudutte vielä ainakin yhden WW2 -mallin kestämään tuon Spitin jälkeen, kun pukki toi itse hankitun Tempestin ;-)
Viimeksi muokattu 24.12.2020 23:49
A Lappalainen kirjoitti:
Pukin nimikossa huomio kiinnittyy pyörämalliseen laskutelineeseen. Lentoturkki eli punakka takki viittaisi Välikorvatunturilla vallitsevaan talviseen ilmanalaan soveltuvan suksimallisen telineen.:) Hyvää ja rauhallista joulua täältäkin kaikille mallinrakennukseen jollain tavalla liittyville.
Suksimallinen teline tästä kyllä puuttuukin. Toisaalta Korvatunturillakin saattaa olla aika lumettomat olosuhteet nykyäänkin, joten tuo pyörävaihtohto saattaa olla nippa nappa hyväksyttävissä?
Edit: Korvaturilähtökohdassa on aika lumiset olosuhteet nyttenkin. Mutta jos tontut lakaisee kiitoradan, niin kyllä pukki pääsee lähtemään pyörilläkin.
Tervo Salminen kirjoitti:
Hyvät Joulut ja Uudet Vuodet myös täältä Joronjäljestä. Joudutte vielä ainakin yhden WW2 -mallin kestämään tuon Spitin jälkeen, kun pukki toi itse hankitun Tempestin ;-)
Kyllä sitä ainakin yhden Tempestin kestää. Onko niihin mahdollista saada suksiversiota?
Mika Kauranen kirjoitti:
Kyllä sitä ainakin yhden Tempestin kestää. Onko niihin mahdollista saada suksiversiota?
Eipä taida (ainakaan mulla) suksia löytyä ;-)

Tuli vielä ikävä takaisku tuohon mallitarjontaan, kun ajattelin, että pitäisi hetken tauon noista Mersuista. No, kaapista löytyi yllättäen vuosia sitten aloitettu Emil, liki maalausvalmiina. Ja kun tuossa Royal Class -setissä on vielä pari mielenkiintoista siirtokuvavaihtoehtoa, piti liimata noi loput osat kiinni, ja nyt se odottelee muovitartunnan jäljiltä pohjamaalia.
Niksipirkkavinkki: Kumisiveltimet silikonisiveltimet kumikynät kumisiveltimet … teippi tiukasti kiinni.

(Kuvalavastus aitoon nykyaikaiseen instagram-tyyliin, oleelliset teipit tosin jäi pois kuvasta.)

Aikanaan moisia hommasin setin mallimarkkinoilta tai netistä. Tähän asti käyttänyt pääasiassa kitin (putty) levittämiseen ja tasoittamiseen kolojentäyttöhommissa. (Kittisuosikkeina muuten just nyt vesiliukoinen RK Pikasiloite ja napakka ärtsympi MRP liuotinkitti Mr.Filler). Kumikyniä olen kokeillut myös metallipigmenttien hiplaamisessa, himmeiden pintojen kiillottamista elävöittämistarkoituksissa, kuivaharjailun korvaajana ja pikkuosien käsittelyssä…
MUTTA NYT LÖYTYI TOSI HYVÄ KOHDE näille rubber brusheille: maskiteippien reunojen tiivistys mallin pintaan!. Alan miehille varmaan toki jo tuttu juttu. Itse ole yritellyt pumpulipuikkojen (karvavaroitus!) ja pyyhekumien yms. kanssa saada teipit pysymään käyrillä pinnoilla kuplimatta siinä täysin onnistumatta. Parin kokeilun jälkeen nyt ainakin vaikuttaa litteällä kumimkynällä painelu toimivan mainiosti, kun halutaan terävät värirajat. Pehmeät värirajaerot ovat sitten asia erikseen (vinkkejä otetaan vastaan).

Nämä kumikynät on tietysti mallibrändännyt jo aikaa sitten tuotteistusmestarisankarimme Ammo Mig:

Tuotesivu: www.migjimenez.com/en/accessories/2333-rubber-brush-set-8432074076063.html
ja bonuksena tässä myös Ammo -Pigmenttien hiplailuohje Ammo -kumikynillä Youtubessa.

Mallibrändäämättömiä näitä kumikyniä saattaapi saada asevelihinnoilla myös kemikaaliokaupoista ja naisoletettujen beaty-ehostusvälinekaupoistakin.

(Lat. huom.: Tämä ei ole mainos, kukaan ei ole vielä sponsoroinut meikeläistä. Piti vaan tiedottaa, koska itse sai harvinaisen onnistumisen tunteen haastavassa teippisessiossa. Odotan mielenkiinnolla kuka avaa sponsoripelin …)
Facebookista luin että nuo kumikynät toimii hyvin myös siirtokuvien asettelussa. Täytyy ottaa testiin.
Janne V kirjoitti:
Facebookista luin että nuo kumikynät toimii hyvin myös siirtokuvien asettelussa. Täytyy ottaa testiin.
Olen käyttänyt niitä tuohon ja ihan hyvin on toiminut siinä hommassa.
IT Lahtinen kirjoitti:
Nämä kumikynät on tietysti mallibrändännyt jo aikaa sitten tuotteistusmestarisankarimme Ammo Mig:

Mallibrändäämättömiä näitä kumikyniä saattaapi saada asevelihinnoilla myös kemikaaliokaupoista ja naisoletettujen beaty-ehostusvälinekaupoistakin.
Aika halpa "brändituotteeksi" jos Migin hinta setille on 6,95, kun taidetarvikkeena ihan samannäköiset siveltimet 13,90 ja Kauneuden verkkokaupassa 17,95. Tosin, nämä kaksi viimeistä oli taas näitä ns. Suomi-hintoja, joita jotkut maksavat mukisematta ;-)

Ja Aliexpressin hinta samalla viiden setille 1,52 egee. Nautitaan näistä nyt heinäkuulle ;-)
Viimeksi muokattu 28.1.2021 17:39